چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

روانشناسی ترید در فارکس چیست و چه تاثیری در معاملات دارد؟

روانشناسی ترید در فارکس چیست

روانشناسی ترید فارکس عامل موفقیت بسیاری از تریدرها در بازار است؛ به ویژه آن که بازار فارکس از جمله پرچالش ترین و در عین حال سودآورترین بازارهای مالی است و معامله گران زیادی به آن جذب می شوند.

تریدینگ فعالیتی است که به درک عمیق شما از ابزارهای مالی، چارت ها، الگوها، شرایط مختلف بازار و مدیریت ریسک بستگی دارد و فهم عمیق این ها است که موفقیت شما را رقم می زند.

و اگر بخواهید به معامله گری موفق تبدیل شوید علاوه بر موارد بالا و بحث تکنیکال نیاز است ذهنیت خود را در خصوص روانشناسی معامله در فارکس و دیگر بازارهای مالی بسازید.

در همین راستا احساس ترس را در نظر بگیرید که بسیار بر رفتار تریدینگ شما تاثیر می گذارد. ذهن ما ناخداگاه به دنبال امن ترین انتخاب می گردد تا از آرامش ما مطمئن شود! در بحث تریدینگ این ترس و پیدا کردن نقطه امن به خوبی نشان می دهد که اگر تریدر ببیند دارد در معامله ضرر می کند و ممکن است سرمایه خود را از دست بدهد، به طور غریزی می خواهد از ترید خارج شود تا از این ضرر و زیان جلوگیری کند.

احساسات انسان، رفتارها و غریزه او در تصمیم گیری های او تاثیر می گذارد و همین مورد دلیلی خوبی است که با روانشناسی ترید فارکس بیشتر آشنا شویم و تاثیر آن را در معاملات بررسی کنیم. فهم نقش روانشناسی ترید فارکس به شما کمک می کند تا از انواع احساساتی که بازدارنده شما در معاملات هستند جلوگیری کنید و تصمیم گیری های شما عاری از هرگونه تاثیر این احساسات بر تریدیگ شما باشد.

روانشناسی ترید فارکس چیست؟

روانشناسی ترید فارکس به احساسات و ذهنیت شما در موفق شدن یا نشدن شما در معامله کردن دارایی ها اشاره می کند. روان شناسی ترید به جنبه های ذهنی و فکری افراد و تاثیر آن ها بر فعالیت های معاملاتی آن ها می پردازد و می تواند حتی بیش از دانش تریدینگ و استفاده از ابزارهای معاملاتی مهم باشد و بر موفقیت تریدر تاثیر داشته باشد.

داشتن برنامه و ریسک کردن، دو جنبه اساسی روانشناسی معامله در فارکس است؛ چرا که نحوه برخورد و پیاده سازی این دو، موفقیت برنامه تریدینگ معامله گر را نشان می دهد. و دو حس ترس و حرص به شدت خود را در روانشناسی ترید نشان داده اند. البته احساساتی مثل امیدواری و پشیمانی هم هستند که به نوبه خود در همین راستا بر عملکرد تریدر اثر می گذارند و جلوتر بیش تر با آن ها آشنا می شویم.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

بیشتر بخوانید: نحوه کنترل احساسات در ترید؛ مراحل و نکات کلیدی

درک مفهوم روانشناسی ترید

هر تریدری یک سری عقاید، ذهنیت و افکاری دارد که بر سبک معاملاتی آن ها اثر می گذارد. و می توانیم آن را دی ان ای تریدر یا (trader DNA) بخوانیم. این که شما بتوانید دی ان ای تریدر خود را پیدا کنید و بشناسید در واقع از مهم ترین گام هایی است که باید در جهت موفقیت طی کنید. نقطه ضعف و قوت خود را پیدا می کنید و سعی می کنید آن ها تقویت کنید و در انجام معاملات خود سبک معاملاتی ارتقا یافته ای از خود داشته باشید.

خیلی سخت است که آن بخش از جنبه های شخصیتی خود را که خود خواسته نیست و ممکن است به ضرر تریدر باشد بیابید. اما اساسا همین جنبه های شخصیتی تریدر است که تریدر را از رویارویی با چالش های بازار دچار مشکل می کند.

مثلا معامله گری لجباز را در نظر بگیرید. این فرد در زندگی روزمره خود لجباز است و در معاملات خود نیز این لجباز و یک دندگی را دارد. همین باعث می شود در تریدینگ دچار ضرر و زیان زیاد و حتی جبران ناپذیری شود. چه طور؟ این افراد وقتی در ترید خود دچار ضرر می شوند، به امید این که تغییرات بازار برگردد و این ضررهای او به سود تبدیل شود، از معامله خارج نمی شود. اما در نهایت این لجاجت به ضرر تریدر تمام می شود و سرمایه خود را از دست می دهد.

پس تریدرها برای آن که DNA تریدرینگ خود را تغییر دهند و بهترین سبک معاملاتی را از خود ارائه دهند بهتر است جنبه های مختلف شخصیتی خود را به درستی بررسی و در صدد ارتقای خود باشند.

اهمیت روانشناسی معامله در فارکس

اهمیت و لزوم روانشناسی ترید فارکس آن جا خود را نشان می دهد که عملکرد تریدر و موفقیت یا عدم موفقیت او به تصمیماتی است که در زمان تریدینگ می گیرد. و این تصمیمات خود تاثیر مستقیمی از احساسات، شخصیت، ذهنیت و رفتار معامله گر می گیرد.

تصمیمات شما به عنوان تریدر برای سرمایه گذاری و ورود به معاملات از راه تحلیل فاندمنتال و تحلیل تکنیکال گرفته می شود.

  • تحلیل فاندمتال: از طریق تحلیل فاندمنتال می توانید از داده های مختلفی استفاده کنید که از گزارشات مالی و قانونی سازمان و شرایط اقتصادی به دست می آیند.
  • تحلیل تکنیکال: در کنار آن، از تحلیل تکنیکال هم می توانید برای تصمیم گیری هایتان استفاده کنید که داده هایی را به شما می دهد و این داده ها از قیمت های بازار و اطلاعاتی از حجم معاملات گرفته می شود.

فرقی نمی کند از کدام داده و تحلیل استفاده می کنید؛ این رفتارها، ذهنیت و خلقیات شما هستند که بر نحوه استفاده از این داده ها تاثیر می گذارند و موفقیت شما را رقم می زنند.

روانشناسی معامله در فارکس به شما در این تصمیم گیری ها و کاهش احتمال خطای شما در انتخاب و عملکردتان در این بازار کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

روانشناسی ترید فارکس چه تاثیری در معاملات دارد؟

یکی از جنبه های روانشناسی معامله در فارکس که در تریدینگ دیده می شود، بحث احساسات (emotions) است. تریدرها در معاملات خود با احساسات مختلفی مانند ترس، حرص، اضطراب و هیجان رو به رو می شوند. این احساسات می توانند بر تصمیم گیری تریدر اثر بگذارند و نگذارند آن ها رفتار منطقی و تصمیمات درست اتخاذ کنند.

احساسات شما در قیمت ها قرار نیست تاثیری بگذارند. پس آن دسته از معامله گرانی در تریدینگ موفق عمل می کنند که می توانند جنبه های مثبت و منفی روان شناسی ترید را به خوبی کنترل کنند و با شرایط مختلف کنار بیایند و بهترین خود را نشان دهند.

انواع سوگیری در روان شناسی ترید

شما به عنوان تریدر با پستی بلندی های زیادی رو به رو شده اید.

  • تا کنون با چه چالش هایی در تریدینگ رو به رو شده اید؟
  • آیا از پس مدیریت آن ها بر آمده اید؟
  • احساسات و سوگیری چه قدر در تصمیمات و عملکرد شما تاثیر داشته اند؟

یکی از مهم ترین چالش های تریدرها مدیریت کردن احساساتشان در ترید بازارهایی مانند فارکس است. ترس و حرص دو احساسی هستند که تاثیر آن ها در بسیاری از معاملات دیده ایم. در انتخاب، قضاوت و نشان دادن توانایی هایتان سایه می اندازند و نمی گذارند درست و آن طور که باید تصمیم بگیرید.

ترس می تواند آن قدر بر حرکات تریدر تاثیر بگذارد که نگذارد هیچ گونه ریسکی بکند؛ حتی ریسک های ضروری که موفقیت معامله گر را در بازارهای مالی به همراه دارد. و حرص و طمع هم از سوی دیگر باعث می شود معامله گر ریسک های جبران ناپذیری کند و نتواند بر منطق خود غلبه کند.

در روانشناسی ترید احساسات و خصلت های مختلفی هستند که بر تصمیم و عملکرد تریدر تاثیر می گذارند و مشکلات زیادی را برای آن ها به وجود می آورند. که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم که بیشتر در روانشناسی ترید فارکس با آن ها رو به رو می شویم.

انواع سوگیری در روان شناسی ترید

1. فومو (FOMO) یا ترس از جا ماندن

ترس از دادن یا فومو احساسی است که هر تریدری با هر سطحی از تجربه دچار آن می شود. به حس ترسی اشاره دارد که وقتی به وجود می آید که فکر می کنید در تغییرات بازار یا موقعیتی حساس عقب مانده اید و بقیه دارند از این موقعیت ها سود می برند جز شما.

وقتی تریدر با فومو رو به رو می شود ممکن است بدون فکر وارد معاملات شود و حتی از پیش به درستی داده ها را تحلیل نکرده باشد. این ها در نهایت باعث می شود تریدر به درستی تصمیم گیری نکند و به نتیجه دلخواه نرسد.

2. تقلید از حرکات تریدرها

ترس و حرص دو حسی هستند که باعث می شود تریدر در شرایط مختلف بازار به ویژه در نوسانات بازار، به دنبال بقیه تریدرها برود و هر کجا جمعیت به آن سمت برود، تریدر هم به همان سمت کشیده می شود. در واقع هر حرکتی که تریدرهای دیگر می زنند را و هر ورود و خروجی از معاملات داشته باشند، معامله گر نیز بدون هیچ دانش و منطقی دنبال می کند.

این تقلید که از مهم ترین عوامل در روانشناسی ترید فارکس است می تواند باعث شود تریدر در زمانی نامناسب به معاملاتی وارد و در زمان نامناسب هم خارج شود. در واقع احساسات بیشتر از منطق بر تریدر غلبه کرده و این احساسات هستند که برای او تصمیم گیری می کنند.

3. تریدینگ عجولانه

عجول بودن جزو آن دسته از احساساتی است که باعث تریدرینگ بی برنامه و غیرمنطقی می شود. تریدر به این منظور در معاملاتش عجولانه عمل می کند که سریع تر به نتیجه دلخواه برسد و سود زیادی به دست بیاورد.

نتیجه ای که این سوگیری با خود برای معامله گر به همراه دارد، اور تریدینگ یا overtrading است. که باعث افزایش هزینه تراکنش ها و کاهش سود کلی می شود.

همچنین این اور تریدینگ می تواند خستگی روانی تریدر را به همراه داشته باشد و باعث ایجاد تصمیمات نادرست و اشتباهات جبران ناپذیر در آینده شود. اما به کمک روان شناسی ترید می شود این موضوع را کنترل کرد که جلوتر راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

4. بی اهمیتی به حد ضرر

ترس از ضرر و زیان جزو آن احساساتی است که باعث می شود تریدر نقاط تعیین شده خروح و حد ضرر را نادیده بگیرد. حد ضرر آن نقطه و حدی است که تریدر از پیش برای معامله خود تعیین می کند که وقتی ضرر او به این حد رسید، به صورت خودکار از آن خارج شود تا بیش از این دچار ضرر و زیان نشود.

اما گاهی پیش می آید که تریدر وقتی ضرر می کند، باز هم معامله خود را نگه دارد و به امید این که این ضرر جبران شود، به حد ضرر توجهی نکند. همین موضوع باعث می شود در نهایت تریدر دچار ضرری بیشتر شود و گاهی هم سرمایه خود را از دست بدهد. پذیرش ضرر کم خیلی بهتر است و شما می توانید در بلند مدت این ضرر را جبران کنید.

از راهکارهای روانشناسی معامله در فارکس این است که برای معامله خود حد ضرر تعیین کنید و اگر ضرر شما به آن حد رسید، از معامله خارج شوید و این ضرر کم را بپذیرید و از آن بگذرید.

5. طمع در پی ضرر

گاهی تریدر برای این که معامله ای متضرر را جبران کند، موقعیتی معاملاتی پر ریسکی را انتخاب می کند و سرمایه زیادی را در آن قرار می دهد. گاهی هم مانند بحث بی تجهی به حد ضرر عمل می کند و معامله متضرر را برای زمان بیشتری نگه می دارد. همین طمعی که ضرر به دنبال دارد و بی توجهی به استراتژی های مدیریت ریسک، تریدر را با ضرر و زیان بسیار بیشتر رو به رو می کنند.

6. بی اهمیتی به حد سود

در مقابل حد ضرر، حد سود وجود دارد و به معامله گر برای کنترل احساساتی مثل عجول بودن و ترس کمک می کند. در روانشناسی ترید فارکس می بینیم که بعضی از تریدرها از روی ترس پیش از آن که به حد سود تعیین شده نرسیده اند از معامله شان خود خارج می شوند که مبادا همین سود کنونی را از دست بدهند!

همین مسئله باعث شده تریدر راه را برای سودهای بیشتر ببندد و فرصت های خوب معاملاتی را از دست بدهد. یکی از مواردی که تریدر موفق را از تریدر ناموفق جدا می سازد، این است که بداند چه موقع جلوی ضرر بیشتر را بگیرد و چه موقع ترید را نگه دارد تا به سود بیشتری برسد.

7. حسابداری ذهنی

یکی از رایج ترین سوگیری های رفتاری در روانشناسی ترید فارکس حسابداری ذهنی است؛ جایی که افراد رفتار متفاوتی در مقابل مقادیر مختلف پول نشان می دهند! به این صورت که پول ها و سرمایه ای که دارند را در دسته های متفاوت در ذهن خود نگه می دارند و با ذهنیتی که دارند رفتار متفاوتی با هر یک از این دسته ها دارند.

برای فهم بهتر حسابداری ذهنی بگذارید مثالی از زندگی روزمره خود بزنیم. مثلا شما قرار است به کنسرتی بروید. دوست شما، شما را دعوت کرده و هزینه بلیط را تقبل کرده است. حال شرایط آب و هوایی نامناسبی به وجود می آید و رسیدن به مقصد سخت است. به نظر شما در این شرایط کدام یک از شما احتمال نرفتنش بیشتر است؟ شما! چون پول را شما پرداخت نکرده اید و واکنشی متفاوت با دوستتان که پول داده، دارید. پول پول است اما واکنش ها به آن پول متفاوت است.

یکی از مثال های مرتبط این است که تریدر تمایل دارد موقعیت معاملاتی ای را که از آن سود کرده را بفروشد و معاملات متضرر را نگه دارد. این در حالی است که تریدر اگر معامله متضرر را بفروشد بیشتر به نفعش است.

8. اعتماد به نفس بیش از حد

برخی تریدرها معتقدند خودشان از بقیه معامله گران در بازار توانمندتر و بهتر هستند و کسی بهتر از آن ها نیست! در حالی که بیشتر تریدرها عملکردی زیر خط تعادل دارند. اعتماد به نفس بیش از حد باعث شده که برخی تریدرها وارد معاملات سنگین و پر ریسک شوند که هزینه تراکنش زیاد و عملکرد ضعیفی را برای آن ها به دنبال دارد.

این تریدرها وقتی می بینند در معاملات آن طور که در ذهن خود می پنداشتند عمل نمی کنند، با تغییر رفتار و احساسات ناگهانی و ریسک کردن بی مورد رو به رو می شوند.

9. زیان گریزی

در روان شناسی ترید سوگیری ای داریم به اسم زیان گریزی. در زیان گریزی تریدر بیش از آن که به دنبال رسیدن به سود در معاملات باشد، به دنبال آن است که متضرر نشود. به همین خاطر وقتی در معامله ای دچار ضرر می شوند بیشتر واکنش احساساتی نشان می دهند و احساسات را درگیر می کنند.

 

بیشتر بخوانید: روتین‌های ماهانه یک تریدر (معامله گر) موفق

سیستم مدیریت ریسک در فارکس

در بحث روانشناسی ترید فارکس داشتن سیستم مدیریت ریسک از مهم ترین جنبه های استراتژی تریدینگ است. همزمان که تریدرها سعی دارند ضررها را تا جای ممکن کم و ناچیز نگه دارند، می خواهند به سود هم برسند. به همین خاطر معامله گران گاهی ریسک های بزرگی می کنند که به ضررهای بزرگ هم ختم می شود.

دلیلی که معامله گران فارکس پول زیادی در معاملاتشان از دست می دهند این نیست که تجربه یا دانش کافی از بازار ندارند. به این دلیل است که استراتژی مدیریت ریسک بلد نیستند و فهم درستی از روانشناسی معامله در فارکس ندارند. در واقع مدیریت ریسک از مهم ترین کارهایی است که تریدرهای موفق به خوبی از پس آن بر می آیند.

با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

5 راه کار برای مدیریت ریسک در روان شناسی ترید

در ادامه به 5 راه کار مدیریت ریسک در فارکس می پردازیم که می تواند به شما در کاهش ریسک معاملات کمک کند. این راه حل ها برای تمام تریدرها با هر سطحی از تجربه و دانش مناسب هستند و می شود در تمام بخش های روانشناسی ترید فارکس آن ها را اعمال کرد.

5 راه کار برای مدیریت ریسک در روان شناسی ترید

1. ریسک های فارکس و تریدینگ را بشناسید

اولین قانون در تریدینگ چیست؟ اولین راه کار برای مدیریت ریسک در روان شناسی ترید در فارکس آموزش است.

اگر تریدری هستید که تازه وارد بازار فارکس شده است، هر چه بیشتر بیاموزید برای شما بهتر است. در حقیقت فرقی ندارد چه قدر تجربه دارید و چند سال است که در فارکس مشغول به تریدینگ هستید، همیشه چیزی برای یاد گرفتن هست و همیشه راه هایی برای بهتر شدن در معامله وجود دارد. سعی کنید تا می توانید یاد بگیرید و در مورد روانشناسی ترید فارکس و مدیریت ریسک بیشتر و بیشتر بخوانید.

2. از حد ضرر استفاده کنید

دومین راه کاری که ما برای شما در روانشناسی معامله در فارکس و مدیریت ریسک داریم این است که از حد ضرر که ابزاری ساده و راحت برای استفاده است بهره ببرید و کاربرد آن را در معاملاتتان ببینید.

تمام تریدرها با هر سطحی از توانایی که باشید ممکن است پول از دست بدهید و ضرر کنید. اما هدف هر تریدر این است که تا جای ممکن میزان سود خود را بیشتر از ضررهای خود نگه دارند و این تعیین حد ضرر است که به کمک معامله گران می آید.

حد ضرر ابزار معاملاتی است که به معامله گران کمک می کند از سرمایه خود در برابر حرکات ناگهانی بازار محافظت کنند و با رسیدن ضرر به حد مشخصی به صورت خودکار آن را ببندند. برای مثال اگر وارد معامله ای شدید و با این امید آن را باز کردید که در آینده ارزش دارایی شما افزایش پیدا می کند؛ اما تغییر قیمت نزولی شد، با تعیین حد ضرر شما به صورت خودکار از معامله خارج می شوید و از سرمایه خود محافظت می کنید.

3. از حد سود استفاده کنید

در مقابل حد ضرر، حد سود وجود دارد. زمانی که می خواهید از سودی که به دست آورده اید محافطت کنید، حد سود تعیین می کنید و وقتی به میزان مشخصی از سود در ترید خود رسیده اید، این معامله به صورت خودکار بسته می شود.

4. در حد توان و پول خود ریسک کنید

یکی از قوانین روانشناسی ترید فارکس و مدیریت ریسک این است که هرگز بیش از توانایی مالی خود، پولتان را در معاملات ریسک نکنید. جدای از منطق پشت آن، تریدرها اساسا به اشتباه این قانون را زیر پا می گذارند؛ به ویژه آن دسته از تریدرهایی که با روانشناسی معامله در فارکس نا آشنا هستند و به درستی مدیریت ریسک را درک نمی کنند. بازار فارکس قابل پیش بینی نیست. پس ریسک کردن بیش از حد پولتان باعث ضررهای جبران ناپذیری می شود.

5. استفاده از اهرم (leverage) را محدود کنید

لوریج یا اهرم به شما کمک می کند تا سودتان از معاملات را افزایش دهید. هر چند می تواند در کنار این افزایش سود، احتمال از دست دادن سرمایه و ضررتان هم زیاد است. برای مثال، با اهرم 1:30 برای یک حساب 1000 دلاری، شما می توانید معاملاتی تا 30.000 دلار باز کنید.

در همین مثال می بینیم که اگر حرکات بازار در جهتی که شما می خواهید پیش برود، هر چند شما تنها هزار دلار سرمایه گذاری کرده اید، بر روی این 30.000 دلار سود می کنید. ولی اگر ضرر کنید چه؟ باید به نسبت همین 30.000 دلار نیز ضرر را جبران کنید!

پس تریدر باید برای کنترل احساسات و بحث روان شناسی ترید قوانینی را دنبال کند. راهنما و برنامه ای بر اساس میزان ریسک پذیری خودتان تهیه کنید. این برنامه به ویژه زمانی که می خواهید معامله ای را باز کنید یا ببندید به کمک شما می آید. و علاوه بر تعیین حد سود و حد ضرر، سعی کنید احساسات را از معاملات خود دور کنید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

اشتباهات رایج در روانشناسی ترید فارکس

حالا که با روان شناسی ترید آشنا شدیم بد نیست به اشتباهات رایجی که تریدرها در روانشناسی معامله در فارکس به آن ها مرتکب می شوند هم اشاره کنیم و ببینیم چه طور می شود از آن ها دوری کرد.

اشتباهات رایج در روانشناسی ترید فارکس

– نداشتن تریدینگ پلن (Trading Plan)

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که تریدرها دچار آن می شوند این است که پلن معاملاتی یا برنامه معاملاتی ندارند. تریدرینگ پلن دربردارنده استراتژی تریدر، مدیریت ریسک و اهداف او است. بدون برنامه، تریدر ممکن است تصمیمات نادرستی که از احساسات نشات می گیرد، اتخاذ کند که در نهایت باعت نتایجی غیر قابل جبران شود.

  • راه حل: برای دوری از این اشتباه بهتر است تریدر تریدینگ پلنی با جزئیات دقیق تهیه کند و به آن پایبند بماند. این برنامه به تریدر کمک می کند منظم و متمرکز بماند و حتی در زمانی که احساسات ممکن است درگیر شود باز هم این برنامه است که می تواند به کمک او بیاید.

– تنها تمرکز بر سود

درست است که هدف اصلی ترید کردن کسب سود است. اما وقتی تنها تمرکز شما این شود می تواند در نهایت تصمیم گیری احساسی شما را به همراه داشته باشد. تریدرها ممکن است بیش از حد وارد معاملات شوند که باعث می شود معامله گر معامله متضرر را بیش از حد نگه دارد و خسارتش بیشتر از این شود.

  • راه حل: تریدرها باید روی دنبال کردن تریدیگ پلن خود و مدیریت ریسک تمرکز کنند. این موضوع به تریدر کمک می کند تصمیمات منطقی اتخاذ کنند و این تصمیمات بر اساس استراتژی باشد نه احساسات.

– مقایسه خود با تریدرهای دیگر

در دنیایی که شبکه های اجتماعی خود را بیش از پیش نشان می دهند، به سادگی می شود خود را با تریدرهای دیگر مقایسه کرد. که این خود در بحث روانشناسی ترید فارکس قرار می گیرد. هر معامله گری مسیر تریدینگ منحصر به فردی دارد و مقایسه خود با دیگران می تواند باعث احساسات منفی شود.

  • راه حل: روی پیشرفت و ارتقای توانایی های خود تمرکز کنید. بردهای خود را جشن بگیرید و از ضررهای خود درس. و خود را با دیگران مقایسه نکنید.

– مدیریت نکردن احساسات

احساسات می توانند روی عملکرد تریدر تاثیر زیادی بگذارد. مدیریت نکردن احساسات می تواند باعث تصمیمات غیر منطقی و ضررهای بیش از حد شود.

  • راه حل: تریدر باید زمانی که احساسات بر او غلبه کرد، تکنیک های مدیرت احساسات مثل، نفس عمیق کشیدن، مدیتیشن و استراحت کردن را تمرین کنند. به علاوه، داشتن تریدینگ ژورنال به شناخت الگوهای رفتاری در تصمیم گیری های احساسی کمک می کند و تریدر می تواند آن ها را بهبود بدهد.

معامله گران موفق چگونه احساساتشان را کنترل می کنند؟

برای آن که تریدر موفقی باشید و بتوانید با سوگیری ها کنار بیاید باید استراتژی های زیادی را در معاملات خود اعمال کنید. بهبود دانش رفتاری و اقتصاد رفتاری باعث بهتر شدن آگاهی از خود و تصمیم گیری های شما می شود. طراحی و پایبند بودن به تریدینگ پلن و جلو رفتن بر اساس قوانین تریدینگ و استراتژی های مدیریت ریسک می تواند به شما کمک کند تا تریدینگی مشخص داشته باشید و بدون درگیری احساسات در معاملاتتان تصمیم گیری کنید.

بر اساس روانشناسی ترید فارکس تریدرهای موفق گام هایی را در راستای کنترل احساسات پشت سر می گذارند.

  • قوانین شخصی. برای خود قوانینی را تعیین می کنند تا بهتر در شرایط مختلف بازار بر احساسات خود غلبه کنند. برای مثال حد سود و حد ضرر به نسبت معاملات خود تعیین می کنند.
  • شرایط تریدر. تریدر شرایط خود را می سنجد و بعد وارد معاملات می شود. اگر سرمایه کافی ندارد، می داند اگر وارد معاملات با حجم بالا شود، ریسک زیاد آن بر احساساتش ممکن است غلبه کند و نتواند به درستی ریسک ها را مدیریت کند.
  • تریدینگ پلن و ژورنال تریدینگ. تریدر با بررسی بازار و تحلیل هایی که از شرایط مختلف به دست آورده برای خود تریدینگ پلن می چیند تا بداند کجا چه عکس العملی را باید نشان دهد. همچنین هر رویداد و استراتژی ای را در ژورنال تریدینگ خود ثبت می کند تا در آینده بداند چه روشی کجا جواب داده است.
  • آرامش. تریدرهای موفق آن هایی هستند که می توانند احساساتشان را کنترل کنند و نگذارند در تصمیم گیری هایشان تاثیر بگذارد.
ترید بلدم سرمایه ندارم …
ما به شما سرمایه میدیم!

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین استراتژی‌های پراپ تریدینگ در سال 2024

سخن پایانی از روانشناسی ترید فارکس

روانشناسی معامله در فارکس بر ذهنیت معامله گران تاثیر می گذارد و به اندازه دانش و توانایی آن ها در موفقیت در تریدینگ اثر دارد. این سوگیری ها و رفتارها و همچنین احساساتی مثل ترس و حرص آن قدر قدرت دارند که می توانند بر تصمیم گیری های تریدر غلبه کنند و نگذارند بر اساس تریدینگ پلن خود پیش برود.

روان شناسی ترید قصد دارد نحوه تصمیم گیری های تریدینگ و تاثیرش بر بازار را بررسی کند و راه کارهایی هم هستند که تریدر برای غلبه بر سوگیری ها و این ذهنیت ها می تواند در پیش بگیرد که ما در این مقاله به آن ها اشاره کردیم.

روانشناسی ترید فارکس جنبه بسیار مهمی از تریدینگ است و به تریدر کمک می کند تا ذهنیت و احساست خود را درک و مدیریت کند. دوری از اشتباهات رایج در تریدینگ نیز از جمله مسئله ای است که در بحث روان شناسی ترید به آن پرداختیم که به موفقیت تریدر کمک زیادی می کند. همچنین معامله گر به کمک آن می تواند مدیریت ریسک، تصمیم گیری و عملکرد کلی خود را بهبود ببخشد.

سوالات متداول

1. روانشناسی ترید فارکس چیست؟

روانشناسی ترید فارکس به احساسات و ذهنیت شما در موفق شدن یا نشدن شما در معامله کردن دارایی ها اشاره می کند. روان شناسی ترید به جنبه های ذهنی و فکری افراد و تاثیر آن ها بر فعالیت های معاملاتی آن ها می پردازد و می تواند حتی بیش از دانش تریدینگ و استفاده از ابزارهای معاملاتی مهم باشد و بر موفقیت تریدر تاثیر داشته باشد.

2. روانشناسی ترید فارکس چه تاثیری در معاملات دارد؟

یکی از جنبه های روانشناسی معامله در فارکس که در تریدینگ دیده می شود، بحث احساسات (emotions) است. تریدرها در معاملات خود با احساسات مختلفی مانند ترس، حرص، اضطراب و هیجان رو به رو می شوند. این احساسات می توانند بر تصمیم گیری تریدر اثر بگذارند و نگذارند آن ها رفتار منطقی و تصمیمات درست اتخاذ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده