چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

سرمایه گذاری فعال و غیرفعال چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

سرمایه گذاری فعال و غیرفعال چیست؟

انتخاب میان این همه گزینه های سرمایه گذاری می تواند برای سرمایه گذاران مبتدی و دوره ای طاقت فرسا باشد. پیدا کردن بروکر، انتخاب میزان سرمایه و مکان برای سرمایه گذاری، پیگیری و بررسی بازار و در نهایت پیدا کردن نقاط مناسب خرید و فروش چالش برانگیز است و می تواند حتی منجر به تصمیمات اشتباه شود.

یکی از تصمیماتی در این میان باید بگیرید این است که حالا بهتر است از سرمایه گذاری فعال استفاده کنید یا غیرفعال؟

سرمایه گذاری فعال یا سرمایه گذاری غیرفعال؟ کدام را باید انتخاب کرد؟ هر دو به دنبال آن هستند که تریدر و سرمایه گذار به سود برسد و این دو موفقیت یک سرمایه گذاری یا ترید را بر اساس شاخصی به نام S&P 500 می سنجند.

در ادامه با دو مفهوم سرمایه گذاری فعال و سرمایه گذاری غیرفعال آشنا می شویم و مزایا و معایبی که برای سرمایه گذار با خود به همراه دارد را بررسی می کنیم. با پراپ پلاس همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست و چگونه به معامله گرها کمک میکند؟

سرمایه گذاری فعال چیست؟

سرمایه گذاری فعال در واقع استراتژی سرمایه گذاری است که شامل فعالیت خرید و فروش مدام سرمایه گذار است. سرمایه گذاران فعال نیز در این فرآیند سرمایه گذاری می کنند و دائما هم پیگیر فعالیت ها و سرمایه گذاری های خود هستند تا موقعیت های پر سود را شناسایی و از آن استفاده کنند.

اساسا در سرمایه گذاری فعال در طول روز افراد چندین و چند بار به حرکات قیمت سهام و دارایی های خود توجه می کنند و پیگیر آن ها هستند. و سرمایه گذاران و معامله گران فعال هم بیشتر به دنبال سودهای کوتاه مدت هستند و سعی دارند دارایی صندوق های سرمایه گذاری را در جهت خود نگه دارند. آن ها بازار را تحلیل و نمودارها را آنالیز می کنند تا بدانند بهترین زمان ورود و خروج از معاملات چه موقع است و در کوتاه مدت به سود برسند.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

مزایای سرمایه گذاری فعال

سرمایه گذاری فعال برای معامله گرانی که این روش را پیش می گیرند مزایای زیادی را می تواند به دنبال داشته باشد که به آن ها می پردازیم.

مزایای سرمایه گذاری فعال

+ مدیریت ریسک

سرمایه گذاری فعال به مدیران سرمایه کمک می کند تا پورتفولیوی معامله گران را با شرایط رایج بازار تطابق دهد. برای مثال در اوج بحران مالی 2008، مدیران سرمایه گذاری می توانستند آسیب پذیری پورتفولیو در بخش مالی را برای کاهش ریسک کاربران در بازار تنظیم کنند.

+ رویکرد کوتاه مدت

معامله گران می توانند از سرمایه گذاری فعال برای استفاده از رویکرد معاملاتی کوتاه مدت بهره ببرند. تریدر می تواند از سوئینگ تریدینگ برای بهره وری از حرکات بازار استفاده کند. معاملات در سوئینگ تریدینگ بین 2 تا 6 روز نگهداری می شوند ولی ممکن است که این دوره تا دو هفته هم به طول انجامد. قیمت سهام در اکثر مواقع نوسان دارد و همین موضوع باعث ایجاد موقعیت های معاملاتی کوتاه می شود.

+ سود بیشتر

اگر مهارت کافی داشته باشید می توانید از طریق تحقیق و معامله کردن در سهام کم ارزش هم به سود برسید و نیازی نیست تنها با خرید بخشی از بازار از طریق صندوق شاخص به سود برسید. اما یادتان باشد موفقیت به دانش تخصصی از بازار و مهارت نیاز دارد که طی سال ها ترید کردن به دست می آید.

+ سرگرم کننده و آموزنده

اگر با علاقه بازار را به عنوان سرمایه گذار فعال دنبال کنید احتمالا نتیجه بهتری هم از آن بگیرید. حتی می توانید مهارت های خود را بسنجید و آن ها را تقویت کنید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ راه های معامله گری بدون سرمایه

معایب سرمایه گذاری فعال

سرمایه گذاری فعال علاوه بر آن مزایایی که با خود برای تریدر به همراه دارد می تواند معایبی را نیز داشته باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

معایب سرمایه گذاری فعال

– هزینه

سرمایه گذاری فعال به دلیل تراکنشات زیادی که دارد می تواند هزینه زیادی را هم برای تریدر به همراه داشته باشد. اگر سرمایه گذار یا تریدر دائما در حال خرید و فروش دارایی هایی مانند سهام باشد، در نتیجه کمیسیون ها هم ممکن است روی سود کلی تاثیر بگذارند.

سرمایه گذارانی هم که با مدیران سرمایه گذاری فعال، سرمایه گذاری می کنند باید کارمزدهایی به او پرداخت کنند و این پرداخت کارمزد به موفقیت یا عدم موفقیت معامله هیچ ربطی ندارد! و این کارمزدها از 0.10 % تا بیش از 2 % از دارایی تحت مدیریت هستند. علاوه بر آن مدیران سرمایه ممکن است پس از موفقیت تریدر از او 10 تا 20 درصد پاداش کارایی هم بگیرند.

– کمترین میزان سرمایه گذاری

سرمایه گذاری فعال همیشه میزان حداقلی مشخصی را برای سرمایه گذاری تعیین می کند. برای مثال صندوق پوشش ریسک از تریدرهای مبتدی می خواهد تا معاملات خود را با حداقل 250.00$ شروع کنند.

– مالیات

یکی از معایب سرمایه گذاری فعال این است که باید در ازای درآمدی و سودی که در سرمایه گذاری های خود به دست آورده اید مالیات زیادی را نیز پرداخت کنید. و به دلیل معاملات زیاد، این مالیات نیز افزایش می یابد.

– زمان

شما برای این که سرمایه گذار و معامله گر فعال باشید باید زمان زیادی را صرف تحقیق و سرمایه گذاری کنید. و اگر به این کار علاقه نداشته باشید ممکن است بعد از یک مدت خسنه شوید و حتی ممکن است آن را وقت تلف کردن بدانید.

 

بیشتر بخوانید: منظور از مولتی تایم فریم در ترید چیست؟

سرمایه گذاری غیرفعال چیست؟

سرمایه گذاری غیرفعال در واقع استراتژی سرمایه گذاری است که سعی دارد با کمترین خرید و فروش معامله گر را به بیشترین درآمد برساند. این استراتژی سرمایه گذاری تماما پیش گرفتن روند خرید و نگهداری دارایی در بلند مدت است و معمولا هم سرمایه گذاران سهام صندوق های شاخص را می خرند. سرمایه گذاری غیرفعال با صندوق شاخص در واقع از تجزیه و تحلیل سهام ها و معامله سریع و دائم دارایی جلوگیری می کند. هدف این صندوق ها هم تکرار عملکرد شاخص های اصلی بازار است؛ نه پیشی گرفتن از آن.

مزایای سرمایه گذاری غیرفعال

سرمایه گذاری غیرفعال مزایای زیادی را می تواند با خود به همراه داشته باشد که در ادامه به مهم ترین های آن می پردازیم.

مزایای سرمایه گذاری غیرفعال

+ درگیری کمتر

از آن جایی که این استراتژی سرمایه گذاری به صورت بلند مدت اجرا می شود، دیگر نیازی ندارید دائما پورتفولیو خود را بررسی کنید و نگران سود و ضررهای کم و کوتاه مدت باشید. چرا که قرار است طولانی مدت در این سرمایه گذاری بمانید.

+ کارمزد کمتر

از آن جایی که سرمایه گذاری غیرفعال به خرید و فروش زیاد نیازی ندارد، پس هزینه ها و کارمزدها هم کمتر می شود.

+ مالیات بر سود سرمایه کمتر

هر وقت بخشی از دارایی را بفروشید و به سود برسید باید مالیات بر سود سرمایه پرداخت کنید. پس هر چه قدر کمتر معامله کنید و موقعیت های معاملاتی خود را بیشتر نگه دارید، این مالیات هم کمتر می شود.

+ ریسک کمتر

از آن جایی که تنها به یک دارایی برای سرمایه گذاری بسنده نکرده اید و دارایی های مختلفی را برای معامله در نظر گرفته اید، پس ریسک کلی نیز کمتر می شود.

+ بازدهی بالاتر

سرمایه گذاری غیرفعال در بلند مدت نسبت به سرمایه گذاری فعال بازدهی بهتری دارد. در 10 سال اخیر تنها 25 درصد از سرمایه گذاری های فعال موفق به پیشی گرفتن از سرمایه گذاری غیرفعال شده اند.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

معایب سرمایه گذاری غیرفعال

سرمایه گذاری غیرفعال در برابر مزیت هایی که برای معامله گران به دنبال دارد، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

معایب سرمایه گذاری غیرفعال

– آپشن های سرمایه گذاری کم

اگر در صندوق های شاخص سرمایه گذاری کنید یا ETF بخرید، نمی توانید آن قدر در انتخاب آپشن ها مانوور بدهید و شرکت هایی که خوشتان نمی آید را به راحتی کنار بگذارید.

– مدیریت ریسک

در اینجا منظورمان از مدیریت ریسک این است که در سرمایه گذاری های بلند مدت ممکن است واکنش آرام تری نسبت به ریسک ها داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: روز معاملاتی خود را چگونه شروع کنیم؟ 6 قدم اصلی

سرمایه گذاری فعالی یا غیرفعال؟ کدام را انتخاب کنیم؟

استراتژی سرمایه گذاری ای که شما می خواهید انتخاب کنید به زمانی بستگی دارد که می خواهید روی سرمایه گذاری بگذارید. آیا می خواهید در کوتاه مدت به سود برسید؟ یا بلند مدت؟ آیا زمان کافی در طول روز برای پیگیری معاملات خود دارید؟ یا می خواهید چند روز یکبار پیگیر آن باشید؟

سرمایه گذاری فعال برای معامله گرانی بهتر است که می خواهند برای دستیابی به سود بیشتر، ریسک بالاتری را نیز بپذیرند و مشکلی با کارمزدهای زیاد ندارند، گزینه مناسبی است. همچنین معامله گرانی که می خواهند برای اطمینان از رویدادهای مختلف در بازار دائما پورتفولیو خود را بررسی کنند پیشنهاد می شود.

و اما سرمایه گذاری غیرفعال برای آن دسته از سرمایه گذارانی است که به هزینه ها توجه دارند و با سرمایه گذاری بلند مدت در بازار مشکلی ندارند. این سرمایه گذاران معتقدند که در طولانی مدت، این سبک از معامله و سرمایه گذاری باعث می شود به اهداف سرمایه گذاری خود برسند. بازار گاوی که بیش از 30 سال در آمریکا برقرار است، به این مکتب فکری سرمایه گذاری اعتبار بخشیده است.

سرمایه گذاری فعال برای شما بهتر است، اگر:

  • برای سرمایه گذاری وقت دارید و از این کار لذت می برید.
  • از تحقیق و جست و جو کردن لذت می برید.
  • از عملکرد ضعیف ترسی ندارید.
  • حتی اگر قرار باشد عملکرد ضعیفی داشته باشید، این شانس را برای بازگشت و درآمد احتمالی می خواهید.

سرمایه گذاری فعال برای شما بهتر است، اگر:

  • در بلند مدت سود زیادی می خواهید.
  • می خواهید از باقی سرمایه گذاران و معامله گران پیشی بگیرید.
  • با سرمایه گذاری در صندوق های شاخص مشکلی ندارید.
  • نمی خواهید وقت زیادی را برای معامله و سرمایه گذاری بگذارید.
  • می خواهید مالیات را تا جای ممکن پایین بیاورید.

یکی از معروف ترین شاخص ها در بازار شاخص Standard & Poor’s 500 است که به S&P 500 هم شناخته می شود. این شاخص شرکت های بزرگ آمریکا را در خود جای داده است. دیگر شاخص معتبر Dow Jones Industrial Average و Nasdaq Composite است. هر یک از شاخص ها عملکرد متفاوتی را از خود طی چند سال اخیر نشان داد اند؛ اما سریع ترین راه هستند که شما سرمایه گذاران بتوانید در بازار دارایی و سهام بخرید.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

سخن پایانی

سرمایه گذاری فعال و سرمایه گذاری غیرفعال دو استراتژی سرمایه گذاری هستند که هر یک با اهداف متفاوتی پیش می روند. اگر زمان کافی برای تحقیق و بررسی معاملات دارید و می خواهید روندی کوتاه مدت را برای سرمایه گذاری پیش بگیرد و به سود برسید، سرمایه گذاری فعال می تواند به شما کمک کند. اما اگر به دنبال معامله کردن در بلند مدت هستید و نمی خواهید هزینه کارمزد و مالیات زیادی بپردازید، سرمایه گذاری غیر فعال می تواند پاسخگوی نیازهای معاملاتی شما باشد.

همین حالا حساب خودت رو بخر

4 نظر در “سرمایه گذاری فعال و غیرفعال چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

  1. سجاد آتشی گفت:

    برای کسی که تازه شروع کرده به نظرتون سرمایه گذاری فعال مهم تره یا سرمایه گذاری غیر فعال ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      به نظر من هم باید از سرمایه گذاری فعال استفاده بشه هم غیر فعال. بستگی به سبک تریدتون داره

  2. منصوری گفت:

    من اصلا نمیدونستم سرمایه گذاری فعال و سرمایه گذاری غیر فعال چیه
    توضیحات عالی دادید

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      خوشحالیم که تونستیم کمکتون کنیم و در کنارتون باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده