چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

چگونه ترید را شروع کنیم؟ نکات کلیدی شروع ترید

چگونه ترید را شروع کنیم؟

بازارهای مالی مکان بسیار پرطرفداری برای افرادی است که می خواهند به درآمد بالا برسند و سود زیادی کسب کنند. ممکن است در نگاه اول نحوه شروع ترید آسان به نظر برسد، اما واقعیت این است که باید بدانید برای شروع ترید چه باید کرد و چگونه از پس چالش های بازارهای مالی و تریدینگ بربیایید.

از بازار بورس و ارزهای دیجیتال گرفته تا بازار فارکس همگی موقعیتی را برای تریدر یا معامله گر فراهم می کنند تا با وجود ریسک های منحصر به خود، این معامله گران به درآمد برسند؛ و گاهی هم دچار ضرر شوند!

پس اگر به دنبال کاری سودآور و گاها هیجانی هستید، تریدینگ یا ترید کردن می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اما چگونه ترید را شروع کنیم؟ نقشه راه تریدر شدن چیست؟ چه نکاتی را رعایت کنیم و از کجا شروع کنیم؟

با پراپ پلاس همراه باشید تا ببینیم برای شروع ترید چه باید کرد و چه نکاتی را باید رعایت کرد.

ترید چیست؟

پیش از آن که به نحوه شروع ترید بپردازیم بهتر است با ترید و کارکرد آن آشنا شویم. ترید به معامله و فعالیت خرید و فروش دارایی هایی مانند اوراق بهادار، کالا و سهام در بازارهای مالی مانند بازار فارکس و بورس اشاره دارد و هدف آن کسب سود از حرکات بازار و تفاوت قیمت های این دارایی ها در دوره زمانی مشخص است.

برای مثال تریدرها یا معامله گران در بازارفارکس با خرید و فروش جفت ارزهایی مانند EURUSD، GBPUSD، XAUUSD از تفاوت قیمت آن ها به علت حرکات بازار به سود می رسند. و البته ترید کردن در بازارهای مالی به شرایط اقتصادی و سیاسی در جهان و اخبار و رویدادهای مختلف وابسته است و بر حرکات بازار تاثیر می گذارند.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست و چگونه به تریدرها کمک میکند؟

تفاوت ترید با سرمایه گذاری

ترید و سرمایه گذاری دو مفهوم متفاوت هستند که اهداف، زمان، استراتژی و ریسک پذیری متفاوتی را هم پیش می گیرند و هر دو به دنبال آن هستند که در بازارهای مالی به سود و درآمد برسند و از آن بهره برداری کنند. اما در زمان و نحوه رسیدن به سود متفاوت عمل می کنند.

اساسا سرمایه گذاران با خرید و نگه داشتن دارایی ها در مدت زمان طولانی به دنبال سود هستند و این زمان از چند سال تا ده ها سال ممکن است به طول بینجامد. در مقابل تریدر با ورود و خروج از معاملات در مدت زمان کوتاهی از صعود و نزول قیمت ها در بازار به سود می رسد. در واقع تریدر معاملات زیادی را در زمان کم انجام می دهد تا به سودهای کم در هر معامله برسد و در طولانی مدت به آن درآمد زیاد دست پیدا کند.

ترید بلدم سرمایه ندارم …
ما به شما سرمایه میدیم!

تریدر کیست؟

پیش از آن که از نقشه راه تریدر شدن بگوییم بهتر است با تریدر نیز آشنایی پیدا کنیم. تریدر فردی است که در فعالیت خرید و فروش دارایی ها در بازارهای مالی مختلف حضور می یابد و این معاملات را یا به صورت فردی با سرمایه خود انجام می دهد یا واسطه ای می شود برای بروکرها و موسسات مالی دیگر.

تریدر یا معامله گر با این هدف وارد معاملات می شود که از تفاوت قیمت ها به سود برسد؛ دارایی را در قیمت پایین بخرد و قیمت که بالا رفت آن را بفروشد. اما چگونه تریدر می داند کجا وارد معامله شود و کجا خارج شود؟ پلتفرم های معاملاتی، تحلیل های تکنیکال، فاندمنتال و کمی به کمک تریدر می آید تا بازار را ارزیابی و به موقع فعالیت خود را انجام دهد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟

صفر تا صد نحوه شروع ترید

اما برای شروع ترید چه باید کرد؟ پیش از هر چیز شما به عنوان تریدر باید بررسی کنید و ببینید بر اساس اهداف معاملاتی که دارید می خواهید در کدام بازار مالی فعالیت خود را شروع کنید. چرا که هر یک از بازارها ریسک های منحصر به خود را دارند و دارایی ای که در آن ها به خرید و فروش می رسد با یکدیگر متفاوت اند.

اولین قدمی که شما برای شروع ترید باید انجام بدهید مطالعه و آموزش است. نحوه شروع ترید بسیار مهم است. شما نمی خواهید بدون هیچ دانش و تجربه ای وارد بازاری شوید که نمی شناسید و سرمایه خود را بدون داشتن آگاهی کافی ریسک نمی کنید.

پس مطالعه کافی داشته باشید و با حساب های دمو یا آزمایشی فعالیت خود را شروع کنید و تمرین کنید. چرا که باید ابتدا سبک تریدینگ خود را پیدا کنید و بتوانید به خوبی از پس ریسک های بازار بر بیایید.

نقشه راه تریدر شدن در 3 قدم

تریدر علاوه بر کسب دانش کافی از بازار و تریدینگ باید نحوه شروع ترید را نیز یاد بگیرد تا بتواند بهتر سرمایه خود را مدیریت کند. در ادامه به سه قدمی که باید برای شروع ترید بردارید اشاره می کنیم و نقشه راه تریدر شدن را به شما نشان می دهیم.

  1. با بروکری معتبر حساب باز کنید.
  2. آموزش ببینید و به روز باشید.
  3. از حساب دمو استفاده کنید و تمرین کنید.

البته سوالات و موارد زیادی است که برای شروع ترید باید در نظر بگیرید:

  • آیا می توانم تریدینگ را به صورت خودآموز یاد بگیرم؟
  • برای ترید از تحلیل تکنیکال استفاده کنم یا تحلیل فاندمنتال؟
  • می خواهم در کدام بازار ترید کنم؟
  • کدام استراتژی برای اهداف معاملاتی من بهتر است؟

این سوالات پایانی ندارند، اما در تعیین نقشه راه تریدر بسیار مهم هستند. ما در این مطلب سعی داریم تمام این موضوعات را برای شما پوشش دهیم تا قدم های مطمئن در مسیر تریدرینگ بردارید.

نقشه راه تریدر شدن در 3 قدم

1. در بروکر معتبر حساب باز کنید

برای این که بتوانید در بازار مالی و بازارهای جهانی ترید کنید باید در بروکر یا کارگزاری حساب باز کنید. و این بروکر واسط شما است و با قرار دادن حساب در اختیار شما، این امکان را پیدا می کنید که وارد فعالیت های تریدینگ شوید. آن ها معاملات شما را به بازار بین بانکی و تامین کنندگان نقدینگی می فرستند تا بتوانید با فروشندگان و خریداران دیگر وارد معامله شوید. این بروکرها در هر بازاری فعالیت می کنند و البته از معتبر بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

برای مثال اگر می خواهید در بازار فارکس فعالیت کنید، برای ورود به پراپ تریدینگ باید در پراپ فرمی معتبر حساب باز کنید. این پراپ فرم سرمایه ای را در اختیار شما قرار می دهد و به کمک این حساب می توانید ترید انجام دهید و این اولین قدم شما در نحوه شروع ترید است.

2. آموزش ببینید و به روز باشید

آموزش دیدن و به روز بودن از اصلی ترین قدم ها در نقشه راه تریدر شدن و آن هم تریدری حرفه ای است. علاوه بر این که باید در مورد بازاری که قرار است وارد آن شوید بیاموزید، باید استراتژی ها، پلتفرم های معاملاتی، انواع تحلیل ها و اخبار را به خوبی یاد بگیرید و سعی کنید در این مسیر خود را به روز نگه دارید. چرا که اخبار و رویدادهای مختلف که در منطقه و جهان اتفاق می افتد تاثیر زیادی روی حرکات بازار می گذارند.

همچنین مدیریت ریسک از جمله مهم ترین بخش از ترید کردن است که باید به خوبی در معاملات خود به کار بگیرید. استراتژی های مختلف مدیریت ریسک و سرمایه را تمرین کنید تا بتوانید سرمایه خود را حفظ کنید و به سود برسید.

3. از حساب دمو استفاده کنید و تمرین کنید

حال که آموزش کافی را دیدید، وقت آن است که ترید خود را با حساب دمو یا آزمایشی آغاز کنید. حساب دمو شرایطی را برای شما فراهم می کند که می توانید با پول مجازی در بازار با شرایط واقعی معامله انجام دهید. این موضوع برای افرادی که می خواهند نقشه راه تریدر حرفه ای شدن را یاد بگیرند، گزینه ضروری است. چرا که می توانید هر آن چه یاد گرفته اید را به کمک این حساب تمرین کنید، بدون آن که به سرمایه و پول واقعی شما صدمه ای وارد شود.

همان طور که گقتیم حساب دمو راهی برای تمرین ترید کردن است. چرا که بدون تمرین و کسب تجربه نمی توانید با حساب واقعی در معاملات به خوبی عمل کنید.

موقعیتی را تصور کنید که به تازگی وارد تریدینگ شده اید و با حساب واقعی سرمایه زیادی در معاملاتتان قرار داده اید. شما بدون دانش کافی و نداشتن آگاهی از نحوه مدیریت دارایی و استراتژی های کاهش ریسک، این سرمایه در خطر قرار می دهید. و احتمال دارد با ضرر و زیان جبران ناپذیر هم رو به رو شوید.

این سه قدم، مهم ترین گام هایی بودند که در نحوه شروع ترید به کمک شما می آیند. اما در ادامه یک سری نکات و مواردی است که می تواند در تریدینگ به کمک شما بیاید.

 

بیشتر بخوانید: اصطلاحات مهم فارکس که باید بشناسید

نکات کلیدی برای شروع ترید

نحوه شروع ترید تنها به داشتن دانش، حساب و تمرین ختم نمی شود! یک سری نکات هم هستند که برای شروع ترید برای تریدر ضروری است.

نکات کلیدی برای شروع ترید

نکته اول نحوه شروع ترید: مدیریت ریسک

اولین و پایه ترین نکته کلیدی در نقشه راه ترید شدن و مدیریت ریسک این است که بدانید هیچ وقت نباید بیش تر از توانایی تان سرمایه وارد ترید کنید. چه در بازار فارکس ترید می کنید و چه در بازار سهام نباید بیش از آن چه در توان مالی خود دارید وارد معاملات کنید. چرا که تریدینگ تجربه ای پر از استرس و فشار است و عوامل بسیاری هستند که می توانند در تعیین سود یا ضرر شما دخیل باشند. پس بهتر است حداقل در ابتدای شروع فعالیت خود محتاط عمل کنید و در حد توان حجم معاملات را انتخاب کنید.

بیایید با یک مثال اهمیت مدیریت ریسک در بحث حجم معاملات را بررسی کنیم. در فارکس یک قانونی است که می گوید نباید 1% تا 2% از سرمایه تان را در هر معامله ریسک کنید. در اینجا ریسک 1% را در نظر داشته باشید.

حداقل حجم معاملاتی حساب Trade.MT5 شما 0.01 لات است. هر لات حجم تراکنش استاندارد برای هر جفت ارز است و معادل 100.000 واحد از ارز پایه در نظر گرفته می شود. حالا تصور کنید می خواهید 0.01 لات از EURUSD خریداری کنید. در این صورت احتمال دارد یا 0.1 دلار آمریکا برای هر حرکت پیپ از دست بدهید یا به دست آورید.

نکته دوم نحوه شروع ترید: استفاده از استراتژی تریدینگ

وقتی صحبت از بهترین و سودآورترین استراتژی تریدینگ می شود نمی توان یک استراتژی را انتخاب کرد. چرا که هر استراتژی با توجه به اهداف معاملاتی شما و بازاری که در آن تریدینگ انجام می دهید ممکن است نتیجه های مختلفی را به تریدر بدهد.

پس برای شروع ترید چه باید کرد؟ چگونه بفهمیم کدام استراتژی برای ما بهتر است؟ ابتدا سبک معاملاتی و شخصیت خود را در نظر بگیرید و پس از آن تنها از طریق کسب تجربه و تمرین می توانید بهترین استراتژی تریدینگ مناسب خود را پیدا کنید.

نکته سوم نحوه شروع ترید: انتخاب بروکر معتبر

این مورد از آن جایی در بحث شروع ترید مهم تلقی می شود که اگر بروکر یا کارگزار مناسبی را انتخاب نکنید نمی توانید به خوبی سبک معاملات خود را اعمال کنید و روی تریدینگ خود تمرکز داشته باشید. وقتی به کارگزار خود، و در فارکس به پراپ فرم خود اعتماد داشته باشید، با ذهنی بازتر استراتژی های تریدینگ را پیاده سازی می کنید و تحلیل های خود را اعمال می کند. پس سعی کنید بروکر، موسسات مالی و پراپ فرم معتبری را که در راستای اهداف معاملاتی شما است انتخاب کنید.

با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

8 نکته مهم در نقشه راه تریدر حرفه ای شدن

شما پس از آن که مطالعاتتان را از بازارهای مالی، بروکر، استراتژی ها و هر آنچه را که برای شروع ترید نیاز است کامل کردید، باید برای تبدیل به یک تریدر موفق هم نکاتی را در تریدهای خود رعایت کنید.

8 نکته مهم در نقشه راه تریدر حرفه ای شدن

  1. توقعات خود را مدیریت کنید. تنها بر سود و افزایش آن تمرکز نکنید. این توقع باعث افزایش استرس و اضطراب شما می شود و نمی توانید به خوبی در شرایط حساس تصمیم گیری کنید.
  2. تعیین وضعیتِ ریسک کنید. بیش تر از حد توان خود در معاملات سرمایه گذاری نکنید.
  3. استراتژی تریدینگ انتخاب کنید. در ابتدای شروع ترید استراتژی تریدینگ تعیین کنید که با سبک معاملات شما همخوانی داشته باشد و اهداف شما را پیش بگیرد. بهتر است در یادگیری این استراتژی ها یک به یک جلو بروید و تا یکی از آن ها به خوبی یاد نگرفته اید به سراغ دیگری نروید.
  4. احساسات خود را مدیریت کنید. هیچ وقت نگذارید احساسات در تصمیمات تریدینگ شما دخالت کنند. همیشه با تریدینگ پلن و استراتژی پیش بروید.
  5. حد ضرر و حد سود تعیین کنید. حد سود باعث می شود در معاملات طمع نکنید و معامله خود را به میزان سود مشخصی که رسید ببندید. حد ضرر هم برای جلوگیری از زیاد شدن ضرر معاملات مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. برنامه تریدینگ تعیین کنید. داشتن تریدینگ پلن یا برنامه معاملاتی برای تمام فعالیت های تریدینگ شما مورد استفاده قرار می گیرد. این برنامه از دخیل کردن احساسات جلوگیری می کند و بهتر می توانید استراتژی های خود را عملی کنید.
  7. اور ترید نکنید. یک و در نهایت دو معامله را همزمان انجام دهید. چرا که تقسیم تمرکز شما را از عملکرد صد در صدی دور می کند و نمی توانید تمام معاملات را با موفقیت به پایان برسانید و احتمال ضرر و زیان شما افزایش می یابد.
  8. از بازار و حرکات آن آگاه باشید. همیشه گوش به زنگ باشید. ببینید اخبار چه شرایطی را در بازار به وجود آورده و چه اتفاقی دارد در آن ها رخ می دهد.

 

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی شکست معامله گران (تریدرهای) تازه وارد

سخن پایانی

در این مطلب دیدیم که برای شروع ترید چه باید کرد و چه نکاتی را باید رعایت کرد. چرا که ترید کردن و شروع ترید در بازارهای مالی که اخبار، رویدادها و اتفاقات جهان تاثیرات زیادی بر آن ها دارند، می تواند برای تریدرهایی که تازه می خواهند وارد تریدینگ شوند کار آسانی نباشد و ریسک زیادی را نیز به همراه داشته باشد.

نحوه شروع ترید شما بسیار مهم است چرا که نداشتن دانش کافی از تریدینگ و تنها برای کسب سود وارد معاملات شدن می تواند نتیجه عکس به تریدرها بدهد. پس مطالعه کنید، به روز باشید، ریسک ها را مدیریت کنید و استراتژی معاملاتی درستی را انتخاب کنید. همچنین اننتخاب بروکر و پراپ فرم معتبر را نیز فراموش نکنید که در موفقیت شما نقش بزرگی را ایفا می کنند.

سوالات متداول

1. ترید چیست؟

پیش از آن که به نحوه شروع ترید بپردازیم بهتر است با ترید و کارکرد آن آشنا شویم. ترید به معامله و فعالیت خرید و فروش دارایی هایی مانند اوراق بهادار، کالا و سهام در بازارهای مالی مانند بازار فارکس و بورس اشاره دارد و هدف آن کسب سود از حرکات بازار و تفاوت قیمت های این دارایی ها در دوره زمانی مشخص است.

2. نکات کلیدی برای شروع ترید چیست؟

نکته اول نحوه شروع ترید: مدیریت ریسک – نکته دوم نحوه شروع ترید: استفاده از استراتژی تریدینگ – نکته سوم نحوه شروع ترید: انتخاب بروکر معتبر

4 نظر در “چگونه ترید را شروع کنیم؟ نکات کلیدی شروع ترید

  1. ملیکا محمدی گفت:

    نکاتی که برای شروع ترید گفتید عالی بودند ممنون فقط کاشکی نکات بیشتری رو میگفتین

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      چشم حتما زمانی که مقاله آپدیت شد حتما شمارو در جریان میزاریم

  2. amir گفت:

    راهنمای خوبی در مورد شروع تریدینگ گفتید سپاس

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم ممنون از ثبت نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده