بهترین سبک‌های ترید و معاملاتی در بازار فارکس

بهترین سبک‌های ترید و معاملاتی در بازار فارکس

هر تریدر سبک ترید و معاملاتی خود را در بازار فارکس در پیش می گیرد و بسته به اهداف و تجربه آن ها ممکن است برای هر کدام از معامله گران یکی از این سبک های ترید بهتر از بقیه جواب دهد. پیدا کردن بهترین سبک های ترید و معاملاتی به شما در وارد شدن و حرفه ای شدن در این بازار کمک می کند.

حجم معاملاتی در بازار فارکس که از بزرگترین بازارهای جهان است، روزانه با میانگین 6.6 تریلیون دلار تخمین زده شده است. و از آن جایی که این بازار جرو بازارهایی است که باید راه و روش آن را بدانید تا بتوانید در آن موفق شوید، پس بهتر است با بهترین استراتژی ها و سبک های معاملاتی فارکس آشنا شوید.

در این مطلب با سبک ترید در بازار فارکس آشنا می شویم و بهترین آن را به شما معرفی می کنیم. در ادامه نیز نکاتی را در انتخاب بهترین سبک و روش مقایسه آن ها را برای شما عنوان می کنیم.

سبک ترید در بازار فارکس چیست؟

سبک های ترید به دسته ای از قوانین گفته می شوند که به تریدر چراغ سبز نشان می دهند که چه زمانی وارد معامله بشوند یا وارد معامله نشوند و یا حتی چه زمانی معامله را ببندند. بسته به تریدر این سبک ها می توانند سخت یا آسان باشند.

آن دسته از تریدرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند نسبت به آن هایی که از تحلیل بنیادی استفاده میکنند راحت تر می توانند این دسته الگوها و قوانین را برای ورود و خروج به معامله اعمال کنند.

با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

اهمیت سبک های ترید

سبک های ترید و معاملاتی به تریدر این امکان را می دهند تا ریسک معامله را تا جای ممکن کاهش دهند و فرایند معامله شفاف تر می شود. انتخاب بهترین سبک های معاملاتی فارکس تریدر را از اشتباهات رایج در معامله به دور می کند و مراحل تریدینگ با ریسک کمتری انجام می شوند.

سبک معاملاتی ای که انتخاب کرده اید باید در شرایط بازار متغیر پاسخگوی نیازهای معاملاتی شما باشد و در هر شرایطی بتواند شما را سربلند بیرون بیاورد.

دیگر نگران زمان ورود به معامله و خروج از آن نیستید و این استراتژی معاملاتی به شما خبر می دهد چه زمانی بهتر است معامله را شروع کنید یا آن را به اتمام برسانید. در نتیجه این سبک های ترید و معاملاتی شما در بازار فارکس می توانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید و به موفقیت برسید.

 

اگر تریدر هستید و سرمایه ندارید پیشنهاد ما استفاده از اکانت های پراپ هستش. اگه نمیدونی این اکانت ها چی هستند حتما به صفحه “پراپ تریدینگ (Prop Trading) چیست؟” ما مراجعه کنید.

 

انواع سبک های ترید در فارکس

سبک های ترید و معاملاتی به ابزارهای مختلفی بستگی دارند و در ادامه به معروف ترین سبک های ترید در بازار فارکس اشاره خواهیم کرد:

انواع سبک های ترید در فارکس

– پرایس اکشن تریدینگ (Price action trading)

تمرکز اصلی این سبک ترید بر محدوده قیمت دارایی ها و تغییرات قیمت است و حرکت بعدی قیمت را پیش بینی می کند. در این روش بیشتر به تحلیل تکنیکال اهمیت داده می شود. تریدر به حرکات و داده های تاریخی قیمت و ابزارهای تکنیکال تمرکز می کند و در نتیجه ابزارهایی مانند اندیکاتورها، در نظر گرفته نمی شوند و تنها به کمک حرکات قیمت تصمیم گیری ها صورت می گیرد.

مزیت این سبک معاملاتی هم آن است که نمودارهای تریدر پاک می مانند و در نهایت معاملات با ریسک کمتری صورت می گیرند. داشتن چندین اندیکاتور روی نمودار باعث سردرگمی تریدرهای تازه کار می شود.

 

– استراتژی رنج تریدینگ (Range trading strategy)

بازار تنها در 30 درصد مواقع ترند می شود و روند صعودی و نزولی دارند. ما بقی آن بازار دارد بین دو قیمت یا سطح های مقاومت برای دوره زمانی مشخص حرکت می کند. معاملات رنج در هر فریم ورک زمانی قابل مشاهده هستند و می توانند تنها در عرض چند دقیقه به اتمام برسند یا روزها و ماه ها به درازا بکشند.

تریدرها با به کار بردن روش هایی مثل تریگرهای معاملاتی و فیلترها و اندیکاتورهای معاملاتی می توانند از شکست در بازار فارکس برای انجام این سبک معاملاتی جلوگیری کنند.

 

– استراتژی ترند ترینینگ (Trend trading strategy)

معاملات روند جزو سبک های ترید معروف در میان تریدرها است چرا که به آن ها این امکان را می دهند تا جهت حرکت بازار را شناسایی کنند و از آن بهره ببرند. کسانی که از این سبک استفاده می کنند معتقدند تا حدودی حرکات بازار قابل پیش بینی است و با تحلیل داده های تاریخی و حرکت قیمت، تریدر قادر است از پیش اتفاقات آینده بازار را پیش بینی کند.

در سبک ترند تریدینگ تا زمانی که ترند در بازار است و هنوز تضعیف نشده معامله گران در معامله می مانند و خارج نمی شود، در نتیجه مدت زمانی متوسط تا طولانی را به خود اختصاص می دهد.

 

– کری ترید (Carry trade)

معامله های انتقالی یا کری ترید در بازارهای مالی توجه های زیادی را به خود جلب کرده است. این سبک ترید به این صورت است که تریدر پولی با نرخ بهره کم را قرض می گیرد و در ارزی سرمایه گذاری می کند که نرخ بهره بالاتری داشته باشد.

مزیتی که این سبک ترید در بازار فارکس برای پراپ فرم و تریدر دارد این است که سود بهره وری بالایی دارد و در بازارهای با ثبات و بدون نوسانات زیاد انجام می شود. اما توجه داشته باشید که باید با ارزهایی که خریداری می کنید آشنایی کافی پیدا کنید و به ریسک های احتمالی آن مثل ریسک بهره توجه کنید. چرا که اگر بهره ارزی که در آن سرمایه گذاری کرده اید کاهش یابد، سود شما نیز در نهایت کاهش می یابد.

 

– معاملات میان روزی (Day trading strategy)

یکی از معروف ترین و پرکاربردترین سبک های ترید در فارکس به ویژه در آمریکا است. این سبک شامل خرید و فروش ارزها با شروع روز و پایان معامله در پایان روز است. از آن جایی که معاملات میان روزی کل روز تریدر را به خود اختصاص می دهد برای افرادی که پاره وقت معامله انجام می دهند مناسب نیست.

در این معامله شما به عنوان تریدر از کوچک ترین حرکات بازار نهایت استفاده را می برید. همچنین شما می بایست تصمیمات لحظه آخری و معاملات زیادی را در یک روز انجام دهید؛ که هر یک از این معاملات ممکن است سود با مقدار کمی با خود به همراه داشته باشد.

 

– استراتژی اسکالپینگ (Scalping strategy)

تریدر طبق این استراتژی در بازار فارکس تا جای ممکن معامله انجام می دهد که هر یک سود کوچکی را هدف قرار می دهند. جالب است بدانید در سبک اسکالپینگ شما هفته ها و ساعت ها و روزها در یک موقعیت نمی مانید تا معامله انجام شود؛ بلکه هدف اسکالپینگ کسب سود تنها در چند دقیقه و حتی چند ثانیه است.

فارکس اسکالپرها یا همان تریدرهایی که در بازار فارکس از سبک اسکالپینگ استفاده می کنند از هر فرصتی برای کسب سود استفاده می کنند و از کوچک ترین تغییرات در کم ترین زمان بهره مند می شودند.

مزیت: به اسکالپر اجازه می دهد تنها در زمان مشخصی بر بازار تمرکز کند و مجبور نیستند تمام روز و شب موقعیت خود را حفظ کنند.

چالش: اسکالپینگ با فشار زیادی برای تریدر همراه است. چرا که باید در همان زمان کوتاه تمام توجه خود را به حجم بالای معاملات اختصاص دهد. در نتیجه امکان اشتباه کردن و واکنش احساسی نشان دادن در این موقعیت ها نیز بالا می رود. پس تریدرهای تازه وارد حواسشان را جمع کنند که با این سبک ترید شروع نکنند.

 

– سوئینگ تریدینگ (Swing trading)

به سبکی گفته می شود که در آن تریدر سعی می کند تا موقعیت خود را برای چندین روز متوالی نگه دارد و از نمودارهای H1 تا D1 استفاده می کند. معامله گرانی این سبک ترید را انتخاب می کنند باید صبور باشند و با برنامه پیش بروند. اگر به اندازه کافی صبور نباشید ضرر خواهید کرد چرا که ممکن است معامله خود را سریع تر از چیزی که باید ببندید.

اگر می خواهید بازار را بدون عجله و سر حوصله تحلیل کنید و از موقعیت های کنونی راضی هستید پس سوئینگ تریدینگ مناسب شما است. در این سبک شما حتی می توانید تحلیلی های بنیادی انجام بدهید.

 

– استراتژی بریک اوت (Breakout strategy)

یکی از سبک های ترید در فارکس است که زمانی که خط روند می شکند تریدرها وارد معامله می شوند و با قیمت همراه می شوند و از حرکت بازار بهره می برند.
تریدرها به کمک نوسان قیمت می توانند تشخیص دهند که چه زمانی خط روند می شکند. از جمله اندیکاتورهایی که معامله گران را در این تشخیص هدایت می کند، میانگین متحرک، باندهای بولینگر و ATR است.

 

– پوزیشن تریدینگ (Position trading)

پوزیشن تریدینگ سبکی از معاملات در بازار فارکس است که بیشترین زمان معامله را به خود اختصاص می دهد. درست است در این سبک معاملاتی سود تریدر بیشتر است اما ریسک بیشتری را نیز در معاملات تجربه خواهند کرد.

زمان معامله در پوزیشن تریدینگ به ماه ها و سال ها می رسد و نگران افت و خیز بازار در مدت زمان کوتاه نیستند. تریدرها وارد معامله می شوند و نگه می دارند و برای مدت طولانی کاری با آن ندارند و پس از مدت زمان طولانی و مشخص به سراغ آن می روند.

تریدر در این سبک ترید اساسا از تحلیل های تکنیکال و بنیادی همزمان استفاده می کند تا در بازار تصمیم گیری کند و عوامل دیگر مثل ترندها بازار و داده های تاریخی را نیز مد نظر می گیرد.

 

– ترید اصلاح قیمتی (Retracement trading)

این سبک ترید در بازار فارکس به این صورت است که تریدر جهت یک سری ابزارهای معاملاتی را تغییر می دهد و این تغییر نیز موقتی است. شما همچنان در مسیر روند معامله می کنید و تنها می خواهید از تغییر روند قیمت کوتاه مدت بهره ببرید.

 

– نیوز تریدینگ (News trading)

از تحلیل های تکنیکال و بنیادی برای تفسیر و بررسی درست اخبار و داده های بازار فارکس استفاده می شود و برای مدیریت ریسک نیز بسیار موثر است. این اخبار هستند که تعیین می کنند بازار چه رفتاری را پیش بگیرد و تریدرها باید با آگاهی از این خبرها وارد معاملات شوند یا از آن خارج شوند.

حال ممکن است بپرسید این اخبار چیست؟ از گزارشات اقتصادی و مالی گرفته تا اعلامیه های شرکت های بزرگ مثل درآمدها و تغییر مدیریت همگی اخباری هستند که معامله گر باید دنبال کند تا تغییرات و حرکت بازار را به درستی پیش بینی کند.

 

– گرید تریدینگ (Grid trading)

گرید تریدینگ که به معاملات شبکه ای نیز شناخته می شود با قرار دادن سفارش های خرید و فروش در بالا و پایین یک قیمت هدف انجام می گیرد. در نهایت شبکه ای از معاملات ایجاد می شوند. حال چه طور تریدر از این موقعیت سودآوری می کند؟ تریدر در یک بازه زمانی مشخص سفارش ها را در بالا و پایین قیمت کنونی بازار قرار می دهد و وقتی بازار فارکس بالا و پایین برود این شبکه هم فعال شده و تریدر از این موقعیت سود می برد.

ترید بلدم سرمایه ندارم …
ما به شما سرمایه میدیم!

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای پاس کردن و قبول شدن در چالش های پراپ تریدینگ

چگونه بهترین سبک ترید را انتخاب کنیم؟

حال سوال اینجاست: کدام سبک بهتر است؟ جالب است بدانید تعداد خیلی کمی از تریدرها از همان ابتدا بهترین سبک معاملاتی را پیدا می کنند! خیلی از آن ها زمان زیادی را برای پیدا کردن بهترین سبک ترید صرف کرده اند. خیلی از آن ها بارها و به مدت طولانی سبک ها و استراتژی های مختلف را از طریق حساب معاملاتی دمو و یا بک تستینگ امتحان می کنند تا به بهترین آن ها که با آن بیشترین سود را دارند برسند.

هر زمانی هم تریدر به جایی رسید که دیگر بهترین سبک معاملاتی متناسب خود را پیدا کرد، احتمالش کم است برای مدت طولانی تنها به همین سبک اکتفا کند. چرا که بازار فارکس دائما در حال تغییر است و شرایط مختلفی را تجربه می کند پس تریدر هم باید خود را با شرایط پیش ببرد.

البته باید توجه داشته باشید که اگر تریدر و معامله گر تازه کار هستید بهتر است بهترین و ساده ترین سبک ترید را پیش بگیرید و با همان معامله کنید. چرا که با این روش افراد تازه کار بیشتر سود خواهند کرد.

نکته مهم اینجاست که اگر تریدر تازه کار هستید سعی نکنید از تحلیل تکنیکال بیش از حد در سبک خودتان استفاده کنید. در این صورت با مشکلات و اطلاعات زیادی دست و پنجه نرم خواهید کرد. پس بهتر است از تجربه ای که از بک تستینگ و در مسیر یاد می گیرید استفاده کنید و تا جای ممکن به بهترین نحو از بهترین سبک های ترید و معاملاتی فارکس استفاده نمایید.

نکات مهم برای رسیدن به بهترین سبک ترید در بازار فارکس

پیش از وارد شدن شدن به بازار و معاملات، و انتخاب سبک معامله بهتر است بازار را بشناسید و بدانید چه چیزی روی قیمت آن تاثیر می گذارد و همچنین با ریسک های موجود و نحوه برخورد با آن ها در بازار فارکس آشنا شوید.

کاربردی ترین نکات را برای قدم گذاشتن در این مسیر در ادامه آورده ایم:

  • زمان بگذارید و بازار فارکس را مطالعه کنید
  • فاکتورهایی که بر مبادله ارز تاثیر می گذارند را شناسایی کنید
  • اطمینان حاصل کنید که ریسک های موجود را می شناسید

 

1. زمان بگذارید و بازار فارکس را مطالعه کنید

تریدرها موظف هستند بازار را به ویژه بازار فارکس را بررسی و تحلیل کنند و با چم و خم آن آشنا شوند. فارکس در شبکه ای از بانک ها خرید و فروش می شود و در واقع یک بازار OTC است که معاملات آن خارج از محیط صرافی و کارگزاری ها صورت می گیرد.

بازار فارکس در 4 مرکز معاملاتی اصلی قرار دارد: لندن، نیویورک، سیدنی و توکیو. و این نشان می دهد که بازار آن 24 ساعته فعال است و تریدرها و معاملات دائما بر پا هستند.

 

2. شناسایی فاکتورهایی که بر مبادله ارز تاثیر می گذارند

از آن جایی که عوامل مختلفی بر قیمت بازار تاثیر می گذارند، پیش بینی قیمت آینده مبادله ارز هم می تواند کار دشواری باشد. مانند هر بازار مالی دیگری، بازار فارکس با نیروی عرضه و تقاضا پیش می رود. البته فاکتورها و عوامل دیگری نیز بر آن تاثیر دارد که بهتر است با آن ها نیز آشنا شوید:

  • بانک های مرکزی: بانک های مرکزی می توانند بر عرضه ارزها تاثیر بگذارند. همین موضوع باعث می شود هر اعلانی از طرف آن ها بر نوسانات بازار تاثیر بگذارد.
  • گزارشات خبری: اخبار مثبت سرمایه گذاری بر ارزهای خاصی را افزایش می دهد و اخبار منفی نیز می تواند تقاضای ارزهای خاص دیگری را کاهش دهد.
  • احساسات بازار: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار نظرات و رفتارهای تریدرها در بازار است که می تواند تاثیر به سزایی روی حرکت قیمت بگذارد. اساسا هم نظرات و رفتارهای تریدرها روی تریدرهای دیگر تاثیر می گذارد و ممکن است آن ها را همسوی خود کند.

 

اطمینان حاصل کنید که ریسک های موجود را می شناسید

اگر چه بازار فرصت های زیادی را برای تریدرها و پراپ تریدینگ ها فراهم می کند، اما بهتر است با ریسک های بازار هم آشنا شوید. بازار فارکس و سبک های ترید زیاد هستند؛ به ویژه آن که تریدرهای زیادی در حال فعالیت در آن هستند و عوامل مختلفی نیز بر حرکت قیمت مبادله ارزها تاثیر می گذارد. پس بهتر است تریدرها ذهن خود را نسبت به رویدادهای سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی باز نگه دارند تا از از دست دادن سرمایه و سود جلوگیری کنند.

موارد بالا به تریدر کمک می کند تا با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف بهترین سبک های ترید را در فارکس انتخاب کنند و به سود برسند.

 

بیشتر بخوانید: روتین‌های ماهانه یک تریدر (معامله گر) موفق

چطور سبک های معاملاتی فارکس را مقایسه کنیم؟

هر معامله گر باید ببیند نیازها و توانایی خودش چیست و در چه موقعیتی و به چه هدفی می خواهد معامله کند. در این صورت بهتر می تواند از میان سبک های ترید در فارکس بهترین را انتخاب کند و وارد بازار معاملات شود.

برخی تریدرها دارای زمان بندی کوتاه هستند اما با اعداد می توانند کار کنند و استرس و فشار را می توانند به خوبی کنترل کنند. حال یک معامله گر دیگر ممکن است در استراتژی و اعمال آن در معاملات توانا باشد. پس بر این اساس می توان سبک های معاملاتی و حتی بهترین آن را برای هر یک از تریدرها مقایسه کرد.

برای معامله گران تازه کار بهترین کاری که می توانند بکنند این است ابتدا توانایی های خود را شناسایی کنند و بر اساس شخصیت و توانایی هایشان سبک های معاملاتی فارکس را مقایسه و بهترین سبک های ترید را انتخاب کنند.

بهترین سبک های ترید در فارکس

حال که با انواع سبک های ترید در بازار فارکس آشنا شدیم، این سوال پیش می ‎آید که کدام سبک ترید بهتره؟ تریدرها هر کدام شخصیت، مدیریت ریسک، هدف از معامله و توانایی های فردی متفاوتی دارند و این ها همه در انتخاب بهترین سبک معاملاتی فارکس تاثیر به سزایی می گذارد. چرا که اگر تریدر هدف سود کوتاه مدت داشته باشد، پوزیشن تریدینگ به کار او نمی آید و باید با سبک هایی معامله کند که مناسب سودآوری در کوتاه مدت هستند.

جالب است بدانید هر یک معامله گران معتقدند که خود سبک ترید بهتری نسبت به بقیه دارند چرا که سبکی را انتخاب کرده اند که به نیازها و رفتار معامله خودشان نزدیک تر است و در نتیجه سود بیشتری هم به دست می آوردند.

پس بهترین سبک های ترید در فارکس همان هایی هستند که شما به عنوان تریدر با آن راحت هستید و با روحیات و ابزارهای شما همخوانی دارد.

حتی سرمایه شما هم بر انتخاب بهترین ترید به شما کمک می کند. چرا که برخی از این سبک ها به سرمایه زیاد نیاز دارند که یا شما باید خود سرمایه را داشته باشید یا با یک پراپ فرم همکاری کنید و یا سبک معاملاتی خود را تغییر دهید.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

بهترین زمان برای تغییر سبک ترید در بازار فارکس کدام است؟

زمانی که تریدرها قوانین را رعایت کنند، معاملات فارکس نیز به خوبی جواب می دهد ولی یک سبک خاص به تنهایی نمی تواند پاسخگوی تمام نیازها باشد. چیزی که امروز در بازار جواب بدهد ممکن است فردا دیگر جوابگو نیازها نباشد و سودآوری آن کاهش یابد. در نتیجه تریدرها وقتی ببینند یک سبک خاص جواب نمی دهد، چند آپشن را قبل از تغییر رویکرد خود در نظر بگیرند:

  • مدیریت ریسک را با سبک ترید هماهنگ کنید. اگر می بینید سبک تریدی که پیش گرفته اید پاسخگوی ریسک بازار نیست با احتیاط آن را تغییر دهید.
  • تغییر شرایط بازار را در نظر بگیرید که سبک معامله شما منسوخ نشده باشد. تغییر روند در بازار بر سودآور یا ضررآور بودن یک استراتژی و سبک تاثیر می گذارد. پس تغییر روند آلارمی است برای تریدرها که رویکرد خود را بهبود بدهند یا تغییر.
  • سبک ترید را درک کنید تا بتوانید به درستی آن را در معاملات اعمال کنید. اگر سبک معامله را نفهمید برای شما پاسخگو نخواهد بود؛ حتی اگر بهترین سبک را انتخاب کرده باشید.

در نهایت باید اضافه کنیم که تغییر خوب است اما تغییر دائمی سبک معاملات می تواند برای تریدر و شرکت پراپ هزینه آور باشد و در نهایت دچار ضرر مالی بزرگی می شوید. پس ابتدا با توجه به نیازها سبک ترید را انتخاب کنید و اگر هم با توجه به روند بازار مجبور شدید آن را تغییر دهید، حتما حساب شده جلو بروید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین پراپ تریدینگ ها در سال 2024 که باید بشناسید

سخن آخر

در این مقاله با سبک ترید در بازار فارکس آشنا شدیم و انواع سبک های معاملاتی را بررسی کردیم. به عواملی که در انتخاب بهترین سبک کمک می کنند پرداختیم و گفتیم که بهترین سبک های ترید کاملا به امکانات و شخصیت و نیازهای تریدر بستگی دارد. همچنین تریدرها باید بازار فارکس را پیش از هر گونه معامله ای مطالعه کنند و سبک های ترید را بررسی کنند تا از ریسک های موجود در بازار تا جای ممکن دوری کنند و ضرر مالی نبینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده