پراپ فرم (Prop Firm) چیست؟ + مزایا و معایب آن (2024)

پراپ فرم چیست؟

در مسیر تبدیل‌ شدن به یک تریدر حرفه ‌ای موانع زیادی وجود دارد که از اصلی ‌ترین آن‌ها تهیه سرمایه کافی و فقدان سرمایه هست. برای گذشت از این موانع شرکت‌های تجاری متعددی وجود دارند که این سرمایه را برای افراد ماهر فراهم کرده و باعث می‌ شوند که در مسیر خود به یک معامله‌گر ماهر تبدیل شوند. شرکت‌های تجاری اختصاصی که به شرکت‌های تجاری پراپ فرم معروف هستند شرایط مورد نیاز را فراهم کرده که در ادامه با نحوه کارکرد این شرکت‌ها و مزایا و معایب آن‌ها آشنا میشویم.

پراپ فرم (Prop firm) چیست؟

پراپ فرم یا پراپ تریدینگ فرم تجارتی اختصاصی است که سرمایه مورد نیاز معامله‌ کردن را برای افرادی که توانایی بالایی دارند فراهم می کند. این شرکت ‌ها با گرفتن چند آزمون افراد را سنجیده و با دادن اکانت به افراد پذیرفته شده در آزمون‌های در نظر گرفته شده می توانند معامله کردن را شروع کنند. معامله‌ گر سود حاصل از معاملات خود را با پراپ فرم ها تقسیم کرده و در ازای آن از امکانات و سرمایه‌ این شرکت‌ها استفاده می کند.

هر فردی که به ‌تازگی وارد تجارت جهانی و تریدینگ شده است برای حرفه‌ای شدن نیاز به سرمایه کافی و همچنین دسترسی به فناوری‌های پیشرفته، منابع تجاری و ابزار مورد نیاز است. اینجاست که شرکت ‌های پراپ از تریدرها حمایت کرده و با ارائه سرمایه، آموزش و پشتیبانی از آن ‌ها، به افراد ماهر کمک می کنند تا معاملات خود را به ‌درستی و با سود خوب پیش ببرند.

با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

نحوه کار شرکت‌های پراپ

شرکت‌های پراپ زیادی در سراسر جهان فعالیت می کنند ولی ایرانی‌ ها برای استفاده از پراپ های خارجی تحریم هستند. به همین دلیل پراپ فرم های ایرانی در سال‌ های اخیر محبوبیت زیادی نسبت به نوع خارجی خود پیدا کردند. نحوه کار این شرکت ‌ها فراهم ‌کردن سرمایه، امکانات و همچنین پشتیبانی‌کردن معامله‌ گرها است و در مقابل درصدی از سودی که معامله‌گر به دست می‌آورد را دریافت می‌کند.

این شرکت‌ها می‌توانند دفاتر حضوری داشته باشند و میز و مکان برای معامله ‌گرها فراهم کنند یا از راه دور و به ‌صورت مجازی معامله‌ کننده‌ ها را پشتیبانی کنند. معامله‌کننده‌ ها با استفاده از معاملات سوداگرانه (speculative trading) کار خود را پیش می‌برند که بر اساس نوسانات بازار است و شامل معاملات کوتاه ‌مدت و بلندمدت است.

در شرکت ‌های پراپ برخلاف شرکت‌ های مالی سنتی وجوه یا سرمایه‌ گذاری مشتریان را مدیریت نمی‌ کنند. در عوض، تمرکز اصلی آن ها بر ایجاد سود مستقیم از فعالیت‌های تجاری است که در آن شرکت می‌ کنند و معامله ‌کننده‌ ها رفتار آزادانه‌ای در استفاده از سرمایه مورد نظر دارند.

 

بیشتر بخوانید: آیا پراپ تریدینگ قانونی است یا کلاهبرداری؟ (توضیحات کامل)

ساختار شرکت پراپ فرم معمولی

شرکت‌ های تجاری پراپ ساختار خاصی دارند که آن ها را از سایر موسسات مالی سنتی متمایز می‌ کند. اگر بخواهیم به طور ساده بگوییم این شرکت‌ها به سه گروه تقسیم می‌ شوند:

  • معامله ‌گران: در مرکز شرکت‌های تجاری پراپ، معامله ‌گران هستند. این افراد از تخصص خود برای تجارت و معامله در بازارهای مالی مختلف مانند سهام، ارزها و کالاها استفاده می ‌کنند. با توانایی‌هایی که دارند حداکثر سود را از سرمایه‌ای که در اختیارشان قرار گرفته است به دست می ‌آورند.
  • تیم مدیریت ریسک: وظیفه این تیم نظارت بر ریسک‌ های مرتبط با فعالیت‌ های معاملاتی است. آن ها استراتژی‌ هایی را برای کاهش ضرر و اطمینان از همسویی فعالیت‌ های تجاری شرکت با تحمل ریسک آن اجرا می‌ کنند. تمام شرکت‌ ها به‌ منظور جلوگیری از زیان‌ های احتمالی حدودی را به‌ عنوان حداکثر سطح کاهش سرمایه در نظر می ‌گیرد. اگر زیان معامله‌ گر به این آستانه تعریف شده برسد شرکت مداخله کرده و فعالیت‌ های این شخص را برای کاهش ریسک متوقف می ‌کند.
  • کارکنان پشتیبانی: این گروه شامل تحلیلگران، متخصصان فناوری اطلاعات و کارکنان اداری است که از تیم‌ های تجاری و مدیریت ریسک پشتیبانی اساسی می ‌کنند. آن‌ ها با قرار دادن نرم ‌افزارها و ابزارهای مورد نیاز و همچنین دسترسی دادن به منابع پیچیده تجاری، نمودارها و استراتژی‌ های اقتصادی کار را برای دو گروه معامله‌ گر و مدیریت ریسک آسان ‌تر می‌ کنند.

انواع استراتژی‌ های مورد استفاده در معاملات پراپ

شرکت ‌های تجاری پراپ از استراتژی های مختلفی برای به حداکثر رساندن سود خود استفاده می‌ کنند. دو نوع از انواع اصلی آن عبارت‌اند از:

  • استراتژی ‌های کمی: این استراتژی‌ ها شامل استفاده از مدل‌های پیچیده ریاضی برای شناسایی فرصت ‌های معاملاتی است. معامله ‌گران داده‌ ها و روندهای بازار را با استفاده از الگوریتم ‌ها و تکنیک ‌های آماری تجزیه ‌و تحلیل کرده و با استفاده از آن در معاملات پر ریسک به سودآوری شرکت کمک می ‌کنند. برای پیشرفت در این استراتژی باید از منابع پراپ و آموزش های آن استفاده نمود.
  • استراتژی ‌های اختیاری: این استراتژی ‌ها بیشتر به تجربه و قضاوت معامله‌ گر متکی هستند تا الگوریتم‌ های ثابت. معامله‌گران بر اساس تحلیل بازار، اخبار و شاخص‌ های اقتصادی تصمیم می‌ گیرند و برای پیشرفت در این استراتژی از ارتباطات خود با معامله ‌گران ماهر و با تجربه پراپ استفاده می کنند.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای پاس کردن و قبول شدن در چالش های پراپ تریدینگ

مزایا و معایب معاملات پراپ

همانند هر روش دیگری استفاده از پراپ فرم هم مزایا و معایبی دارد که با سنجیدن شرایط خود با نسبت به این نکات می ‌توان آن را انتخاب کرد.

مزایای استفاده از پراپ فرم‌ها

مزایای استفاده از پراپ فرم‌ها

  • به حداکثر رساندن سود خود: معامله ‌گران با استعداد ممکن است بودجه لازم برای شرکت در عملیات بزرگ و پرسود را نداشته باشند. برای مثال، برای یک معامله با ایجاد بازده قابل‌ توجه از یک حساب کم سرمایه دشوار خواهد بود. به‌خصوص اگر از انجام ریسک ‌های بیش از حد خودداری کند. در این صورت شرکت با یک مبلغ بالا سود بالاتری به نسبت به دست می آورد.
  • خودمختاری: اگرچه هر شرکتی دستورالعمل ‌های سخت‌ گیرانه‌ مدیریت ریسک خود را برای محافظت در برابر ضررهای بزرگ غیر قابل‌ کنترل اعمال می‌ کند، ولی معامله‌ گران معمولاً در نحوه استفاده از پولی که به آن ها تخصیص‌ داده‌ شده است، اختیار زیادی دارند.
  • آموزش: کار با سایر معامله‌ گران با استعداد و متخصصان باتجربه می‌ تواند فرصت یادگیری باورنکردنی و فرصتی برای ایجاد ارتباطات مهمی برای معامله‌ گران فراهم کند.
  • آسان‌شدن چالش‌ها: معامله ‌گران با چالش ‌های مشابه سایر معامله‌ کنندگان روبرو هستند؛ ولی از سرمایه فناوری و تعامل با سایر معامله‌ گران ماهر استفاده می ‌کنند. در نتیجه با شرایط بهتر و آسان‌ تر چالش‌ ها را از سر می‌ گذرانند.
  • فناوری: دسترسی به فناوری می ‌تواند سخت و پرهزینه باشد، زیرا هزینه‌ های مربوط به داده‌ ها، نرم ‌افزار حرفه ‌ای ترسیم نمودار، اخبار جدید و به ‌روز و بینش‌ های متخصص به‌سرعت افزایش می ‌یابد. شرکت ‌های تجاری اختصاصی، تمام این منابع فناوری را در اختیار معامله‌ گران خود قرار می‌ دهند و آن ها را قادر می ‌سازد تا تصمیمات آگاهانه ‌تری را بدون بار هزینه فردی اتخاذ کنند.
  • ریسک کمتر: تاجر ریسک مالی کاهش ‌یافته را به دلیل تأمین سرمایه توسط شرکت پشتیبانی می‌ پذیرد.
  • مدیریت ریسک: شرکت‌ های پشتیبانی معمولاً تیم ‌های مدیریت ریسک را برای کمک به معامله‌ گران در مدیریت ریسک خود دارند. این می ‌تواند برای معامله‌ گران جدید و با تجربه مفید باشد.

معایب استفاده از پراپ فرم‌ها

معایب استفاده از پراپ فرم‌ها

  • افزایش فشار: اگر صرفاً دارایی خود را معامله می ‌کنید، در نهایت نیازی نیست به کسی جواب پس بدهید. با این‌ حال، معامله با سرمایه یک شرکت پراپ با مسئولیت همراه است و شرکت انتظار دارد معامله ‌گران به اهداف خود و حداکثر سود برسند.
  • فقدان ثبات: شرکت ‌های پشتیبانی معمولاً صبر و حوصله زیادی در مورد عملکرد ضعیف ندارند و اگر معامله گرها طبق انتظار به هدف سود مورد نظر نرسند به راحتی از برنامه تخصیص سرمایه حذف می‌ شوند.
  • هزینه ‌های اولیه: برخی از برنامه‌ ها از معامله‌ گران می ‌خواهند که برای مشارکت، حق عضویت را بپردازند و همچنین به‌ اصطلاح “چالش ‌ها” و “آزمون ‌ها ” را پشت سر بگذارند. این می‌تواند یک ‌بار مالی برای معامله ‌گر داشته و همچنین یک تجربه ناخوشایند باشد.
ترید بلدم سرمایه ندارم …
ما به شما سرمایه میدیم!

مدیریت ریسک در معاملات پراپ فرم‌ها

مدیریت ریسک یک امر مهم در نحوه عملکرد شرکت ‌های تجاری پراپ فرم است. شرکت‌ های پشتیبانی پراپ معمولاً ریسک بسیار بالاتری نسبت به معامله با یک کارگزار سنتی دارند این به این دلیل است که شرکت‌ های پراپ اغلب از معامله‌ گران خود می خواهند که مقدار قابل ‌توجهی پول را به‌ عنوان وثیقه بگذارند که در صورت عدم موفقیت معامله‌ گر و زیان در معامله انجام شده می ‌تواند از بین برود.

برای کاهش این خطرات اقدامتی می‌ توان در نظر گرفت که اولین آن تعیین محدودیت‌ های ریسک شرکت ‌های تجاری پراپ است اغلب آن‌ ها محدودیت‌ های ریسک خاصی را برای معامله‌ گران خود تعیین می ‌کنند. این محدودیت ‌ها می‌ تواند به‌ صورت حداکثر زیان در روز یا محدودیت در انواع ابزارهای مالی باشد.

در ادامه با نظارت مستمر تیم مدیریت ریسک به شرایط بازار و موقعیت ‌های تجاری شرکت جهت اینکه اطمینان حاصل شود که ریسک‌ها تحت کنترل هستند پیش می ‌رود و در آخر با استفاده از دستورات توقف ضرر معامله‌گران برای فروش خودکار اوراق بهادار زمانی که این اوراق به قیمت معینی رسید، ضرر احتمالی را محدود می‌ کنند و طبق دستور معامله را متوقف می نمایند.

اگه دوست دارید با قوانین پراپ پلاس آشنا شوید به صفحه “قوانین پراپ تریدینگ” ما مراجعه کنید.

سخن آخر

شرکت‌ های تجاری پراپ فرم با استفاده از سرمایه خود برای تجارت نقش مهمی در بازارهای مالی ایفا می کنند. آنها ساختار منحصر به ‌فردی دارند که معامله‌ گران، تیم‌ های مدیریت ریسک و کارکنان پشتیبانی همگی نقش ‌های اساسی در آن دارند و می ‌توانند از شرایط آن سود ببرند. استفاده از استراتژی‌های تجاری متنوع همراه با مدیریت ریسک دقیق به این شرکت‌ها کمک می‌ کند تا پیشرفت کنند و به دنیای پویای مالی کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده