چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

منظور از مولتی تایم فریم در ترید چیست؟

مولتی تایم فریم در ترید

به نظر شما تریدرهای حرفه ای موفق چگونه سبک معاملاتی پرسود خود را پیدا کرده اند؟ این معامله گران چگونه بهترین تصمیمات را در معاملات خود اتخاذ می کنند؟

به عنوان تریدر موفقیت شما در به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • دانش کافی از بازار مالی
  • صبر شما
  • درک و نحوه پیاده سازی ابزارهای تجزیه و تحلیل مختلف
  • شخصیت شما به عنوان تریدر

فهم شما و پیاده سازی درست عوامل بالا موفقیت و سود شما رو تضمین می کنه. بین این همه ابزار و روش ها، یکی از تاثیرگذارترین آن ها بی شک مولتی تایم فریم در ترید است.

مولتی تایم فریم در ترید یک رویکرد تریدینگ و نوعی تحلیل تکنیکال است که تریدر تایم فریم های مختلف را با هم ترکیب می کند تا تصمیم گیری های خود را در تریدهایش بهبود ببخشد و تجزیه و تحلیل نموندارهایشان را ارتقا دهند.

هدف مولتی تایم فریم در ترید بهبود سود تریدر در معاملات است و این کار را با ترید کردن سیگنال های بلند مدت در تایم فریم کوتاه مدت انجام می دهند. جلوتر منظورمان از این موضوع را بیشتر بسط می دهیم.

مولتی تایم فریم در ترید به تریدرها این امکان را می دهد تا تریدرها همواره بتوانند به هر تغییر قیمتی در بازار واکنش درست نشان بدهند. استفاده از تایم فریم های 5 دقیقه، 10 دقیقه و 30 دقیقه به صورت ادغام شده باعث شناسایی بهتر روندها می شود. همین موضوع باعث شده تا این رویکرد به سبک معاملاتی مورد اعتماد بسیاری از تریدرها تبدیل شود.

 

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

 

مولتی تایم فریم (Multi-Time Frame) چیست؟

مولتی تایم فریم که نوعی تحلیل تکنیکال و رویکرد تریدینگ نیز است، به ترکیب زمان هایی در بازار مالی اشاره دارد که تریدر پیش از اتخاذ تصمیمات تریدینگ از آن استفاده می کند. و از مولتی تایم فریم به عنوان یکی از مهم ترین رویکردها در میان تریدرهای روز (day traders) و سوئینگ تریدرها یاد می شود.

هدف مولتی تایم فریم ساده است: قبل از ورود به یک ترید وقت می گذارید و نمودارها را در بیشترین تایم لاین بررسی می کنید.

بیشتر تریدرها پیش از هر چیز ابتدا به نمودار بلند مدت نگاهی می اندازند و پس از آن به نمودار 4 ساعت، یک ساعت و 5 دقیقه توجه می کنند.

 

بیشتر بخوانید: مهم ترین اندیکاتورها برای ترید که هر تریدری باید بشناسد!

 

هدف مولتی تایم فریم فریم در ترید

تحلیل مولتی تایم فریم مسئله ای است که تمام سرمایه گذاران و معامله گران باید به آن توجه ویژه داشته باشند. این رویکرد تحلیلی به سه دلیل اهمیت دارد:

مولتی تایم فریم بهترین رویکرد برای تثبیت یک روند در بازار است. در برخی موارد می بینیم که یک دارایی در نمودار 5 دقیقه تثبیت قیمت می شود. اما وقتی در نمودار روزانه به آن نگاه کنیم می بینیم که یک روند گاوی است.

دومین دلیل هم این است که می توانید از مولتی تایم فریم برای تثبیت یک نمودار یا الگوی کندل استیک استفاده کنید. مثلا اگر نموداری الگوی کندل دوجی را در نمودار 5 دقیقه شکل دهد، تحلیل مولتی تایم به شما در تثبیت روند کمک می کند.

در نهایت دیدی عمیق تر از وضعیت بازار نشان می دهد و به شما کمک می کند تا سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کنید.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ (Prop Trading) چیست؟ مزایا و معایب پراپ تریدینگ

 

مزایا و معایب مولتی تایم فریم در ترید

در ادامه به بررسی مزایا و معایبی که مولتی تایم فریم در ترید دارد اشاره می کنیم.

مزایای مولتی تایم فریم

مزایای مولتی تایم فریم

  • شناسایی بهتر روند: با بررسی مولتی تایم فریم تریدرها می توانند بهتر روند را بفهمند و درک کنند. در شناخت روند بازار، روند در تایم فریم بزرگتر اولویت است و ترجیح این است که در جهت روند این تایم فریم ترید کنید.
  • بهبود مدیریت ریسک: به تریدرها کمک می کند تا اصلاحات روند را شناسایی کنند و از ورود به تریدهایی که در خلاف جهت روندهای بزرگ هستند جلوگیری کنند. قدرت روند در تایم فریم های بزرگ تر بیشتر است و وقتی وارد با جهت تایم فریم بزرگتر حرکت کنید و بازار خلاف جهت ترید شما حرکت کند، این حرکت اصلاحی زمان زیادی باقی نمی ماند و بازار دوباره در جهت همان تایم فریم بزرگ تر حرکت می کند.
  • نقاط ورود و خروج دقیق تر: تریدرها می توانند سود خود را افزایش دهند و از ضرر و زیان تریدهای خود کم کنند. وقتی بدانید روند اصلی بازار به کدام جهت است، بهتر می توانید نقاط ورود و خروج درست را هم تشخیص دهید.
  • شناسایی تغییر در ساختار بازار: تغییر در ساختار و حرکات بازار با تایم فریم های کوتاه شروع می شود و سپس راه خود را به تایم فریم های بزرگتر باز می کند. وقتی بازار را در مولتی تایم فریم بررسی می کنید، با تغییر در روند بازار در تایم فریم کمتر، خواهید دانست که این تغییر در تایم فریم بزرگ تر هم مشاهده می شود. در نتیجه می دانید که چه زمان و در چه وضعیتی به ترید وارد شوید و نشوید.
  • شناسایی سطح های حمایت و مقاومت: سطح حمایت و مقاومت سطوحی هستند که قیمت سریعا به آن ها واکنش نشان می دهند و این سطوح در تایم فریم های بزرگتر و کوتاه تر قدرت بیشتری در ایجاد تغییر در این قیمت دارند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

معایب مولتی تایم فریم

معایب مولتی تایم فریم

  • پیچیدگی: مولتی تایم فریم به تریدرهای با تجربه برای آنالیز و بررسی دائم نمودارها نیاز دارد. چرا که این نمودارها هم زمان بر هستند و هم پیچیده. استفاده از روش مولتی تایم فریم برای تریدرهای مبتدی می تواند پیچیده و سخت باشد.
  • سیگنال های پراکنده: گاهی اوقات تایم فریم های مختلف ممکن است سیگنال های متمایز و مختلفی بدهند و تریدرها باید برای این چنین شرایطی قوانینی برای تریدینگ خود تعیین کنند.
  • ریسک آنالیز بیش از حد: دادن اطلاعات زیاد باعث می شود ریسک تجزیه و تحلیل بیش از حد هم بیشتر شود. که این موضوع باعث تصمیمات نادرست و گاها سردرگمی تریدر می شود. تریدر در این شرایط برای تصمیم گیری دو به شک می شود و نمی داند کدام مسیر درست و کدام نادرست است.

ترید کردن 3 تایم فریم در بازار فارکس

استراتژی های تریدینگ مختلفی در تحلیل تکنیکال مدرن می بینیم اما متاسفانه گاهی تریدرها فراموش می کنند که آسان ترین آن ها موثرترین آن ها است. و جالب اینجاست که ترید با سه تایم فریم از قدرتمندترین استراتژی های تریدینگ است که به معامله گر این امکان را می دهد تا در کم ترین زمان بیشترین سود را ببرد.

سه تایم فریمی که در مولتی تایم فریم از آن صحبت می کنیم به سه بازه زمانی زیر تقسیم می شوند:

  1. بلند مدت: میانگین زمانی که صرف ترید می شود یه هفته و حتی یک ماه است.
  2. میان مدت: میانگین زمانی که برای تریدینگ گذاشته می شود از چند روز تا یک هفته است.
  3. کوتاه مدت: معامله گر ترید خود را برای مدت زمان خیلی کوتاهی باز می کند و این ترید به روز بعد نمی رسد.

معروف ترین تایم فریم هم نمودار روزانه است چرا که تریدر می تواند بدون درنگ برای تریدهای خود تصمیم گیری کند. هر چه قدر هم این تایم فریم بزرگ تر باشد، تمرکز و مدیریت روی تریدینگ هم بالا می رود. هر چه زمان بیشتری داشته باشید امنیت ترید شما هم بیشتر می شود. همچنین تمام روندها در چارت روزانه به راحتی قابل مشاهده هستند.

پس وقتی دارید مولتی تایم فریم در ترید خود اعمال می کنید و سه تایم فریم را به کار می برید، سه قانون زیر را فراموش نکنید:

  • در مقابل روند جهانی (global trend) ترید نکنید.
  • تنها زمان که تمام کندل ها در سه تایم فریم با هم هم رنگ شدند، وارد تریدها شوید.
  • اگر در بازار نوسان زیاد بود وارد معاملات نشوید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به یک تریدر (معامله گر) حرفه‌ای فارکس تبدیل شویم؟

انتخاب بهترین ترکیب مولتی تایم فریم

برای انتخاب بهترین تایم ترکیب تایم فریم بهتر است ابتدا به نوسان در بازار توجه کنید. دوم هم شفافیت در بازار را در نظر داشته باشید. و در نهایت به نوع تریدی که انجام می دهید توجه کنید. سوئینگ تریدر هستید یا دی تریدر؟ یا شاید هم تریدر بلند مدت؟

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که تریدرها هنگام پیاده سازی مولتی تایم فریم انجام می دهند این است که این روند را از کمترین به بیشترین تایم فریم شروع می کنند که به اصلاح به آن bottom-up گفته می شود.

چرا که شروع تحلیل از تایم فریم کوتاه تر، جایی که تریدهای خود را قرار داده اید، یک دید تک بعدی و محدود به شما می دهد و بسیاری از نقاط مهم را از دست می دهید.

اما روش top-down می تواند مولتی تایم فریم بهتری با عملکرد بهتر باشد. تریدر رویکرد تحلیلی خود را از تایم فریم بزرگتر شروع می کند تا ابتدا از وضعیت کلی بازار دید کلی به دست بیاورد و از سطوح اصلی و قیمت ها آگاهی کافی پیدا کند. پس از آن در تایم فریم کوتاه تر به موقعیت های معاملاتی بر اساس دیدی که از تایم فریم های بزرگتر به دست آورده نگاه می کند. در این صورت ترید بهتر در نمودار قرار می گیرد و شما تریدرها نتیجه بهتری هم می گیرید.

بهترین ترکیب تایم فریم ها

حالا که با چگونگی استفاده از سه تایم فریم و بهترین جهت آن در تریدینگ آشنا شدید، بیایید با بهترین ترکیب های مولتی تایم فریم آشنا شویم و ببینیم تریدرها معمولا از کدام ترکیب بیشتر استفاده می کنند.

– 30 دقیقه، 15 دقیقه و 5 دقیقه

پرکاربردترین مولتی تایم فریم در ترید که تریدرهای زیادی از آن استفاده می کنند، ترکیب 30 دقیقه، 15 دقیقه و 5 دقیقه است. این ترکیب به تریدر کمک می کند تا تعادل خوبی میان تعداد تریدها و سوددهی ایجاد کند.

– یک روز، 4 ساعت و یک ساعت

دومین مولتی تایم فریم معروف میان تریدرها ترکیب تایم فریم یک روز، 4 ساعت و یک ساعت است. به کمک آن تریدرها می توانند بهتر مدیریت سرمایه انجام دهند. اما تریدها کمتر می شود و زمان انجام تریدها بیشتر؛ که ممکن است تا یک هفته به طول انجامد.

– یک ساعت، 30 دقیقه و 15 دقیقه

این ترکیب تایم فریم بهترین مولتی تایم فریمی است که بین زمان تریدها و مدیریت سرمایه تعادل ایجاد می کند. این ترکیب به تریدر این امکان را می دهد تا ترید را برای چند ساعت تا یک روز باز کند و بهتر تکنیک های مدیریت ریسک را پیاده سازی کند.

از مولتی تایم فریم های مختلف در ترید استفاده کنید و آن ها را امتحان کنید تا بهترین ترکیب را برای خود پیدا کنید. گاهی تریدرها حتی از تایم فریم یک ماهه استفاده می کنند تا بهترین نقاط ورود را پیدا کنند. البته توجه داشته باشید که تفاوت میان ترکیب تایم فریم ها نباید آن قدرها زیاد باشد.

برای مثال تایم فریم یک ماهه و یک روزه با هم تفاوت زیادی دارند. پس پیشنهاد ما به شما استفاده از تایم فریم هایی است که فاصله آن ها بیش از 5 کندل نباشد. البته از طرفی دیگر فاصله بین تایم فریم ها هم نباید بیش از حد به هم نزدیک باشد. در واقع بهتر است در انتخاب این فاصله تعادلی را حفظ کنید.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

سخن پایانی

رویکرد تحلیلی مولتی تایم فریم ابزار ارزشمندی برای تریدرها به ویژه تریدرهای فارکس است. این رویکرد سوددهی تریدینگ را افزایش می دهد و این کار را با ارائه دید وسیعی از بازار ارائه می دهد. مولتی تایم فریم به شما کمک می کند تا روندها را شناسایی کنید، آن ها را اصلاح کنید و نقاط ورود و خروج را بیابید.

هر چند مانند ابزارهای تریدینگ دیگر تریدرها باید با ابزارهای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دیگر از این رویکرد استفاده کند تا بیشترین نتیجه را از آن بگیرند و به اهداف معاملاتی خود برسد.

شما در این مقاله با مفهوم مولتی تایم فریم آَشنا شدید و معایب و مزایای آن را شناختید و بهترین ترکیب تایم فریم برای معاملات شما را بررسی کردیم. و گفتیم که بهترین راه برای شناسایی بهترین تایم فریم استفاده از مولتی تایم فریم و پیدا کردن بهترین زمان ها برای معاملاتتان است.

همین حالا حساب خودت رو بخر

سوالات متداول

1. مولتی تایم فریم (Multi-Time Frame) چیست؟

مولتی تایم فریم که نوعی تحلیل تکنیکال و رویکرد تریدینگ نیز است، به ترکیب زمان هایی در بازار مالی اشاره دارد که تریدر پیش از اتخاذ تصمیمات تریدینگ از آن استفاده می کند. و از مولتی تایم فریم به عنوان یکی از مهم ترین رویکردها در میان تریدرهای روز (day traders) و سوئینگ تریدرها یاد می شود.

2. مزایای مولتی تایم فریم چیست؟

شناسایی بهتر روند – بهبود مدیریت ریسک – نقاط ورود و خروج دقیق تر – شناسایی تغییر در ساختار بازار – شناسایی سطح های حمایت و مقاومت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده