چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟

مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟

تریدرهای با تجربه بالا و تریدرهایی که اهل ریسک کردن هستند حتما نام مارجین تریدرینگ یا Margin Trading را شنیده اند. ریسک بالا می طلبد و البته سود زیادی را نیز برای تریدر به همراه دارد.

مارجین تریدینگ یک استراتژی تریدینگ پر ریسک است که معامله گر پول قرض می گیرد تا سهام بخرد. این نوع از تریدینگ از معامله گر می خواهد برای گرفتن معامله به حساب بروکر مبلغی را واریز کند.

در ادامه به بررسی مفهوم مارجین تریدینگ می پردازیم و نحوه کار کردن آن و مزایای این استراتژی معاملاتی را بررسی می کنیم.

مارجین تریدینگ چیست؟

پیش از آن که با مارجین تریدینگ آشنا شویم بد نیست به مفهوم مارجین یا حاشیه نیز بپردازیم. در بحث اقتصاد مارجین پولی است که شما از بروکر یا صرافی دریافت می کنید تا بتوانید به پول بیشتری دسترسی پیدا کنید و حجم معاملاتی خود را افزایش دهید.

و اما مارجین تریدینگ یا Trading Margin به شما این امکان را می دهد تا از اهرم یا لوریج برای افزایش قدرت خریدتان و انجام معاملات بزرگ تر استفاده کنید. در صورتی تریدر به سراغ این نوع از معاملات می رود که خودش سرمایه کافی برای ورود به این چنین معاملاتی نداشته باشد. اما اگر شما به عنوان تریدر از مارجین تریدینگ استفاده کنید و در این مسیر پولی را که برای خرید سهام قرض بگیرید وارد ریسک زیادی شده اید که احتمال باخت های شما نیز زیاد است.

وقتی حساب بروکر جدیدی باز می کنید به شما پیشنهاد می کنند تا حساب مارجینی یا Margin Account باز کنید. این حساب ها به شما این امکان را می دهد تا با پرداخت بخشی از مبلغ، پول مورد نیازتان را برای انجام معامله قرض بگیرید.

برای آن که بهتر متوجه شوید مارجین تریدینگ یا Margin Trading چیست با یک مثال توضیح می دهیم. فرض کنید برای انجام معاملاتتان حساب مارجینی که کارگزار یا بروکر به شما معرفی کرده را باز کرده اید و آن را با قیمت 5 هزار دلار نقد خریده اید. در این صورت بروکر به شما اجازه می دهد سهامی بالغ بر 10 هزار دلار را در حسابتان خریداری کنید و از شما برای قرضی که گرفته اید نرخ بهره ساالیانه می گیرند.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

بیشتر بخوانید: اهرم یا لوریج (Leverage) در فارکس چیست و چه مزایایی دارد؟

مارجین تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

حال که به سوال “مارجین تریدینگ چیست” پاسخ دادیم و با مفهوم آن آشنا شدیم، وقت آن است نحوه کارکرد آن را در بازارهای مالی بررسی کنیم. هر بروکر قوانین و مقررات خود را دارند اما باید بدانید که از طریق قوانین و ضوابطی که از سوی نهادهایی مثل FINRA و SEC تعیین می شود، بر آن ها نظارت می شود. از جمله:

قوانین مارجین تریدینگ

– حداقل مارجین

حداقل مقداری است که باید واریز کنید تا بتوانید معامله انجام بدهید و اوراق بهادار بخرید. FINRA می گوید هر فرد حداقل 2 هزار دلار یا 100 درصد مبلغ خرید اوراق بهادار را باید بپردازد. حتی ممکن است بروکر شما بگوید به حداقل مارجین بیشتری نیاز است.

– مارجین اولیه

در مارجین تردینگ، مارجین اولیه درصدی از هزینه خرید اولیه است که باید هنگام خرید اوراق بهادار در مارجین با پول خودتان بپردازید. حال بروکرهای مختلف روند متفاوتی را در این زمینه پیش می گیرند. بعضی 50 درصد هزینه اولیه را به سرمایه گذاران قرض می دهند و برخی دیگر ممکن است هزینه مارجین اولیه بیستری از سرممایه گذار دریافت کنند.

– مارجین نگهداری

و اما مارجین نگهداری حداقل سرمایه و پولی است که شما باید در حساب ماجین خودتان نگه می دارید تا اخطار مارجین کال نگیرید. حداقل مقدار نگهداری 25 درصد است ولی می تواند تا 40 درصد هم افزایش یابد که همه این ها باز هم به بروکر شما بستگی دارد. در نهایت مارجین نگهداری به تریدر کمک می کند در قرض فرو نرود و در معاملات باقی بماند.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ (Prop Trading) چیست؟

مزایا و معایب مارجین تریدینگ

در بحث مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیزی که توجه ما را جلب می کند مزایا و معایبی است که برای معامله گران دارد.

مزایای مارجین تریدینگ

  • اهرم: مهم ترین مزیت مارجین تریدینگ بالا بردن قدرت خرید است. با یک حساب نقدی شما تنها می توانید اوراق بهارار بخرید، آن هم اگر آن قدر پول داشته باشید که بتوانید تمام هزینه ها رو بر عهده بگیرید. اما زمانی که وارد مارجین تریدینگ می شوید می توانید سهام بیشتری را خریداری کنید.
  • سود بالای حاصل از معاملات: مارجین تریدینگ با اهرم یا لوریج در نهایت باعث می شود در معاملات سود زیادی را به دست بیاورید و برای این کار سرمایه اولیه بیشتری داشته باشید. زمانی که ارزش اوراق شما بالا می رود، علاوه بر این که اوراق شما ارزششان بیشتر شده، همین ارزش بالای آ« ها به عنوان وثیقه به شما کمک می کند تا اهرم بیشتری برای مارجین تریدینگ داشته باشید.
  • انعطاف پذیری: یکی دیگر از مزایای مارجین تریدینگ منعطف بودن آن است. برعکس بقیه وام ها، حساب های مارجین برنامه پرداخت سفت و سختی ندارند. زمانی شما باید وامتون رو پرداخت کنین که سهام تون به فروش رسیده باشه؛ البته تا زمانی که مارجین نگهداری بروکر خودتان را رد نکرده باشید.

معایب مارجین تریدینگ

در کنار مزایای خوبی که مارجین تریدینگ دارد، معایبی نیز برای سرمایه گذاران به همراه دارد.

  • نرخ بهره زیاد: مارجین تریدینگ رایگان نیست و باید در قبال سرمایه ای که دریافت می کنید بهره بدهید. نرخ بهره در هر بروکر فرق دارد اما معمولا به میزان وام شما و شرایط بازار بستگی دارد. این میزان می تواند از 4.75% تا 12% باشد. در هر صورت، چه حرفه ای عمل کنید و چه ضعیف، باید این بهره را بپردازید.
  • مارجین کال ها: اگر ارزش سهام و اوراق تان از حد مشخصی پایین بیاید و زیر حداقل مارجین نگهداری برود با مارجین کال رو به رو می شوید. بروکر شما از شما می خواهد پول بیشتری بپردازید تا به حد نگهداری برسد.
  • فسخ همکاری: اگه به موقع به مارجین کال بروکرتان پاسخ ندهید و مبلغ مورد نظر را تهیه نکنید، بروکر می تواند اوراقی را که در مارجین تریدینگ خریداری کرده اید را از شما بگیرد. حتی ممکن است بدون اطلاع قبلی این کار را انجام دهند.
  • ضرر و زیان های زیاد: در مارجین تریدینگ علاوه بر این که سود زیادی را به دست می آورید، در کنار آن احتمال ضرر و زیان شما هم بیشتر می شود. اگر ارزش اوراقی که خریداری کرده اید به سرعت کاهش پیدا کند، در این صورت هم اوراق را از دست می دهید و هم پولی که باید به برورکر بدهید.
با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

بیشتر بخوانید: بهترین پراپ تریدینگ ها در سال 2024 که باید بشناسید

مارجین تریدینگ مناسب چه کسانی است؟

پیشنهاد ما به شما این است که اگر تریدر حرفه ای و با تجربه ای هستید و می توانید ریسک های موجود در بازار به به خوبی مدیریت کنید، مارجین تریدینگ یا Margin Trading مناسب شما است. به ویژه آن که سرمایه زیادی در اختیار تریدر قرار می دهد و دست او را باز نگه می دارد.

و اما اگر تریدری هستید که به تازگی وارد بازار مالی شده اید و هنوز با معاملات و استراتژی های تریدینگ به خوبی آشنایی پیدا نکرده اید، بهتر دست نگه دارید و استراتژی های دیگر را که مناسب موقعیت و مهارت های شما است انتخاب کنید.

اگر در هر صورت می خواهید مارجین تریدینگ را انجام بدهید، بهتر است مطمئن شوید که پول کافی دارید که در صورت خسارت آن را مدیریت کنید. در این صورت معاملات ممکن است برای شما پر خطر باشد و پول زیادی را در این میان از دست بدهید.

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی ترید در فارکس چیست و چه تاثیری در معاملات دارد؟

سوالات متداول

1. مارجین تریدینگ چیست؟

در بحث اقتصاد مارجین پولی است که شما از بروکر یا صرافی دریافت می کنید تا بتوانید به پول بیشتری دسترسی پیدا کنید و حجم معاملاتی خود را افزایش دهید.

2. مارجین تریدینگ مناسب چه کسانی است؟

پیشنهاد ما به شما این است که اگر تریدر حرفه ای و با تجربه ای هستید و می توانید ریسک های موجود در بازار به به خوبی مدیریت کنید، مارجین تریدینگ یا Margin Trading مناسب شما است. به ویژه آن که سرمایه زیادی در اختیار تریدر قرار می دهد و دست او را باز نگه می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده