چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

NLP چیست و چه کاربردی در ترید دارد؟

NLP در معامله گری (تریدینگ) چیست و چه مزایایی دارد؟

در دنیای پر تنش معاملات و ریسک های بسیار زیاد بازارهای مالی، کنترل بر احساسات و واکنش های ذهنی سخت شده است. کنترل بر ذهن و واکنش هایمان در شرایط بحرانی امری است که به زبان ساده است اما در عمل برای افراد به ویژه تریدرها بسیار دشوار است.

معامله گر به امید سود آمده است و با ضرر و زیان سنگین مواجه می شود! شما بودید در این شرایط چه می کردید؟ چه طور این واکنش های ذهنی و احساسات را کنترل می کردید؟ NLP یا Neuro Linguistic Programming تکنیک ها و الگوهای رفتاری هستند که به کمک آن می شود تفکر و ذهنیت مان را از طریق الگوهای زبانی کنترل کنیم و تغییر دهیم.

NLP در ترید یا معامله گری مسئله ای بسیار مهم است که وجود آن می تواند تریدرها و ذهنیت آن ها را در جهت درست و به سوی درک موقعیت و همسو شدن با موفقیت قرار دهد.

ان ال پی یا NLP چیست؟

NLP تکنیک ها و راه هایی که افکارمان بر رفتارمان دارد را بررسی می کند. در واقع به روش هایی هستند که مغز ما سیگنال های دریافتی را تحلیل می کند و تاثیرش را بر رفتارمان مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. و این کار را از چه طریق انجام می دهد؟ زبان یا همان بخش زبانی تکنیک های NLP.

به کمک بررسی نحوه عملکرد مغز در پردازش داده ها، تکنیک های NLP به ما کمک می کند به افکار، احساسات و رفتارمان که قابل کنترل هستند نگاه کنیم و نگذاریم بدون دستور و کنترل ما عمل کنند.

می توانیم طرز فکر، احساسات و رفتارمان را تغییر دهیم. و این کار را می توانیم با تمرکز انجام بدهیم؛ چرا که تمرکز هر کجا و روی هر نقطه ای که باشد انرژی هم به همان سمت حرکت می کند. و تمام این ها از دهه 1970 میلادی نشات می گیرد و توسط ریچارد بندلر و جان گریندر معرفی شد.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست؟ چه کمکی به تریدرها میکند؟

کاربرد NLP

پیش از آن که به کاربرد NLP در تریدرینگ بپردازیم بهتر است به استفاده و کاربرد کلی آن ابتدا اشاره کنیم و ببینیم از آن چه استفاده هایی می شود. تکنیک های NLP روی تغییرهای رفتاری تمرکز دارد و به همین خاطر برای اهداف و موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال متخصصین سلامت روان برای درمان بیماری هایی مثل افسردگی و اضطراب از NLP به تنهایی یا به همراه تکنیک های دیگر استفاده می کنند.

تکنیک های NLP همچنین برای آن دسته از افرادی که مشکلات سلامت روانی جدی ای ندارند اما به دنبال رشد فردی خود هستند هم کاربرد دارد. این تکنیک ها برای تقویت سخنرانی عمومی، فروش و مزاکره و مدیریت تیم و رهبری کاربرد زیادی دارد.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

کاربرد NLP در ترید یا معامله گری

و اما تریدینگ جزو آن دسته از کارها است که ذهن و روان تریدرها را به شدت درگیر می کند. به ویژه آن که تریدینگ با چالش ها و استرس های زیادی همراه است. هر کسی که نوعی از معاملات را در بازارهای مالی انجام داده باشد می داند که بازارها دائما تحت تاثیر اخبار از هر منبعی هستند.

تاثیرات این کنش واکنش های اخبار و حرکات بازار به ویژه در زمانی که رویداد مهمی رخ دهد یا خبر مهمی منتشر شود را می شود روی تریدرها دید. طبیعتا این تاثیر بازار و معاملات روی تریدرها باعث ایجاد دردگیری های فکری، روانی و رفتاری درد تریدرها می شود. اما در تریدینگ نقش NLP چیست؟

NLP در تریدینگ به تریدرها کمک می کند تا باورهای ذهنی و فکری خود را تغییر دهند و به خوبی بتوانند از پس کنترل احساسات خود بر بیایند. و در واقع می توان NLP را از بهترین متدهای تغییر دانست که در معامله گری کاربرد زیادی دارد. معامله گرها از طریق تجسم و تمرکز و استفاده از زبان می توانند سیستم عصبی خود را به جهتی که می خواهند هدایت کنند و احساسات و روند ذهنی خود را تغییر دهند.

این موضوع به ویژه در شرایطی که تریدر با ضرر و زیان رو به رو شده یا زمانی که رویداد خاصی بر بازار تاثیر بگذارد و تریدر باید تصمیم گیری بزرگی انجام دهد، کاربرد زیادی دارد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

تکنیک های NLP در معاملات

معامله گران در شرایط مختلف می توانند از تکنیک های مختلف NPL در معامله گری (تریدینگ) بهر ببرند. در زیر ما به برخی از این تکنیک ها اشاره کرده ایم:

تکنیک های NLP در معاملات

– روش Anchoring یا لنگر انداختن

در این تکنیک شما تجربه های حسی را به عوامل برای شرایط احساسی خاص تبدیل می کنین.

– روش Rapport یا گزارش

در این تکنیک NPL در تریدینگ تریدر به عنوان شخص تمرین کننده برای ارتباط گرفتن و پاسخ دادن از راه همدلی، با رفتارهای فیزیکی اش شخصیت خود را بهبود می بخشد

– روش Swish pattern

تریدر الگوی ذهنی و رفتاری خودش را تغییر می دهد تا به جای رسیدن به نتیجه ای نامطلبوب، به نتیجه دلخواه برسد.

– روش VKD یا تقسیم ویژوال / جنبشی

تریدر وقتی با شرایطی مانند رویدادهای قبلی رو به رو می شود سعی می کند افکار منفی و احساسات نامطلوب به یاد آورنده را حذف کند.

– روش Modeling یا تکنیک سازی

این تکنیک مانند الگو برداری است. شما از افراد موفق الگو می گیرید و افکار و رفتارهای برتر آن ها را تحلیل می کنید و به کار می برید تا شما هم راه خود را بیابید و به موفقیت برسید.

 

بیشتر بخوانید: اهرم یا لوریج (Leverage) در فارکس چیست و چه مزایایی دارد؟

مزایا و معایب NLP در ترید

حالا که متوجه شدیم NLP چیست و در تریدرینگ چه کاربردی دارد و روش های آن چیست، بهتر است با مزایا و معایبی که با خود برای تریدرهایی که از آن استفاده می کنند اشاره کنیم.

مزایای NLP

NLP در ترید یا معامله گری مزایای مختلفی دارد:

مزایای NLP

– ابزارها و تکنیک های مختلف

مهم ترین آن این است که ابزارها و تکنیک های مختلفی را به معامله گران پیشنهاد می دهد که باعث بهبود توانایی آن ها در شرایط و محیط های معاملاتی مختلف می شود.

برای مثال NLP به افراد در حوزه های مختلف کمک می کند گزارش تهیه کنند، از زبان حسی بهره ببرند، زبان بدنشان را تطابق بدهند، افکار منفی را از خود دور کنند، اهدافی برای خود تعیین کنند و از داستان و آرایه های ادبی برای انتقال حرف هایشان استفاده کنند. برخی از این ها به تریدر کمک می کند در شرایط مختلف بازار بهتر عمل کنند.

– استفاده از زبان برای گرفتن نتایج مطلوب

استفاده از زبان در NLP در تریدرینگ بسیار حائز اهمیت هستش. چرا که NLP در مورد این است که ما چگونه زبان ذهن را برای تولید نتایج و خواسته های مطلوب استفاده کنیم و متوجه شویم کجا چه مشکلی داریم. بسیاری از رفتارهای تریدرها در معاملات ناخداگاه هستند و به این معنا است که اگر از آن ها بپرسید چه طور کاری را در شرایطی خاص به خوبی کنترل کردند، نمی دانند چه جوابی به شما بدهند.

NLP قابلیتی را به تریدرها می دهد تا رفتارها و افکارشان را در جهتی تغییر دهند که به صورت خودخواسته و ارادی بدانند در محیط و ذهنشان دارد چه اتفاقی می افتد.

– ارتباط و روابط

یکی از راه هایی که NLP برای کمک به افراد چه در حوزه تریدینگ و در حوزه های دیگر در پیش می گیرد مدل ارتباطی است. این مدل به ما نشان می دهد که رفتار، افکار درونی و تمرکز ما از محیط اطرافمان نشات نمی گیرند، بلکه از خود ما گرفته می شوند؛ این که چه طور اتفاقاتی که در اطراف می افتند را در درون خود حل می کنیم و با آن ها مواجه می شویم. در این فرایند این روش Rapport یا گزارش است که به کمک افراد برای ایجاد ارتباطاتی خوب و برخوردی مناسب می آید.

– اعتماد به نفس

روش لنگر انداختن یکی از مهم ترین روش های NLP است که به افراد کمک می کند تا انگیزه ای پایه در ذهن ایجاد کند و فرد اعتماد به نفس خود را پیدا کند. و این کار با حذف افکار منفی به وجود می آید.

– تغییرات در انگیزه فردی و سازمانی

یکی دیگر از مزیت های NLP این است که به سازمان ها کمک می کند بتوانند با کارمندان خود رفتار کنند کنند که در میان آن ها انگیزه ایجاد کنند. چرا که اکثر کارمندان به دلیل این که سازمان به آن ها ارزش کافی نداده آن جا رو ترک کرده اند.

– تمرکز و جهت

ایجاد جهت و تمرکز یکی دیگر از مزیت های NLP در معامله گری است که به تریدر مانند هر فرد دیگری کمک می کند تا مسیر خود را بیابد و روی آن تمرکز کند. شما با نگاهی کلی به نواحی مختلف زندگی و تریدینگ برای خود اولویت بندی می کنید و جهت خود را مشخص می کنید. اهدافی برای خود در نظر می گیرید که مشخص و قابل اندازه گیری هستند و می شود پیشرفت آن ها را دید.

معایب NLP

البته NLP معایبی هم دارد که باعث می شود اعتبار و کارایی اش محدود شود. یکی از مهم ترین آن ها این است که پایه و اساس علمی ندارد و دلیل و منطقی پشت متدها و تکنیک های آن نیست. خیلی از مفاهیم NPL در معامله گری و دیگر حوزه ها بر اساس تحقیقات میدانی و منطقی نیست و بیشتر از تجربه شخصی نشان می گیرد.

با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

نکات NLP در تریدینگ

و اما از مهم ترین مسائلی که تریدرها باید از آن آگاهی کافی داشته باشند نکات و قوانین NLP در تریدینگ است که در ادامه به مهم ترین آن ها که منجر به موفقیت بیشتر تریدر می شود اشاره می کنیم.

  • سعس کنید دو معامله را در یک زمان پیش ببرید تا به اتمام برسند. بهتر است یک معامله بلند مدت و یک معامله کوتاه مدت باشد.
  • تا زمانی که از سیستم تریدینگی که استفاده می کنید به سود نرسیدید به سراغ سیستم های دیگر نروید. مگر این که سیستم کنونی شما واقعا جواب گوی نیازهای تریدینگ شما نباشد. وقتی تمرکزتان را از سیستمی به سیستم دیگر می دهید باعث می شود آن نتیجه دلخواهی که می خواهید نگیرید.
  • استرس و اضطراب دشمن تریدرینگ است و یکی از نکات در NLP در معامله گری این است که به خود اضطراب ندهید و در آرامش و با خیالی راحت معاملاتتان را در شرایط مختلف پیش ببرید. در این شرایط به جای افکار منفی، سعی کنید به بردتان در آینده فکر کنید.
  • سبک مشخصی داشته باشید و بر اساس روتین و سبک معاملاتی پیش بروید؛ نه بر اساس حس و حالتان در آن زمان. چون حس می کنید باید یک معامله را انجام دهید، دلیل خوبی برای انجام معامله نیست.
  • اگر نمی توانید سیستم تریدینگ بسازید، نگران نباشید. می توانید تا زمانی که یاد بگیرید، روی سیتسم تریدینگ فرد دیگری کار کنید.
  • بهتر است سعی کنید معاملات کنونی خود را ببندید تا این که دائما بخواهید معامله ای جدید را باز کنید.
  • به تریدینگ اعتیاد پیدا نکنید! سعی کنید زمانی را برای خود بگذارید و ذهنیت خود را دائما بررسی کنید و در جهت درست قرار بگیرید. تریدینگ زیاد باعث خستگی و عدم تمرکز می شود.
  • با اشتیاق ترید انجام دهید و این از مهم ترین نکات در NLP در تریدینگ است. اگر علاقه ندارید و از سر اجبار باشد، چه طور می خواهید به ذهن و افکارتان جهت دهید و آن ها در راستای موفقیت سوق دهید.
  • روی معاملات الان خود تمرکز کنید. نه آن معاملاتی که قرار است در آینده انجام دهید!
  • با چارت های خود کار کنید؛ چارت ها برای معاملات شما ضروری هستند و به تصمیم گیری های شما کمک می کنند.

این ها مواردی و نکاتی بودند که به نظر بسیار ساده می آیند،؛ اما ناخداگاه تریدر ممکن است به سمتی برود که تمرکز او را بگیرد و در افکار منفی و ذهنیتی نادرست فرو ببرند. پس معامله گر باید تا جای ممکن روی افکار و ذهنیت خود کار بکند.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

سخن پایانی

NLP مبحث روانشناختی است که به افکار شما جهت می دهد و کنش های ذهنی شما را در شرایط مختلف تحت کنترل شما قرار می دهد. NLP در معامله گری نیز به تریدرها کمک می کند در هر شرایطی به ویژه در زمان های هیجانی و تغییر بزرگ بازار، بر ناخداگاه خود مسلط شود. با تمرکز و زبان به درجه ای برسد که بتواند از طریق تکنیک های NLP در این شرایط روحیه خود را حفظ کند و ذهنیتی مثبت بسازد.

سوالات متداول

1.  NLP چیست؟

NLP تکنیک ها و راه هایی که افکارمان بر رفتارمان دارد را بررسی می کند. در واقع به روش هایی هستند که مغز ما سیگنال های دریافتی را تحلیل می کند و تاثیرش را بر رفتارمان مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. و این کار را از چه طریق انجام می دهد؟ زبان یا همان بخش زبانی تکنیک های NLP.

2. کاربرد NLP در ترید یا معامله گری چیست؟

NLP در تریدینگ به تریدرها کمک می کند تا باورهای ذهنی و فکری خود را تغییر دهند و به خوبی بتوانند از پس کنترل احساسات خود بر بیایند. و در واقع می توان NLP را از بهترین متدهای تغییر دانست که در معامله گری کاربرد زیادی دارد.

همین حالا حساب خودت رو بخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده