چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

آیا پراپ تریدینگ کلاهبرداری است یا قانونی؟ (توضیحات کامل)

آیا پراپ تریدینگ قانونی است

پراپ تریدینگ به آن دسته از معاملاتی گفته می شود که پراپ فرم یا موسسات مالی مثل کارگزاری ها سرمایه ای را در اختیار تریدرها و معامله گران قرار می دهند و این افراد در معاملات بازار ابزارهای مالی مثل فارکس، آپشن و سهام را معامله می کنند و از تغییرات قیمت در بازار سود می کنند.

اما سوال اینجاست: آیا پراپ تریدینگ کلاهبرداری است؟ آیا کلاهبرداری پراپ تریدینگ حقیقت دارد؟ در یک کلام پاسخ این است که پراپ فرم قانونی است اما مانند هر کسب و کار و معاملات دیگری مباحث زیاد و پیچیده ای را در خود جای می دهد که باید به آن ها توجه داشت و آگاهی خود را بالا برد.

تقلب، کلاهبرداری و موارد قانونی را می توان در شرکت های پراپ یافت اما باید توجه داشت همه این شرکت ها شبیه به هم نیستند و هر یک قوانین ضوابطی را طی می کنند که بر اساس آن می توانیم تعیین کنیم کدام یک قانونی عمل می کند و کدام یک خیر.

در ادامه با قوانین و عوامل مختلف کلاهبرداری در پراپ فرم ها آشنا می شویم و به بررسی آن ها می پردازیم.

پراپ تریدینگ (prop trading) چیست؟

پراپ تریدینگ چیست؟ Proprietary trading نوعی از معامله محسوب می شود که تریدرها و معامله گران از سرمایه موسسات مالی و پراپ فرم ها برای انجام معاملات مختلف در بازارهای مالی مثل بازار فارکس و سهام بهره می گیرند. این سرمایه، ابزارها و سرویس های شرکت های پراپ است که امکان معامله را فراهم می کند. در نتیجه طبق قرارداد اولیه سود نیز میان تریدر و شرکت تقسیم می شود.

معمولا هم پراپ تریدینگ روی یک بازار متمرکز می شود. از جمله این بازارها بازار فیوچرز، آپشن، کامودیتی و ETF هستند و هدف معامله گران پراپ نیز استفاده از سرمایه و امکانات شرکت برای دستیابی به استراتژی های تریدینگ سودآور و موثر است.

ترید بلدم سرمایه ندارم …
ما به شما سرمایه میدیم!

سود حاصل از معاملات پراپ چگونه تقسیم می شود؟

تقسیم سودی که تریدرها در معاملات به دست می آورند کاملا بستگی به شرکت دارد. برخی از شرکت ها به تریدرهای خود حقوق ماهانه می دهند تا تمام تمرکزشان روی معامله کردن باشد؛ که حقوق زیادی هم نیست ولی قسمتی از سود را طبق قرارداد دریافت می کنند. البته آن قدر هم در بین پراپ فرم ها سبک حقوق دهی مرسومی نیست.

اما بیشتر شرکت های پراپ حقوق ماهانه نمی دهند و در عوض طبق قرداد اولیه سود حاصل از معاملات را تقسیم می کنند. این تقسیم سود بین 25% تا 50% تخمین زده شده و برخی از این معاملات تا سود 75% هم برای تریدرها رسیده است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین پراپ تریدینگ ها در سال 2024 که باید بشناسید

شرکت های پراپ فرم چگونه کار می کنند؟

همان طور که گفته شد این معاملات به کمک سرمایه و ابزارهای موسسات مالی مثل کارگزاری ها و شرکت هایی مثل پراپ فرم و توسط تریدرها و معامله گران صورت می گیرد.

  • سرمایه و منابع: تریدرها به سرمایه، ابزارها و داده های بازار دست پیدا می کنند.
  • ریسک و تقسیم سود: ریسک تریدینگ برای معامله گران به حداقل می رسد و سود هم بین شرکت و تریدر طبق توافق اولیه تقسیم می شود.
  • تحلیل بازار و استراتژی های تریدینگ: معامله گران برای این که ترید سودآوری رو شناسایی و از اون بهره ببرند از استراتژی های تریدینگ مختلفی مثل آنالیز کمی و معاملات الگوریتمی استفاده می کنند.
  • ملاحظات قانونی: ترید پراپ از لحاظ قانونی نظرات مختلفی را دائما دریافت می کند و قوانین و مقرراتی وضع شده است تا از فعالیت های قانونی و منصفانه و به دور از کلاهبرداری اطمینان حاصل شود.

پس فعالیت آن به این صورت است که سرمایه از پراپ فرم و معامله با تریدر خواهد بود و سود نیز طبق توافق بین طرفین تقسیم می شود.

پراپ تریدینگ قانونی است.

پراپ میان تریدرهایی که می خواهند به سود و سرمایه زیادی برسند جا باز کرده است. اما قانونی بودن این عرصه جزو بحث های داغ این روزها است؛ به ویژه از زمانی که قانون ولکر و قانون داد-فرانک بر روی کار آمد این ذن و گمان ها هم رنگ بیشتری به خود گرفتند.

برای مثال قانون والکر بانک ها را از پراپ تریدینگ، مالکیت پوشش سرمایه یا مشارکت در صندوق سهام اختصاصی منع می کند تا از تعارض به منافع شخصی جلوگیری شود. در همین راستا نیز پراپ فرم ها به صورت مستقل فعالیت های خود را انجام می دهند و نظارتی بر آن ها صورت نمی گیرد. اما این شرکت ها از سرمایه خود به جای سرمایه مشتریان در معاملات استفاده می کنند. در این صورت می توان گفت بله پراپ فرم ها می توانند از قوانین و مقررات عبور کنند.

همین نبودن قوانین است که به تریدرها این امکان را می دهد تا از شرکت های پراپ تریدینگ سرمایه بگیرند و در معاملات به کار ببرند. و این تریدر است که باید ببیند به کدام پراپ فرم اعتماد کند و به کدام نکند.

البته به نظر متخصصان، پراپ فرم ها و پراپ تریدینگ قانونی است و به تریدرها این فرصت را می دهد تا به سرمایه ای دیگر دست پیدا کنند و به سود برسند.
پس پراپ تردینگ قانونی است یا کلاهبرداری؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله این که پراپ فرم در کدام کشور است و چه قوانینی را دنبال می کند. به هر حال پراپ تریدینگ بخش بسیار مهمی از بازار مالی است و برای جلوگیری از ضرر به سرمایه گذاران و پایداری بازار قوانینی را باید پیروی کنند. تریدرها و پراپ فرم ها باید تا جای ممکن سعی کنند خود را این زمینه به روز نگه دارند و اخبار و اطلاعات این صنعت به دور نباشند.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

چرا تصور می شود پراپ تریدینگ کلاهبرداری است؟

در سال 2008 بانک های بزرگ و موسسات پراپ مسئول بحران مالی جهانی شناخته شدند. در آن سال معاملات بزرگی صورت گرفت که باعث شد بازار به مرحله فروپاشی برسد و بیلیون ها دلار و جان افراد در این راه از دست رفت.

به همین خاطر قانون ولکر وضع شد تا باری دیگر این اتفاق نیفتد و باعث شد بانک ها و موسسات مالی دیگر که با سرمایه مشتریان اداره می شوند نتوانند وارد این چنین معاملات شوند. هم اکنون این قانون بر روی فعالیت های پراپ فرم خصوصی تاثیری ندارد و این شرکت ها از صنعت بانکداری به دور هستند.

درست است که پراپ فرم های اینترنتی کلاهبرداری نیستند و اصول کاری را رعایت می کنند، اما مانند دیگر صنایع و حوزه های مالی ممکن است کلاهبردارانی هنوز هم در بازار حضور داشته باشند تا از این فرصت که نظارتی بر آن نیست سواستفاده کنند.

اما این سوال پیش می آید: پس چطور شرکت های پراپ فرم درآمدزایی می کنند؟ زمانی که پراپ فرم قانونی باشد سود حاصل از معاملات را با تریدرها تقسیم می کند و سعی می کند بر روی معامله گران حرفه ای سرمایه گذاری بیشتری بکند تا سود بیشتری هم حاصل شود.

ویژگی های شرکت های پراپ تریدینگ

ویژگی های مختلفی پراپ فرم های قانونی دارند که معامله گران را به خود جذب می کنند:

ویژگی های شرکت های پراپ تریدینگ

– سرمایه از سوی شرکت

از آن جایی که تریدر مجبور نیست از خود سرمایه ای در معاملات بگذارد، این فرصت برایش فراهم می شود تا هم توانایی های خود را بیازماید و تقویت کند و هم از سود معامله بهره ببرد.

– تقسیم سود

هنگامی که میان تریدر و پراپ فرم قراردادی امضا می شود در آن درصد سود هر طرف ذکر می شود که برای تریدری که سرمایه ای در کار نمی گذارد می تواند جذاب باشد.

– مدیریت ریسک

پراپ فرم معتبر و قانونی دارای سیستم های مدیریت ریسک پیشرفته هستند و تا جای ممکن جلوی ریسک های موجود را می گیرند.

– ابزارهای پیشرفته

ابزارها و سیستم های پیشرفته و به روز در اختیار تریدرها قرار می گیرد که می توانند استراتژی های تریدینگ را در آن اعمال کنند و سود بیشتری در بازار مالی به دست آوردند.

– آموزش و پشتیبانی

شرکت های پراپ برای این که تریدرها در راستای اهدافشان قدم بگذارند به آن ها آموزش های لازم را می دهند تا هم سطح مهارت های خود را بالا ببرند و هم در مدیریت ریسک بهتر عمل کنند.

با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

قوانین و ضوابط Prop Trading

عوامل مختلفی بر این قوانین تاثیر می گذارند و تعدادی از کشورها هم قوانینی را برای نظارت و کنترل فعالیت های تریدینگ در نظر گرفته اند. برخی از این قوانین و ضوابط حاکم بر این نوع معاملات در زیر لیست شده اند:

برخی قوانین و ضوابط پراپ تریدینگ

+قانون ولکر

بعد از فاجعه سال 2008 به عنوان بخشی از قانون داد-فرانک است و بانک های آمریکایی را از فعالیت در پراپ تریدینگ برای حفاظت از منابع منع کرد. هدف این قانون هم جلوگیری از تعارض به منافع اشخاص است.

+ قانون MiFID II

این قانون یک سری قوانین و مقررات را برای پراپ تریدینگ در اتحادیه اروپا مشخص می کند تا بازارهای مالی را تنظیم و از سرمایه گذاران حمایت کند. بر اساس این قانون شرکت هایی که در پراپ تریدینگ فعالیت می کنند باید گزارش دهی و شفافیت سازی کنند.

+ نظارت قانونی

سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی ایالات متحده (FINRA) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) فعالیت های پراپ فرم را زیر نظر می گیرند و اطمینان حاصل می کنند که این پراپ فرم ها در چارچوبی قانونی فعالیت می کنند تا بازار مالی را با ثبات نگه دارند و از سرمایه گذاران حمایت کنند.

+ مدیریت ریسک تمکین

پراپ فرم ها موظف اند تا برای فعالیت های خود چارچوبی برای مدیریت ریسک تمکین تعیین کنند و طبق آن پیش بروند. این موضوع شامل نظارت بر معاملات، مدیریت ریسک های موجود و تطابق سازمان و عملکرد آن با قوانین و مقررات مربوطه است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به قوانین پراپ پلاس به صفحه “قوانین پراپ تریدینگ” ما مراجعه کنید.

 

چگونه پراپ فرم معتبر پیدا کنیم

زمانی که قصد انتخاب یک پراپ فرم معتبر دارید این عوامل را در نظر بگیرید:

چگونه پراپ فرم معتبر پیدا کنیم؟

1. بررسی اعتبار شرکت پراپ تریدینگ

یافتن اعتبار شرکت اولین قدمی است که باید بردارید تا از معتبر بودن پراپ فرم اطمینان حاصل کنید. سایت های امتیازدهی می تواند گزینه خوبی برای یافتن نظرات معامله گران و تریدرهای دیگر باشد. البته حتما به این موضوع توجه کافی را داشته باشید که نظرات ممکن است تقلبی باشد و از طرف خود شرکت نوشته شده باشد. پس در این روند باید هشیار باشید. حضور آنلاین قوی مثل سایت و شبکه های اجتماعی، و نظرات خوب و به دور از ساختگی را در نظر بگیرید.

2. داشتن وب سایت حرفه ای و قانونی

زمانی که پراپ فرمی را یافتید به وبسایت آن نگاهی بیندازید. آیا به خوبی طراحی شده است؟ از ارور و خطا به دور است؟ اگر سایت ظاهر و عملکرد قوی نداشته باشد، احتمال این که تقلبی و کلاهبرداری باشد هم زیاد است.

3. استفاده از معیارهای ارزیابی عادلانه

به هر حال شرکت های پراپ تریدینگ در روند کاری و فعالیتشان محدودیت ها و الزاماتی را تعیین می کنند. پس برای ارزیابی و یافتن پراپ فرم معتبر این محدودیت ها را نیز در نظر بگیرید. اگر این الزامات خیلی سخت یا خیلی آسان باشند تا به نیازها پاسخ داده شود، پس احتمال کلاهبرداری هم خیلی بالاست. برای مثال در روند ارزیابی تریدرها اگر همه به راحتی تمام آزمون ها و چالش ها را قبول شوند، پس احتمالا این پراپ فرم قانونی نیست و قصد کلاهبرداری دارد.

4. پشتیبانی مشتری

خدمات مشتری خوب برای تریدرها مهم است. چرا؟ زیرا این خدمات به مشتری و پشتیبانیِ خوب است که باعث موفقیت ترید پراپ می شود. به دنبال پراپ فرمی باشید که به مشتری ها به درستی پاسخ بدهد و پشتیبانی خوبی را ارائه دهد تا اگر با مشکلی در مسیر برخوردید سریعا آن را برطرف کنید.

5. تقسیم سود

تقسیم سودی که پراپ فرم ها پیشنهاد می کنند معمولا 50%-50% تا 25%-75% است. پس به دنبال پراپ فرمی باشید که به اهداف معامله شما نزدیک باشند و پیشنهادات عجیب و غریب ندهند.

6. فرآیند تامین مالی

به اهداف سودآوری، حداکثر زیان روزانه و زیان کلی، مدت زمان ارزیابی، مدت قرارداد و حداکثر میزان سرمایه توجه لازم را داشته باشید. این موضوعات به شما کمک می کنند تا پراپ فرمی را انتخاب کنید که به خواسته های شما نزدیک تر باشد.

7. ابزارهای معاملات

ابتدا ببینید نیازهای شما به عنوان تریدر برای انجام معاملات چیست. سپس به ابزارهایی که پراپ فرم برای معامله گران خود آماده کرده است توجه کنید که مطابق نیاز شما باشد. ویژگی های ابزار و پلتفرم معامله و کاربرد پسند بودن آن از موارد ضروری است تا استراتژی های پراپ تریدینگ به خوبی عمل کنند و به موفقیت شما کمک کنند. بعضی از این شرکت ها نرم افزارهای پراپ در اختیار تریدرهای خود قرار می دهند؛ مانند Meta Trader 4، Meta Trader 5، C Trader و Web Analyzer. و مطمئن شوید این نرم افزارها مطابق نیاز شما باشند.

8. عملکردی منعطف در اعمال استراتژی

معامله گران در معاملات خود از استراتژی های مختلفی استفاده می کنند. پس توجه کنید که استراتژی هایی که شرکت در معاملاتش استفاده می کند با استراتژی شما همخوانی داشته باشد. اگر شرکتی شما را مجبور کند از استراتژی مشخصی که آن ها تعیین می کنند استفاده کنید می تواند دست شما را محدود کند و با استایلتان همخوانی نداشته باشد و در نهایت ممکن است در سودآوری شما در پراپ تریدینگ هم تاثیر بگذارد.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

از کلاهبرداری پراپ تریدینگ و پراپ اسکم دوری کنید

جدای از راه حل هایی که برای پیدا کردن پراپ فرم معتبر بیان کردیم، برای جلوگیری از کلاهبرداری و افتادن در دام فعالیت های غیرقانونی تنها دو راهکار موثر را می توان پیش گرفت. نظراتی که افراد مختلف در تجربه خود در کار کردن و فعالیت با پراپ فرم ها داشته اند می تواند منبع خوبی برای جلوگیری از پراپ اسکم باشد. حواستان باشد که تنها با چند بازخورد از طرف افرادی که مشخص نیست از سمت پراپ فرم هستند یا خیر، کافی نیست و باید هوشمندانه در این مسیر عمل کنید.

تریدرها نباید تنها به سرمایه یک پراپ فرم اعتماد کنند. اگر شرکت پراپ تریدینگ کلاه بردار از آب در بیاد شما به عنوان تریدر دیگر چیزی در دست ندارید! پس بهتر است تنها به یک پراپ فرم تکیه نکنید. تریدرها می توانند برای دوری از پراپ اسکم این راهکارها را مد نظر بگیرند.

  • حداقل در دو پراپ فرم معامله انجام دهید.
  • سود حاصل از معامله را ماهانه دریافت کنید و با آن به صورت شخصی سرمایه گذاری کنید.
  • از ابزارهایی مثل MT4 Copier استفاده کنید تا یاد بگیرید چگونه از نرم افزار برای کپی کردن تریدز از اکانتی به اکانت دیگر استفاده کنید.
  • تا جایی که می توانید به پراپ فرم های معتبر مختلف بپیوندید و تا می توانید اکانت های فاندینگ به دست بیاورید.
  • معامله کنید، تکرار کنید و به پروسه و فرایند اعتماد کنید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

خلاصه مطالب

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که آیا پراپ تریدینگ کلاهبرداری هستش یا قانونی؟ و در پاسخ آن توضیحات کامل بیان شد. قوانینی در سال های اخیر تنظیم شده اند که فعالیت های بانک و موسسات مالی که با سرمایه مشتری در بازارهای مالی فعالیت می کنند را از معامله منع کرده اند. اما پراپ فرم ها و شرکت های پراپ تریدینگ می توانند بسته به رویکردی که پیش می گیرند و مکانی که در آن هستند قوانین خاصی را در فعالیت های خود اتخاذ کنند و مانند هر کسب و کار و معامله ای ممکن است در این میان افراد کلاهبردار نیز وجود داشته باشد. پس تریدرها برای یافتن پراپ فرم معتبر باید نکاتی را رعایت کنند و در مسیر معامله خود راهکارهایی را اتخاذ كنند تا از پراپ اسکم و کلاهبرداری به دور بمانند.

همین حالا حساب خودت رو بخر

سوالات متداول

1. پراپ تریدینگ (prop trading) چیست؟

Proprietary trading نوعی از معامله محسوب می شود که تریدرها و معامله گران از سرمایه موسسات مالی و پراپ فرم ها برای انجام معاملات مختلف در بازارهای مالی مثل بازار فارکس و سهام بهره می گیرند. این سرمایه، ابزارها و سرویس های شرکت های پراپ است که امکان معامله را فراهم می کند. در نتیجه طبق قرارداد اولیه سود نیز میان تریدر و شرکت تقسیم می شود.

2. آیا پراپ تریدینگ قانونی است؟

بله پراپ تریدینگ قانونی است. پراپ میان تریدرهایی که می خواهند به سود و سرمایه زیادی برسند جا باز کرده است. اما قانونی بودن این عرصه جزو بحث های داغ این روزها است؛ به ویژه از زمانی که قانون ولکر و قانون داد-فرانک بر روی کار آمد این ذن و گمان ها هم رنگ بیشتری به خود گرفتند.

 

2 نظر در “آیا پراپ تریدینگ کلاهبرداری است یا قانونی؟ (توضیحات کامل)

  1. ارشیا گفت:

    الان طبق گفته های شما یعنی پراپ تریدینگ به صورت ذاتی کلاهبرداری نیستش ولی اگه شرکت معتبر نباشه میتونه کلاهبرداری کنه؟

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      بله دقیقا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده