چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

پلتفرم‌های معاملاتی | کدام پلتفرم معاملاتی برای شما بهتر است؟

کدام پلتفرم‌های معاملاتی برای شما بهتر است؟

اگر معامله گری هستید که تازه می خواهید وارد بازار معاملات شوید یا سرمایه گذاری هستید که می خواهید با بهترین پلتفرم های معاملاتی تریدینگ انجام دهید این مطلب برای شماست.

تریدر برای آن که در معاملات به خوبی عمل کند و بتواند بهترین تحلیل را از بازار به دست آورد باید از پلتفرمی در معاملاتش استفاده کند که علاوه بر راحتی در استفاده، عملکرد قابل قبولی نیز داشته باشد. پلتفرم‌های معاملاتی به معامله گر این امکان را می دهند به ابزارهای مالی دسترسی پیدا کنند و با در دست داشتن نمودارها و تحلیل آن ها بهترین استراتژی های معاملاتی را در معاملات خود اعمال کنند.

کارگزاری های معتبر با پلتفرم‌های معاملاتی مختلفی وارد بازارهای مالی مختلف مثل بازار فارکس می شوند و امکانات مختلفی را در اختیار تریدرهای خود قرار می دهند. انتخاب کارگزاری و پراپ فرمی که بهترین پلتفرم های معاملاتی را در اختیار معامله گران خود قرار می دهد می تواند چالش بر انگیز باشد! برای انتخاب درست شما ما در ادامه بهترین پلتفرم‌های معاملاتی از جمله برای تریدر در فارکس معرفی خواهیم کرد و ویژگی های هر کدام را توضیح می دهیم.

پلتفرم معاملاتی چیست؟

پلتفرم‌های معاملاتی نرم افزارهایی هستن که برای انجام معاملات استفاده می شوند. تریدرها می توانند از طریق این سیستم ها به صورت آنلابن پوزیشن های مختلف در بازار را باز کنند، ببندند و مدیریت کنند و این ها همه را از طریق موسسات مالی مثل کارگزاری ها و بروکرهای آنلاین صورت می گیرد.

بروکرها پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین را یا به صورت رایگان و یا هزینه ای کم در اختیار معامله گران قرار می دهند و معمولا هم در ازای آن یا از تریدر می خواهند حسابی با سرمایه ای مشخص را حفظ کنند و یا تعداد مشخصی معامله در ماه را برای بروکر انجام دهند. اساسا هم بهترین پلتفرم های معاملاتی ترکیبی از بهترین امکانات و هزینه های پایین را شامل می شوند.

ترید بلدم سرمایه ندارم …
ما به شما سرمایه میدیم!

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

اهمیت پلتفرم های ترید در فارکس

پلتفرم‌های معاملاتی این امکان را به تریدرها می دهند تا بتوانند به راحتی اکانت های خود را زیر نظر بگیرند. همچنین سرمایه گذاران به کمک این پلتفرم ها بهتر می توانند تصمیمات حیاتی در خصوص سرمایه شان بگیرند. معامله گران و سرمایه گذاران تمام این کارها را از طریق ویژگی های منحصر به فردی که این سیستم ها دارند انجام می دهند. از جمله:

ویژگی های پلتفرم های ترید در فارکس

  • ارائه دیدگاه واقعی
  • نمودارهای موثر
  • ابزارهای نمودار
  • اخبار
  • تحقیقات ویژه

این پلتفرم ها ممکن است برای بازارهای مالی مختلف مثل فارکس، سهام، ارز و فیوچرز ویژه سازی شوند. جالب است بدانید دو نوع پلتفرم مالی در بازار است. یکی از آن ها پلتفرم کامرشال است و دیگری پلتفرم پراپ.

– پلتفرم های کامرشال

پلتفرم های کامرشال یا commercial platforms طوری طراحی شده اند که برای تریدرهای روزانه و سرمایه گذاران خرد گزینه مناسبی هستند. این پلتفرم ها استفاده راحی دارند و قابلیت های خوبی برای معامله گران دارند؛ از جمله: ارائه دیدگاه واقعی، اخبار، ابزارهای تحقیق، محتوای آموزشی و نمودارهای مختلف.

– پلتفرم های معاملاتی

در مقابل، پلتفرم های پراپ یا proprietary platforms توسط موسسات مالی و کارگزاری های بزرگ توسعه یافته اند و مختص معاملات خود این سازمان ها است و عموم به آن ها دسترسی ندارند.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

بهترین پلتفرم های معاملاتی کدام اند؟

زمانی یک پلتفرم معاملاتی را در دسته بهترین پلتفرم‌های معاملاتی قرار می دهیم که پاسخگوی نیازهای معامله گران باشد و در بازار مالی مربوطه به درستی عمل کند. توجه داشته باشید که هنگام انتخاب پلتفرم‌های معاملاتی علاوه بر تطابق آن با نیازهای شما باید موارد و نکات زیر نیز توجه شود:

نکاتی که هنگام انتخاب پلتفرم های معاملاتی باید توجه کرد

  1. انتخاب معاملات: تعداد محصولاتی که برای معاملات ارائه می دهد.
  2. هزینه و کمیسیون: میانگین هزینه تریدینگ، مارجین ریت و هزینه اکانت هایی که می گیرند.
  3. سیستم های تریدینگ: کیفیت پلتفرم های معاملاتی موبایل و آنلاین آنها چگونه است.
  4. امکانات تحقیق: ابزارهای تخصصی و فاندمنتال که برای تصمیم گیری در معاملات ارائه می دهند.
  5. پشتیبانی از مشتریان: راحتی و در دسترس بودن عوامل برای پشتیبانی مورد نیاز معامله گران.

بروکرها با پلتفرم‌های معاملاتی کاربردی اساسا علاوه بر این که آپشن های معاملات کاملی را در اختیار معامله گران قرار می دهد، هزینه معامله و اکانت کم با بهترین پلتفرم های معاملاتی به ویژه پلتفرم های ترید فارکس ارائه می دهند.

در ادامه به 6 پلتفرم معاملاتی برتر اشاره خواهیم کرد و در خصوص ویژگی های آن ها صحبت خواهیم کرد.

 

1. متاتریدر 4

MetaTrader 4 (MT4) یا متاتریدر 4 پلتفرم معاملاتی است که در سال 2005 توسط شرکت MetaQuotes ارائه شد. هر چند این پلتفرم بیشتر در بازار فارکس مورد استفاده قرار می گیرد در بازارهای دیگر مثل بازار سهام و کالا هم از طریق CFD هم امکان پذیر است.

متاتریدر 4 به دو دلیل در میان بروکرها و معامله گران محبوب است:

  1. با توجه به نیاز و استراتژی معاملاتی شما قابلیت تطابق دارد.
  2. با اعمال یک سری الگوریتم به معامله گر این امکان را می دهد تا به طور خودکار معاملاتش را انجام دهد.

مزایای MT4

  • رابط کاربری کاربر پسند: چه تریدر حرفه ای باشید چه تازه وارد بازار معاملات شده باشید این پلتفرم با راغبط کاربری کاربر پسند خود توجه شما را به خود جلب می کند و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.
  • شخصی سازی شده: این پلتفرم معاملاتی به شما این امکان را می دهد تا اندیکاتورها، EA ها و اسکریپت های شخصی بسازید. برای آن دسته از کسانی که می خواهند محیط معاملاتشان را شخصی سازی و ویژه خود کنند، جزو بهترین پلتفرم های معاملاتی است
  • ابزارهای تحلیل تکنیکال: دارای ابزارهایی است که به شما کمک می کند تحلیل دقیقی از بازار و معاملات به دست آورید.
  • معاملات الگوریتمی: تریدرها می توانند معاملاتشان را به صورت خودکار انجام دهند و دائما معاملات و تحلیل و بررسی ها را داشته باشند.
  • در دسترس بودن برای بروکرها: این پلتفرم در دسترس بروکرهای فارکس و CFD است.

معایب MT4

  • پوشش دارایی محدود: در اصل برای فارکس ساخته شده است و با همان کیفیت و دسترسی برای بقیه بازارها مناسب نیست.
  • تکنولوژی قدیمی: از زبان برنامه نویسی MQL4 قدیمی ساخته شده است که باعث یک سری محدودیت ها در اندیکاتورهای ها و EA ها (ربات های معاملاتی) می شود.
  • تایم فریم محدود: MT4 جزو آن دسته از پلتفرم‌های معاملاتی است که به دلیل تایم فریم محدود دست تریدرها را در معاملات و تحلیل بازار می بندد.
  • ممنوعیت خرید و فروش در برخی مناطق: در برخی مناطق معامله کردن را محدود می کند.




2. متاتریدر 5

مثل هر پلتفرم معاملات آنلاین دیگر، متاتریدر 5 یا MT5 به معامله گران این امکان را می دهد تا نمودارها را ببینند، قیمت های روز را بررسی کنند و و به خریدار و فروش بپردازند. معامله کردن در این پلتفرم به شما کمک می کند تا به بازارهای مختلفی مثل بازار کالا، سهام، فیوچرز و ارز خارجی دسترسی داشته باشید.

علاوه بر ابزارهای تکنیکال و فاندمنتال و کپی تریدینگی که ارائه می دهد، یکی از مهم ترین قابلیت هایی که در اختیار معامله گران قرار می دهد، توانایی استفاده از ربات های معاملاتی است که به EA هم معروف هستند. این ربات ها تریدر را قادر می سازد به صورت خودکار معاملات را انجام دهند، قیمت ها را بررسی کنند و با دنبال کردن یک سری الگوریتم ها معاملاتشان را به انجام می رسانند.

مزایای MT5

  • حمایت از بازارهای مالی بیشتر: جزو پلتفرم‌های معاملاتی است که بازارهای گسترده تری را در بر می گیرد و معامله گران را قادر می سازد در هر بازار مالی که بخواهند تریدینگ انجام دهند.
  • تحلیل تکنیکال پیشرفته: ابزارهای آنالیز تکنیکالی دارد که به معامله گر این امکان ررا می دهد تا با دقت و صحت بیشتری به تحلیل بازار بپردازد.
  • عملکرد بهتر: اندیکاتورهای بیشتری را هندل می کند و تایم فریم و نمودارهای بهتری را ارائه می دهد.
  • منعطف: از آن جایی که قابلیت های بیشتری را در اختیار تریدرها قرار می دهد پس معامله گر هم دستش در انتخاب استایل و استراتژی مورد نظرش بیشتر باز است.

معایب MT5

  • پیچیدگی: قابلیت های گسترده و پیشرفته MT5 آن را برای تریدرهای تازه کار سخت تر و پیچیده تر کرده است.
  • کاربران کم: بر عکس MT4 کاربران فعال کمتری دارد چرا که خیلی از تریدرها ترجیح می دهند به علت آشنایی با همان MT4 معامله انجام دهند.
  • محبوبیت کمتر: جزو پلتفرم های معاملاتی ای است که به نسبت محبوبیتی کمتر دارد چرا که در دسترس همه بروکرها نیست.




 

بیشتر بخوانید: چگونه به یک تریدر (معامله گر) حرفه‌ای فارکس تبدیل شویم؟

 

3. سی تریدر

سی تریدر یا cTrader پلتفرم معاملاتی ای است که استفاده از آن راحت است و قابلیت های پیشرفته زیادی از جمله ورود سریع و شخصی سازی با کدینگ دارد. Spotware آن را با هدف تعادل در عملکرد ارائه کرد و از پلتفرم های ترید فارکس است که برای معامله گران قدیم و جدید می تواند مناسب باشد.

باید توجه داشت که سی تریدر تقریبا پلتفرمی جدید در بازار معاملاتی است اما تا کنون معامله گران و بروکرهای زیادی را به خود جذب کرده است.

مزایای cTrader

  • نمودارهای حرفه ای: تحلیل و نمودارهای مختلفی را در مورد ترندها، الگوها و زمان های مناسب ورود و خروج از معاملات را در اختیار معامله گر قرار می دهند.
  • تریدینگ خودکار: جزو آن دسته از پلتفرم‌های معاملاتی است که با قابلیت هایی که دارد معالات را می توانید به صورت خودکار انجام دهید.
  • DOM: به کمک cTrader از نقدینگی در بازار، عرضه و تقاضا و عمق بازار آگاهی پیدا می کنید.
  • طراحی شخصی سازی شده: می توانید بر اساس سلیقه و نیاز معاملاتی خود محیط تریدینگ تان را تغییر دهید و برای مثال نمودارها را به سبک دلخواه خود بچینید.
  • تریدینگ با موبایل: در گوشی های اندروید و iOS به کمک اپلیکیشنی می توانید به معامله بپردازید و در هر کجا و هر زمان به بازار دسترسی داشته باشید.

معایب cTrader

  • پوشش بازار: نسبت به باقی پلتفرم ها ممکن است شما به عنوان تریدر دسترسی کمتری به برخی بازارها داشته باشید.
  • تازگی در استفاده: به دلیل عملکرد و قابلیت های متفاوت، تریدرهای تازه کار نیاز دارند طریقه استفاده از آن را آموزش ببینند.
  • دسترسی محدود بروکرها: بروکرهای کمتری نسبت به بقیه پلتفرم های معاملاتی به این پلتفرم دسترسی دارند.




4. تریدینگ ویو

تریدینگ ویو یا TradingView یکی از بهترین پلتفرم های معاملاتی است که به تریدرها این امکان را می دهد تا ایده ها و دیدگاه های معاملاتی خود را همراه با تحلیل بازار در آن جا ببینند. البته باید توجه داشت که معامله گران تنها برای تحلیل بازار از آن استفاده می کنند و برای انجام معاملات به پلتفرم های دیگر روی می آورند.

مزایای TradingView

  • سریع، قدرتمند و راحت برای استفاده.
  • طراحی مینیمال و قابل فهم.
  • مناسب تریدرهای قدیم و جدید.
  • دارای بیش از 50 میلیون کاربر.
  • دارای تعداد بی شماری اندیکاتور، ابزارهای طراحی و نمودارهای مختلف و تایم فریم.

معایب TradingView

  • ورژن رایگان آن محدود است.
  • قابلیت های زیاد آن ممکن است گیج کننده باشد.




 

بیشتر بخوانید: بهترین سبک‌های ترید و معاملاتی در بازار فارکس

 

5. نینجا تریدر

نینجا تریدر یا NinjaTrader پلتفرم معاملاتی است که نرم افزارها و سرویس های معاملاتی را در اختیار معامله گران قرار می دهد. این پلتفرم برای اکانت های سرمایه گذاری شده به منظور بهره وری از نمودارها، تحلیل بازار و معامله رایگان است. و برای دستیابی به قابلیت های بیشتر این پلتفرم باید نرم افزار آن را خریداری کنید.

مزایای NinjaTrader

  • نمودارهای عالی، ابزارهای تحلیل تکنیکال و همچنین استراتژی خودکار ارائه می دهد.
  • از طریق توسعه دهندگان می توان هزاران اپلیکیشن و قابلیت های مختلف به آن اضافه کرد.
  • این پلتفرم راهنمای استفاده دارد و ویدئو آموزشی و وبینارهای رایگان را روزانه در اختیار تریدرها قرار می دهد.

معایب NinjaTrader

  • برای دستیابی به قابلیت خوب آن باید هزینه پرداخت کنید.
  • فقط کاربر های خود NinjaTrader می توانند از اپ موبایل آن استفاده کنند. بروکرهای دیگر چنین قابلیتی را ندارند.




6. XTB: xStation

XStation یکی از بهترین پلتفرم های معاملاتی است که توسط بروکر XTB ساخته شده است. این پلتفرم ابزارهای نمودار و اندیکاتورهای تکنیکال زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا به راحتی به معامله بپردازند. همچنین از موسسات مالی و بروکرهای زیادی هم حمایت می کند و محدودیت منطقه ای برای بروکرها و تریدرها قرار نداده است.

مزایای xStation

  • 0 درصد کمیسیون در بازارهای مالی مورد حمایتش.
  • در بازارها سهام، ETF، بازار شاخص و فارکس مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به حداقل دیپوزیت نیازی ندارد.
  • در همه مناطق قابل استفاده است.

معایب xStation

  • به کاربران آمریکایی اجازه دسترسی نمی دهد.
  • از MT5 و MT4 حمایت نمی کند.




با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

بیشتر بخوانید: مراحل باز کردن حساب در پراپ فرم ها چیست؟

سخن آخر

بروکرها و معامله گران برای انجام معاملات خود و این که بتوانند به درستی استراتژی های معاملاتی خود را در بازارهای مالی از جمله فارکس اعمال کنند باید با پلتفرم‌های معاملاتی آشنا باشند و بهترین آن را که متناسب با نیاز و شرایط آن هاست انتخاب کنند.

سوالات متداول

1. پلتفرم معاملاتی چیست؟

پلتفرم‌های معاملاتی نرم افزارهایی هستن که برای انجام معاملات استفاده می شوند. تریدرها می توانند از طریق این سیستم ها به صورت آنلابن پوزیشن های مختلف در بازار را باز کنند، ببندند و مدیریت کنند و این ها همه را از طریق موسسات مالی مثل کارگزاری ها و بروکرهای آنلاین صورت می گیرد.

2. بهترین پلتفرم های معاملاتی کدام اند؟

متاتریدر 4 – متاتریدر 5 – سی تریدر – تریدینگ ویو – نینجا تریدر – XTB: xStation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده