چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

تجربه از اشتباهات حاصل می شود و رفتن در راه های مختلف و اشتباه در این مسیرها شما را در حرفه تان پخته تر و با تجربه تر می کند. اشتباهات تریدرها نیز مانند هر کسب و کار دیگری آغازی است برای شکل دادن تریدرهای موفق و حرفه ای در آینده که آن قدر از این اشتباهات درس گرفته اند که اکنون به راحتی استراتژی های معاملاتی را در تریدینگ خود اعمال کنند و از معاملات سر بلند بیرون بیایند.

اشتباهات تریدرها بخشی از مسیر فعالیت هر معامله گری است. فرقی هم ندارد که تریدر تازه کاری هستید یا سال ها است که در بازار مشغول تریدینگ هستید؛ در هر صورت یک سری اشتباهات رایج و پرتکرار هستند که در نهایت همه تریدرها حداقل با چند تا از آن ها در مسیر خود رو به رو می شود و باید بتوانند با آن ها کنار بیایند و سعی کنند راهی پیدا کنند که دیگر آن ها را تکرار نکنند.

اما برخی از این اشتباهات ممکن است برای تریدر گران تمام شوند و معامله گر نباید بی احتیاط و بی توجه از کنار آن ها بگذرد. در ادامه به بررسی پرتکرارترین اشتباهات معامله گران در فرایند تریدینگ می پردازیم. با پراپ پلاس همراه باشید.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

16 اشتباه پرتکرار تریدرها

پیش از هرچیز بدانید درگیر کردن احساسات در تریدینگ دشمن اول و آخر هر تریدری است. و جالب است بدانید که همین درگیر کردن احساسات رایج ترین اشتباهای است که تریدرها با آن دست و پنجه نرم می کنند. برای مثال در ترید خود مقداری ضرر کرده اید، اما این ترید را نگه می دارید تا شاید دوباره به سرمایه اولیه یا سود برسید. همین درگیر کردن احساسات به احتمال زیاد در نهایت باعث ضرر بیشتر شما می شود.

حال که با بزرگ ترین اشتباه تریدرها آَنا شدیم، به 16 اشباه تریدرها که در معاملات خود مرتکب می شوند می پردازیم.

1. انتظارات غیرواقعی

تریدینگ قمار نیست و تصور این که هر روز از خواب بیدار می شوید و معامله را شروع می کنید و کمی شانس به شما روی می آورد و در انتهای روز سود زیادی نصیب شما می شود، کاملا اشتباه است. انتظارات نا به جا و غیرواقعی که معامله گران از بازارهای مالی مثل فارکس از این فضا دارند از جمله مهم ترین اشتباهات تریدرها است. در این صورت بهترین کاری که شما برای دوری از چنین اشتباهی باید انجام دهید، داشتن انتظارات و اهداف واقعی در معاملات تان است. واقعیت را نگاه کنید نه چیزی که دوست دارید ببینید.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

2. معامله بدون داشتن برنامه تریدینک

یکی دیگر از اشتباهات معامله گران این است که فکر می کنند تنها با داشتن مهارت و تمرین می توانند در تریدینگ موفق شوند. اما این طور نیست و عامل مهم دیگر که باید در کنار این ها قرار بگیرد و آن داشتن برنامه تریدینگ است. بدون برنامه پیش رفتن در معاملات که یکی از اشتباهات تریدرها است، ریسک بالایی دارد و احتمالا احساسات شما را هم درگیر می کند و خودتان متوجه آن هم نمی شوید.

برنامه تریدینگ راهی را در مسیر به شما نشان می دهد که باعث رشد شما در کسب و کارتان می شود؛ سودتان بالا می رود، اهداف مشخصی خواهید داشت و با دقت بیشتری تحلیل خواهید کرد. همچنین از توقعات غیرواقعی نیز به دور خواهید بود.

3. ناتوانی در خارج شدن از معامله دارای ضرر

یکی دیگر از اشتباهات معامله گران این است که وقتی می بینند معامله ای دارد ضرر زیادی را ایجاد می کند، به امید این که شاید این ضرر جبران شود، از آن خارج نمی شود و در نهایت با ریسک بالا به احتمال زیاد هم با ضرر و زیان بیشتر و از دست دادن سرمایه رو به رو می شود.

یکی از تکنیک هایی که در این موقعیت می توانید استفاده کنید این است که برای ترید خود حد ضرر تعیین کنید که هم زمان را از دست نمی دهید و هم سرمایه تان را. اما باید توجه داشته باشید که در کنار این ها باید روی احساسات خود مسلط باشید و تصمیمات به موقع و به جا بگیرید.

4. حدس زدن

دشمن هر تریدری حدس زدن است و متاسفانه در میان معامله گران اشتباهی پر تکرار محسوب می شود. ترید کردن بدون آن که خود را برای بازار آماده کنید، دیگر ترید نیست.

تریدر باید برای یادگیری دائما در تلاش باشد و ببیند بازار چگونه کار می کند و اخبار روز چه است و چه تاثیری در بازار و معاملات دارند. در این صورت تریدر می تواند برای ورود به معاملات بهترین پوزیشن را که مناسب او است را انتخاب کند و موفق تر در مسیر خود عمل کند.

 

بیشتر بخوانید: روتین‌های ماهانه یک تریدر (معامله گر) موفق

5. وارد شدن به موقعیت معاملاتی بزرگ

یکی از اشتباهات تریدرها ورود به معاملاتی است که بزرگ هستند و به نوبه خود ریسک بالایی را نیز به همراه دارند. تصور تریدرها این است که اگر معامله بزرگی انجام دهند، سود بیشتری را به دست می آورند. اما این گونه نیست. این معامله همان قدر که با برد همراه است، با باخت نیز همراه است. در این معاملات مدیریت پول و مدیریت ریسک برای تریدرها بسیار امری ضروری است و برای این که تریدر در بازار بماند باید بتواند به خوبی از پس آن ها بر بیاید.

6. انجام معاملات زیاد

بازارهای زیادی هستند که تریدر می تواند در آن ها موقعیت معاملاتی بیابد و ترید انجام دهد. در نتیجه احتمال آن وجود دارد که وارد موقعیت های زیادی شوید و این یکی از رایج ترین اشتباهات تریدرها است. تحت نظر داشتن و پیگیری معاملات زیاد، می تواند برای تریدر دردسرساز باشد و نتواند به خوبی از پس آن بر بیاید. وقتی تمرکزتان را روی چند ترید تقسیم کنید، کیفیت کار هم پایین می آید و در این مسیر احتمال موفقیتتان کاهش می یابد.

7. انتقام از بازار

از این که ضر کنید بدتان نمی آید؟ بعد از ضرر نمی خواهید بلافاصله وارد بازار شوید و این ضرر رو به طریقی جبران کنید تا بگویید شما بازنده نیستید؟

این افکار وقتی در معامله ای با ضرر مواجه می شوید طبیعی است و اما دوباره ورود به بازار برای جبران این خسارت اشتباه تریدر است که می تواند با خسارت بیشتر همراه باشد. در این شرایط در وضعیت روحی مناسب نیستید و نمی توانید به خوبی تصمیم گیری کنید. در نتیجه مسیری را پیش می گیرید که به ضرر شما خواهد بود.

ترید بلدم سرمایه ندارم …
ما به شما سرمایه میدیم!

8. پیگیری نکردن تریدها در ژورنال معاملاتی

داشتن ژورنال معاملاتی در موفقیت تریدر نقش مهمی دارد. این ژورنال تنها ثبت ورود و خروجتان به معاملات نیست و باید اطلاعات بیشتری را در آن وارد کنید. تمام تریدها چه خوب و چه بد را باید ثبت کنید.

  • روز و زمان معامله را ثبت کنید.
  • از چه ابزاری در معامله استفاده کردید.
  • اسکرین شات از چارت ها تهیه کنید.
  • پوزیشن سایز را ذکر کنید.
  • دلایل و نظرات شما از ورود به معامله را بیان کنید.

داشتن ژورنال معاملاتی به شما کمک می کند برگدید و میزان موفقیت خود را در معامله ای بررسی کنید و ببینید چه روشی کجا بهتر جواب داده و کدام کمتر با موفقیت رو به رو بوده.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین استراتژی‌های پراپ تریدینگ در سال 2024

9. همرنگ جماعت شدن

یکی دیگر از اشتباهات تریدرها قرار گرفتن در مسیری است که بقیه تریدرها دارند از ان عبور می کنند. تریدرهای کم تجربه اساسا این اشتباه را می کنند و همین که می بینند تریدرهای دیگر وارد یک معامله شدند یا استراتژی خاصی را در زمان مشخصی استفاده می کنند، آن ها هم به دنبال آن ها همین کار را انجام می دهند که در نهایت متضرر می شوند.

شما دانش خود را افزایش دهید، اخبار را دنبال کنید و تحلیل تکنیکال یا فاندمنتال انجام دهید و طبق نتیجه ای که به دست آوردید وارد معاملات شوید. چرا که طبق تصمیم دیگران پیش رفتن کاری کورکورانه است که ممکن است منطقی پشت آن نباشد.

10. ترید همزمان در چند بازار

ترید به صورت همزمان در چند بازار از دیگر اشتباهات معامله گران است که به ویژه در میان تریدرهای کم تجربه بیشتر تکرار می شود. تجربه کم باعث شده است تریدرها از بازاری به بازار دیگر بروند و دائما در حال معامله کردن و ورود به معاملات باشند که خود باعث معامله زیاد و در نهایت ضرر فراوان می شود.

بهتر است تریدرها فهم خود را از بازار افزایش دهند و سعی کنند با منطق و دلیل در معاملات و بازارهای مالی قرار بگیرند. ابتدا یک بازار را خوب یاد بگیرد و چم و خم آن را بفهمید تا در معاملاتتان موفق تر عمل کنید.

11. اهرم سازی (Leveraging) زیاد

اهرم یا لوریج زمانی اتفاق می افتد که شما به عنوان تریدر از بروکر قرض بگیرد تا بتوانید در معامله ای بزرگ تر شرکت کنید. اشتباهی رایج میان تریدرها است و تمایل زیادی هم دارند تا اهرم سازی کنند. زمانی هم تریدر به سراغ آن می رود که سرمایه اولیه کمی دارد و برای ورود به معامله بزرگ باید این سرمایه را به طریقی پیدا کند.

ترید کردن با لوریج اتفاقا به تریدرهایی که به سرمایه زیاد نیاز دارند و البته تجربه کافی هم دارند، روش مناسبی است اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از آن نیز باعث خسارت زیاد در زمان کوتاهی می شود. پس بهتر است در برنامه خود استفاده از آن را مشخص و به اندازه بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

12. ترس از دست دادن

یکی دیگر از اشتباهات تریدرها ترس از دست دادن است که از اخبار و ترندها نشات می گیرد. ترس یکی از آن احساساتی است که تریدر را در شرایط اضطراری به سمت تصمیمات غیرمنطقی سوق می دهد و گاهی برخلاف استراتژی و برنامه معاملاتی شما پیش می رود.

13. نپذیرفتن شکست

وقتی در معامله ای ضرر می کنید سعی نکنید با ورود سریع به معامله ای دیگر آن را جبران کنید. تریدر نیز مانند هر فرد شاغل دیگری نیاز به استراحت دارد. پس بهتر است به جای فعالیت مستقیم پس از شکست در بازار، روزی را به خود و آرامش ذهن خود اختصاص دهید و این شکست را بپذیرید. پس از آن با برنامه بهتر و استراتژی بهتر وارد بازار می شوید و معاملات را از سر می گیرید.

14. تعیین نکردن حد ضرر

یکی از رایج ترین اشتباهات معامله گران تعیین نکردن حد ضرر برای معاملاتشان است. نداشتن حد ضرر مثل این می ماند که ماشینی را بدون ترمز برانید! خطرناک است.

اگر از ابزار مشخصی استفاده نکنید و حد ضرر تعیین نکنید در نهایت با خسارت زیاد رو به رو می شوید که اجتناب پذیر هم نیستند. پس برای دوری از این مشکل بهتر از حد ضرر تعیین کنید و ریسک معاملات خود را کاهش دهید.

15. تریدینگ طبق احساسات

در نهایت باز باید به مهم ترین اشتباه تریدها اشاره کنیم که احساسات آن ها است. اگر در معامله ای خیلی خوب پیش می روید یا اگر در معامله ای دائما در حال از دست دادن سرمایه تان هستید، باید بیش از پیش سعی کنید احساسات تان را کنترل کنید و در این شرایط به خود مسلط باشید تا تصمیمات اشتباه نگیرید. از حرص، طمع و ترس تا جایی که ممکن است دوری کنید و مسیر درست در بازار را پیش بگیرید.

16. اعتماد به نفس زیاد

وقتی در معامله ای به سود زیادی می رسید، اعتماد به نفس شما نیز افزایش می یابد و فکر می کنید دیگر بازار با شما همراه است. پس از برد وارد معامله دیگری می شوید که ریسک بالاتری دارد و این ورود با این تصور است که دیگر شما تریدر حرفه ای هستید و می توانید در هر شرایطی موقعیت را مدیریت کنید. اما پیش از آن که خود بدانید با ضرری بزرگ مواجه می شوید. و این موضوع از اشتباهات پر تکرار تریدرها در بازارهای مالی است.

با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی شکست معامله گران (تریدرهای) تازه وارد

تمرین کنید!

بزرگترین اشتباه تریدهایی که تازه وارد بازارهای مالی و معاملات شده اند این است که فکر می کنند موفقیت کار آسانی است. تریدینگ تجربه می خواهد و تمرین. باید آن قدر آزمون و خطا کنید و تمرین کنید تا مهارت های خود را بیابید.

مهارت یاد گرفتنی است و منابع خوب زیادی هم وجود دارند که می توانند شما را در این مسیر پیش ببرند. اما پیش از آن بدانید که باید از اشتباه تریدهای دیگر درس بگیرید و سعی کنید آن ها را تکرار نکنید. اشتباهات تریدرها تجربه ای می شود برای تریدرهایی که می خواهند مهارت های خود را تقویت کنند و وارد دنیای معاملات شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده