چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

نحوه معامله در بازارهای با نوسان کم

نحوه معامله در بازارهای با نوسان کم

بازار فارکس با نقدینگی بالا و نوسان قابل توجه شناخته می شود و این موضوع فرصت های زیادی برای تریدرها فراهم کرده تا در این بازار به معامله بپردازند. هر چند در انتهای هر سال، به ویژه نیمه دوم دسامبر، نقدینگی در بازارهای مالی کاهش می یابد و معامله گران هم در این شرایط باید خود را با وضعیت موجود در بازار وفق دهند.

بازار فارکس در میان بازارهای مالی بیشترین نقدینگی را با بیش از 7 تریلیون دلار حجم روزانه، در جهان دارد. این نقدینگی بالا و نوسان زیاد این بازار است که امروزه فارکس تریدینگ را بیش از پیش در میان تریدرها محبوب کرده است. با این حال، بازه زمانی خاصی در سال است که نقدینگی در آن پایین است و این خود بر نوسان تاثیر به سزایی دارد.

نوسان بالا برای همه مناسب نیست

برای آن دسته از سرمایه گذاران سنتی که معتقدند سرمایه باید برای زمان طولانی در سهام و ETF دست نخورده باقی بماند، نوسان بالا پیشنهاد نمی شود. این افراد به افزایش سرمایه در دراز مدت اعتقاد دارند و بازه های نوسان بالا برای آن ها تنها با متشنج کردن بازار همراه است. اما تریدرهایی که برای معاملات کوتاه مدت ترید انجام می دهند، از این نوسان به نفع خودشان استفاده می کنند. چرا که این نوسانات کوتاه مدت هستند که به آن ها این امکان را می دهد تا فرصت های بازار را در یابند و سرمایه قابل توجهی را در کوتاه مدت جذب کنند.

 

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی شکست معامله گران (تریدرهای) تازه وارد

تغییر فصل و تاثیر آن

در بازار مالی شاهد تاثیر فصل ها در سال بر کاهش و افزایش نقدینگی هستیم. در بازار سهام اصلاح معروفی داریم که می گوید “در ماه مه بفروش و برو” که متعاقبا مربوط به فصل تعطیلات است. اکتبر هم از جمله ماه هایی است که بیشترین نوسان برای سهام را دارد. همچنین رالی “سنتا کلاز” یا همان ژانویه زمانی است که قیمت سهام افزایش پیدا می کند.

این تاثیر فصل حتی برای مواد اولیه پررنگ تر دیده می شود. زمانی که بازار خود را برای زمستان آماده می کند، نفت و گاز طبیعی بیشترین نوسان را در فصل پاییز دارند. قیمت طلا هم به صورت عمده به فصل ازدواج در هند بستگی دارد. قیمت محصولات هم قبل از تابستان افت چشمگیری دارد.

تاثیر فصل کمترین اثر را در بازار فارکس دارد. چرا که بازار ارز بیشتر به واسطه بانک های مرکزی و سیاست های پولی شان تاثیر می پذیرد که خود از تورم، شاخص های بازار کار و غیره تاثیر می گیرد.

در USDCAD این تغییر فصل را بین فوریه و آپریل داریم؛ دقیقا زمانی که دلار کانادا موفقیت آمیزتر است. این ارز به صورت چشمگیری به قیمت نفت وابسته است. نفت اساسا در این ماه ها افزایش می یابد و روی USDCAD تاثیر می گذارد. ارز کالایی دیگر که دلار استرالیا است به چرخه های محصولات کشاورزی یا تغییرات در تقاضای منابع طبیعی واکنش نشان می دهد.

در USDJPY هم ماه اکتبر ماه جالبی به نظر می رسد. در این ماه دلار وضع خوبی برای مدت طولانی دارد. البته تاثیر یک سری عوامل هم است که نمی توان به طور دقیق گفت چه ها هستند. در این زمان است که سرمایه گذاران ریسک می کنند و وارد معاملاتی می شوند که در بازار سهام تاثیر خود را دارد. ولی در این ماه تقاضا برای دارایی های امن مثل ینِ ژاپن کاهش پیدا می کند و بر قیمت طلا تاثیر می گذارد.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

دسامبر با نقدینگی کم و ترندهای ناچیز

دوره زمانی ویژه برای فارکس دسامبر است و این موضوع را به خصوص در نیمه دوم دسامبر و کمی هم در ابتدای ماه ژانویه می بینیم که برای معامله گران چالشی بزرگ محسوب می شود. نقدینگی بازار به علت کاهش محسوس در فعالیت معامله گران مهم، کاهش می یابد. نوسان بازار اما کمی پیچیده تر از این هاست. حجم کم در نهایت یا باعث کاهش نوسان می شود چرا که بازار در معامله نیست و یا باعث افزایش نوسان می شود که به دلیل نبود تریدر کافی برای قیمتی مشخص در بازار است.

دلیل اصلی این ها هم تعطیلات کریمس است. البته یکی دیگر از دلایل هم ممکن است این باشد که تریدرها در کارگزاری های بزرگی که بیشترین نقدینگی را در بازار تولید می کنند بیشتر دریافتی دارند و علاقه ای هم ندارند بدانند در بازار چه می گذرد. در نتیجه اتفاقات دسامبر روی دریافتی آن ها تاثیری ندارد و برای همین هم اهمیتی به بازار و اتفاقات آن نمی دهند.

به جز مواقعی که فاندمنتال مهمی صورت نگیرد، نبود نقدینگی باعث می شود حرکات روزانه بازار روی هر جفت یا زیر میانگین بلند مدت تاثیر بگیرد یا نوسانی غیرمنتظره نشان دهد. برای معامله گران خرد می تواند مشکل ساز باشد. چرا که در این دوران بروکرها رسما تفاوت قیمت را افزایش می دهند. این بروکر ها می خواهند حداقل از این تفاوت قیمت سودی به دست آورند.

در این دوران معامله گرانی که روی ترندهای معاملاتی تمرکز می کنند اساسا نمی توانند فرصت مناسبی برای ورود به بازار پیدا کنند. ترندهای بلند مدت با تراکم قیمت وارد بازار می شوند و این ترندها در بازار مالی جالب توجه نیستند. همچنین بسیاری از سیستم های تریدینگ خودکار، از دست دادن تریدرها را در این دوران تجربه کرده اند. با این حال به این معنا نیست که هیچ معامله گری نمی تواند در این دوره زمانی معامله ای انجام دهد.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ (Prop Trading) چیست؟ مزایا و معایب پراپ تریدینگ

نوسان گیری یا بازیابی

حرکات نوسانی که پیش تر از آن ها یاد کردیم معمولا فرصت ها را نشان می دهند و این دوران را به ویژه برای اسکالپرهای ریسک پذیر جذاب تر می کنند. تریدرهایی هم که در رِنج های قیمت تخصصی دارند هم می توانند موفق شوند. اما باید حواسشان را به برک اوت های کاذب در سطح ساپورت و مقاومت بدهند.

در هر شرایطی لازم است صبور باشید و در زمان هایی که نوسان پایین است حتما به قوانین مدیریت ریسک و مدیریت پول پایبند باشید. بهتر است در تایم فریم های پایین معامله کنید و حجم معاملات را کم کنید و اگر امکانش بود با نرخ بازده مورد نیاز یا RRR کم وارد معاملات شوید.

یکی از آپشن ها که البته زیاد هم در میان سرمایه گذارن خرد محبوب نیست، معاملات انتقالی یا carry trades نامیده می شود. در این نوع معامله معامله گر پوزیشنی بلند مدت با ارزی با نرخ بهره بالا در مقابل ارزی با نرخ بهره کم باز می کند. حتی سوئینگ تریدینگ خرد هم از نگه داشتن پوزیشن طولانی مدت روی مثلا جفت های GBPJPY یا USDJPY سود می برند. در این پوزیشن با معامله کردن در طول شب آن ها نرخ بهره شبانه ی 10 امتیازی در هر لات به دست می آورند. البته باید در نظر داشت که هر چه حرکات در پوزیشن بیشتر شود احتمال از دست دادن آن هم بیشتر می شود.

حتی کسانی که معامله نمی کنند هم زمانی می رسد که مجبور به معامله شوند. برای مثال، تریدر از این دوران بدون معامله استفاده می کند تا استراتژی های جدید را بیازماید و یا معاملات قبلی را تحلیل و بررسی کند و استراتژی های خود را برای معاملات آینده بهبود ببخشد.

برای خیلی از تردرها هم معامله نکردن برای مدتی می تواند راهکار خوبی باشد. وقتی معامله گری روند خوبی نداشته باشد، بهتر است زمانی را به دور از معاملات بگذراند و از لحاظ روانی خود را آرام کند. تریدینگ تماما روانشناختی است و هر استراحتی در این میان می تواند به تریدر در ریکاوری و جمع کردن نیروی خود و شروع برای سال آینده با دیدی بهتر کمک کند.

منبع: https://ftmo.com/en/how-to-trade-in-low-volatility-markets

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده