چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

اهرم یا لوریج (Leverage) در فارکس چیست و چه مزایایی دارد؟

اهرم یا لوریج در فارکس چیست؟

لوریج (Leverage) چیست و چرا معامله گران به اهرم یا لوریج در فارکس جذب می شوند؟ شما تریدری هستید که توانایی تریدینگ بالایی دارید اما سرمایه کافی برای انجام موقعیت های معاملاتی بزرگ ندارید؟ اهرم معاملاتی یکی از بهترین گزینه ها برای شما است.

شما به عنوان معامله گر می توانید از بروکر یا کارگزاری پولی را که به آن سرمایه می گویند قرض بگیرید، در معاملات بزرگ شرکت کنید و سود زیادی را هم به دست بیاورید. هر چند که سود زیاد آن با وجود سرمایه اولیه کم، وسوسه انگیز است، اما در کنار این مزیت وسوسه انگیز، با ریسک زیاد و ضرر و زیان های بزرگ همراه است.

اما چرا تریدرها به اهرم در فارکس علاقه بیشتری نشان می دهد تا به اهرم ها در بازارهای مالی دیگر مثل بورس؟ نکته اینجا است که فارکس لوریج بیشتری را ارائه می دهد که در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

در این مطلب خواهیم دید که لوریج چیست و چه مزایایی برای تریدر به همراه دارد. د مورد مفهوم اهرم در فارکس و انواع نسبت های لوریج در فارکس صحبت می کنیم و تفاوتی که اهرم با ماریجین دارد را بررسی خواهیم کرد.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

اهرم معاملاتی (Leverage) چیست؟

اهرم یا لوریج (Leverage) ضریبی است که تریدر برای سرمایه گذاری بیشتر در معاملات از آن استفاده می کند. به عبارتی دیگر تریدر از بروکر یا کارگزار سرمایه قرض می گیرد تا قدرت خرید و فروش خود را در معاملات افزایش دهد. در واقع معامله گر پول کمی به این بروکرها می دهد و در ازای آن ابزاری دریافت می کند که به تریدر امکان می دهد در معاملات بزرگ حضور پیدا کند.

البته اهرم سود و زیان حاصل از معاملات را نیز افزایش می دهد و این موضوع نشان می دهد اهرم در حین پر سود بودن، برای معامله گر می تواند ضرر و زیان نیز به دنبال داشته باشد.

برای مثال لوریج 1:5000 (یک به پنج هزار) به تریدر این امکان را می دهد که با داشتن یک دلار در حساب خود در معامله ای به ارزش 5000 دلار وارد شود. و اگر این نسبت 1:100 (یک به صد) باشد، معامله گر با داشتن یک دلار در حساب می تواند در معامله ای به ارزش 100 دلار به خریدر و فروش بپردازد.

و اما لوریج چگونه عمل می کند؟ شما وقتی وارد معاملات اهرمی می شوید در ازای داشتن مبلغ کمی در حساب شما، بروکر یا کارگزار به شما سرمایه ای را به صورت وام قرض می دهد تا بتوانید قدرت معاملاتی خود را تقویت کنید و سود بیشتری را نیز از معاملات به دست بیاورید.

و اما چه طور تریدر این وام را تسویه می کند؟ پس از پایان معاملات بروکر به عنوان کارمزد مبلغی را از سودی که به دست آورده اید کم می کند.

 

بیشتر بخوانید: اصطلاحات مهم فارکس که باید بشناسید

اهرم (Leverage) در فارکس

بازار فارکس از بزرگ ترین بازارهای مالی جهان با ارزش روزانه بیش از 5 تریلیون مبادله ارز است. فارکس تریدینگ به تریدر این امکان را می دهد تا به خرید و فروش ارزها بپردازد. در این بازار معامله گران از اهرم در فارکس استفاده می کنند تا سود خود را از معاملات افزایش دهند. و جالب است بدانید فارکس بیشترین میزان اهرم را در اختیار تریدرها قرار می دهد. اهرم به وامی گفته می شود که بروکر در اختیار تریدر قرار می دهد. البته حساب فارکس تریدرها به گونه ای طراحی شده که می توانند از همان اول از مارجین و سرمایه قرضی استفاده کنند.

حجم و اندازه لوریجی که تریدر می تواند در معاملات استفاده کند را ممکن است بروکرها تعیین کنند یا خود تریدر بر اساس معاملاتش انتخاب کند. اما در هر صورت بروکر از تریدر می خواهد درصد معینی را در حساب خود داشته باشد تا بتواند از Leverage استفاده کند که به آن مارجین اولیه می گویند که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

در بازار فارکس، اهرم اگر 100:1 باشد به این معنا است که به ازای هر 1000 دلار در حساب شما می توانید تا 100 هزار دلار معامله انجام دهید. البته بسیاری معتقدند دلیل این اهرم بالا در فارکس ریسک زیادی است که با خود برای تریدر به همراه دارد. بروکرهای این بازار می دانند که اگر حساب به درستی مدیریت شود این ریسک هم قابل کنترل است وگرنه که لوریج را به تریدرها پیشنهاد نمی دانند.

مارجین چیست و چه تفاوتی با اهرم دارد؟

حالا که دانستیم اهرم چیست و چگونه در فارکس کار می کند، بهتر است با مارجین و تفاوتش با اهرم نیز آشنا شویم. گفتیم اهرم در فارکس به این صورت است که تریدر مقداری پول در حساب خود قرار می دهد و در ازای آن بروکر یا کارگزاری سرمایه بسیار بیشتری را به صورت وام در اختیار تریدر قرار می دهد تا بتواند معاملات بزرگ تر با سود بیشتری را انجام دهد.

اما مسئله این است که تریدر در این فرآیند به یک سرمایه اولیه برای باز کردن اهرم معاملاتی نیاز دارد که به آن مارجین گفته می شود. و ترکیب لوریج و مارجین با هم این امکان را به معامله گر می دهند تا پول هنگفتی را به کمک یک سرمایه ناچیز اولیه در اختیار بگیرند و معاملات با ارزش مالی بیشتری را انجام دهند.

 

بیشتر بخوانید: اسکالپ تریدینگ (Scalp Trading) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

انواع نسبت های اهرم در فارکس

مارجین اولیه ای که هر بروکر از تریدر می خواهد با هم متفاوت اند و آن هم به اندازه و حجم معاملات بستگی دارد. اگر تریدر جفت ارز EUR/USD را به ارزش 100 هزار دلار خریداری کند، احتمالا از آن ها می خواهند در حساب خود به عنوان مارجین 1000 دلار داشته باشند. در واقع نیاز مارجین 1% یا (100.000$ / 1000$) خواهد بود.

نسبت اهرمی نشان می دهد که حجم معامله در نتیجه ی مارجینی که بروکر نگه می دارد، چه قدر افزایش می یابد. در مثال بالا می بینیم که نسبت Leverage برای معامله 100:1 است. یا به عبارتی دیگر با پرداخت 1000 دلار تریدر می تواند معامله ای با ارزش 100 هزار دلار انجام دهد.

در ادامه چند مثال از نیاز مارجین و نسبت لوریج در فارکس معادل آن را آورده ایم.

نیاز مارجین و نسبت اهرمی

  • نیاز مارجین: %2 – نسبت اهرمی 50:1
  • نیاز مارجین: %1 – نسبت اهرمی 100:1
  • نیاز مارجین: %5. – نسبت اهرمی 200:1

همان طور که مشاهده می کنیم، هر چه نیاز مارجین بیشتر باشد، لوریج برای هر معامله هم بیشتر خواهد بود. البته بروکر ممکن است نیاز مارجین بیشتری را بر اساس ارزهایی که معامله می شوند، تعیین کند.

با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

اهرم در فارکس و حجم معامله

بروکر می تواند در قبال معاملات کوچک و معاملات بزرگ از تریدر سرمایه اولیه متفاوتی را درخواست کند. معامله استانداردی که روی 100.000 واحد ارز انجام می شود، لوریج آن باید 50:1 یا 100:1 باشد. نسبت اهرم بیشتر مثل 200:1 برای موقعیت های معاملاتی 50.000 دلار یا کمتر استفاده می شود. بسیاری از بروکرها به تریدرها اجازه می دهند معاملات کوچک تری مثل 10 هزار دلار تا 50 هزار دلار انجام دهند که مارجین آن کمتر است. اما در بازار فارکس لوریج به نسبت بقیه بازارهای مالی بیشتر است و در نتیجه آن می توان گفت ریسکی به همراه دارد نیز بیشتر است. اما در فارکس وقتی تغییر قیمت ارز کمتر از 1% باشد این ریسک به نوبه ای کاهش می یابد.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

مزایا و ریسک اهرم معاملاتی یا لوریج

لوریج (Leverage) در فارکس برای آن دسته از تریدرهایی که می خواهند وارد معاملات بزرگ شوند و سود زیادی را به دست آورند، اما سرمایه اولیه کافی ندارند، گزینه و استراتژی مناسبی است. اهرم در فارکس در کنار این که مزایای زیادی را برای تریدرها و معامله گران به همراه دارد می تواند ریسک ها و معایبی را داشته باشد که آن را برای معامله گرانی که تازه وارد بازارهای مالی شده اند مناسب نداند.

– مزایای اهرم در فارکس

لوریج در فارکس سود حاصل از معاملات را افزایش می دهد و تریدر نسبت به سرمایه ای که خود در حساب می گذارد، این سود بسیار بیشتر است. برای مثال اگر شما تنها 100 دلار از خود در حسابتان داشته باشید، می توانید 1500 دلار دیگر از موسسه مالی با بهره 6 درصد دریافت کنید. تمام این 1600 دلار را وارد معاملات می کنید و در یک سال برای مثال 15 درصد برای شما سود داشته. در آخر سال شما پولی که قرض گرفته اید را با نرخ بهره بر می گردانید و با این اوصاف باز هم سود زیادی به شما رسیده است.

و اما جدا از سودی که برای شما دارد، اهرم در فارکس مزایای دیگری دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

مزایای اهرم در فارکس

1. دسترسی به معاملات بزرگ تر

به دلیل این که به کمک بروکر خود به سرمایه بیشتری دسترسی پیدا می کنید، می توانید معاملات بزرگ تری را نیز هدف قرار دهید. چرا که در صورتی که شما این لوریج را نداشتید و می خواستید در فارکس معامله کنید، موقعیت های این چنینی برای شما محال بودند.

2. قابلیت سود بیش تر

وقتی شما معاملات بزرگ تری را در دست داشته باشید، در نتیجه آن سودی بیشتر نیز حاصل می شود که هم می توانید وام را تسویه کنید و هم نرخ بهره را. در نهایت باز هم برای شما پول زیادی نسبت به سرمایه اولیه تان باقی می ماند.

3. بهره وری بهتر از سرمایه

با استفاده از Leverage در فارکس شما بیشترین استفاده را از سرمایه خود می کنید. تنها با نگه داشتن مقدار پولی کم در حسابتان به موقعیت های مالی بزرگی دست پیدا می کنید و سودی که از آن به دست می آورید را می توانید برای موقعیت های معاملاتی آینده استفاده کنید و به مرور زمان سرمایه اولیه خود را افزایش دهید.

– ریسک و معایب اهرم در فارکس

همیشه لوریج به نفع شما نخواهد بود! اگر تغییرات و حرکات بازار به جهتی مخالف شما حرکت کند، ریسک و معایب زیادی را می تواند برای شما به همراه داشته باشد.

ریسک و معایب لوریج در فارکس

1. افزایش ضرر و زیان

حتی حرکات کوچک بازار در خلاف جهت شما می تواند ضرر زیادی را برای شما داشته باشد و تعادل حساب شما را بهم بزند.

2. مارجین کال و از دست دادن Leverage

در اهرم معاملاتی از شما خواسته می شود مقدار مشخصی سرمایه را در حساب خود داشته باشید تا در صورت ضرر، آن را پوشش دهد. اما اگر بازار خلاف جهت شما حرکت کند و حسابتان کمتر از آن مقدار مشخص شده باشد، باید پول اضافی پرداخت کنید تا تمام یا بخشی از موقعیت های معاملاتی تان را ببندید تا به نیاز مارجین برسید. اگر هم این کار را نکنید بروکر می تواند موقعیت های شما را ازتان بگیرد و این به معنای خسارت زیاد برای شما است.

3. مدیریت ریسک محدود

یکی از بزرگ ترین مشکلات لوریج در فارکس همین مدیریت ریسک آن است. جدای از مارجین کال، شما هر چه وارد معاملات بزرگ تر شوید، مدیریت ریسک آن هم سخت تر می شود.

4. اور لوریجینگ (Over Leveraging)

درست است لوریج برای تریدرهای که تجربه دارند اما سرمایه اولیه ندارند، گزینه بسیار مناسبی است، اما بیش از حد انجام دادن آن به امید جبران ضررهای قبلی در معاملات کار عاقلانه ای نیست و ممکن است شما در نهایت بیش از آن چه که فکرش را کنید دچار ضرر شوید.

ترید بلدم سرمایه ندارم …
ما به شما سرمایه میدیم!

بیشتر بخوانید: پراپ فرم چیست و چه مزایایی برای تریدرها دارد؟

نکات کاربردی برای مدیریت ریسک اهرم در فارکس

همان طور که بارها گفتیم، لوریج یا اهرم (Leverage) هر چند که سود زیادی برای تریدر به همراه دارد، ریسک بالایی نیز دارد. اما با به کارگیری استراتژی ها مدیریت ریسک می توانید این ریسک را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

نکات کاربردی برای مدیریت ریسک اهرم در فارکس

– با نسبت Leverage مناسب شروع کنید

اگر به تازگی تریدینگ در بازارهای مالی را شروع کرده اید و می خواهید از اهرم معاملاتی استفاده کنید از نسبتی استفاده کنید که ریسک کمتری را برای شما داشته باشد تا ضرر و زیان شما را تا حد امکان کاهش دهد و در عین حال تجربه کافی در این زمینه کسب کنید.

– از حد ضرر استفاده کنید

یکی از کاربردی ترین ابزارهای مدیریت ریسک در معاملات تعیین حد ضرر است. به کمک این ابزار در لوریج در فارکس می توانید پیش از اینکه ضرر شما بیش از حد شود معامله را می بندید. در نتیجه چه تریدری با تجربه هستید و چه تازه وارد معاملات شده اید در هر شرایطی به ویژه برای اهرم در فارکس حتما حد ضرر تعیین کنید و بیش از آن که دیر شود از معاملات متضرر خارج شوید.

– پیگیر معاملات خود باشید

تمام معاملات باز خود را دائما زیر نظر داشته باشید و از تمام حرکات بازار آگاهی باشید. چرا که حرکات روی معاملات شما نیز ممکن است اثر بگذارد.

– احساسات خود را مدیریت کنید

تصمیماتی که از روی احساسات گرفته شوند در نهایت به انتخابی نادرست و پر ریسک تبدیل می شوند. به همین خاطر بهتر است برنامه تریدینگ مشخصی طراحی کنید، استراتژی های مدیریت ریسک را در نظر داشته باشید و از تصمیم گیری مخرب نیز که برگرفته از ترس و طمع است دوری کنید.

– یادگیری را فراموش نکنید

اگر می خواهید در بلند مدت به موفقیت برسید باید دائما در حال یادگیری باشید و آموخته های خود را بیازمایید و تجربه کسب کنید. پس برای لوریج در فارکس هم اطلاعات خود را افزایش دهید و در تریدینگ عملکرد بهتری داشته باشید.

– استراتژی خروج تعیین کنید

استراتژی خروج مشخصی را برای تریدینگ خود ایجاد کنید. بدانید حد سودتان چه قدر است و حد ضرر شما و اهرم چیست. دانستن نقطه خروج از معاملات می تواند سود شما را حفظ کند و ضرر را تا حد امکان کاهش دهد.

– با حساب دمو تمرین کنید

پیش از آن که با حساب واقعی معاملات را شروع کنید و از اهرم در فارکس استفاده کنید، بهتر است ابتدا تمرین کنید. حساب دمو یکی از بهترین روش هایی است که به شما کمک می کند با پول مجازی استراتژی های مختلف از جمله اهرم معاملاتی را تمرین کنید و خود را برای حساب واقعی آمده کنید.

اگر تریدری با تجربه هستید و برای معاملات بزرگ سرمایه اولیه کم دارید می توانید از اهرم در فارکس و دیگر بازارهای مالی استفاده کنید و با پرداخت پولی کم به سود کلان برسید. اما پیش از آن بدانید لوریج چیست و چگونه کار می کند، سپس به سراغ آن بروید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین استراتژی‌های پراپ تریدینگ در سال 2024

سوالات متداول

1. اهرم (Leverage) چیست؟

اهرم یا لوریج (Leverage) ضریبی است که تریدر برای سرمایه گذاری بیشتر در معاملات از آن استفاده می کند. به عبارتی دیگر تریدر از بروکر یا کارگزار سرمایه قرض می گیرد تا قدرت خرید و فروش خود را در معاملات افزایش دهد. در واقع معامله گر پول کمی به این بروکرها می دهد و در ازای آن ابزاری دریافت می کند که به تریدر امکان می دهد در معاملات بزرگ حضور پیدا کند.

2. مزایای اهرم معاملاتی یا لوریج چیست؟

1. دسترسی به معاملات بزرگ تر – 2. قابلیت سود بیش تر – 3. بهره وری بهتر از سرمایه

همین حالا حساب خودت رو بخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده