چالشت رو بخر و ۸۰ درصد سود رو برداشت کن!

ساعت شروع و باز شدن فارکس به وقت ایران و جهان

ساعت شروع فارکس به وقت ایران و جهان

بازار فارکس کی باز می شود؟ بازار فارکس به صورت 24 ساعته باز است و به فعالیت خود ادامه می دهد. این بازار در پنج روز در هفته باز است و تریدرها می توانند بدون هیچ محدودیتی روز و شب ترید کنند.

دانستن ساعت کار فارکس برای تریدرها اهمیت زیادی دارد. شما به عنوان تریدر باید بدانید بازار فارکس چه زمانی باز می شود و چه زمانی بسته می شود. و همچنین باید با 4 سشن مختلف آن هم آشنایی کافی داشته باشید.

درست است که بازار فارکس دائما باز است اما دانستن سشن های مختلف و ساعت شروع فارکس به شما این امکان را می دهد تا ببینید با توجه به سشن ها چه زمانی باید فعالیت تریدینگ خود را در فارکس آغاز کنید و چه زمانی ببندید.

با توجه به چهار سشن سیدنی، توکیو، لندن و نیویورک و تبدیل ساعت می بینیم که ساعت شروع فارکس در ایران ساعت 1:30 دوشنبه است و به وقت ایران ساعت 1:30 روز شنبه هم بسته می شود. و باید توجه داشته باشید که ساعت در طول سال با تغییر ساعت کشورهای دیگر، ساعت شروع فارکس به وقت ایران ممکن است تغییرات کمی داشته باشد.

در ادامه با ساعت شروع فارکس و سشن های مختلف فعالیت این بازار آشنا می شویم. آگاهی کافی از ساعت های فعالیت فارکس در پیاده سازی استراتژی های معاملاتی تریدر مهم است. پس با پراپ پلاس همراه باشید تا با ساعت شروع فارکس در ایران و جهان آشنا شوید.

جلسات معاملاتی یا سشن های فارکس

این که هر ساعتی از شبانه روز فارکس باز است یه این معنا نیست که شما باید در آن زمان حتما ترید کنید!

بهترین زمان برای ترید زمانی است که بازار فعال است و تریدرهای زیادی هم در آن زمان در حال باز کردن و بستن موقعیت های معاملاتی مختلف هستند. که حضور فعال تریدرها باعث افزایش حجم معاملات هم می شود.

برای درک بهتر ساعت شروع فارکس بهتر است با جلسات معاملاتی آشنا شوید. چهار سشن فارکس:

  • سشن توکیو
  • سشن سیدنی
  • سشن لندن
  • سشن نیویورک

 

بیشتر بخوانید: پراپ فرم (Prop Firm) چیست؟ + مزایا و معایب آن (2024)

نکات سشن های فارکس

  1. اول از هر چیز باید توجه داشته باشید برخی از تریدرها و معامله گران فارکس ترجیح می دهند نام جلسات معاملاتی را با نام قاره از آن ها یاد کنند. مثلا بگویند سشن های آسیایی، اروپایی، آمریکای شمالی و استرالیا.
  2. نکته دیگر این است که تریدرها به جای آن که از 4 سشن برای شروع فارکس استفاده کنند، از سه سشن توکیو، لندن و نیویورک استفاده می کنند. چرا که این سیستم سه جلسه ای فارکس بیشتر برای تریدرهایی که در ایران فعالیت می کنند جواب می دهد. سه جلسه معاملاتی با هم همپوشانی دارند و بهترین زمان برای تریدرهای ایرانی است.
    ساعت فعالیت سشن توکیو: 3:30 تا 12:30 به وقت ایران
    ساعت فعالیت لندن: 10:30 تا 19:30 به وقت ایران
    ساعت فعالیت نیویورک: 16:30 تا 1:30 به وقت ایران
    سه سشن بالا سه سشنی هستند که بیشترین اورلپ یا همپوشانی را دارند و اما سشن سیدنی که به وقت ایران از ساعت 23:30 تا 8:30 است، کمترین همپوشانی را با دیگر جلسات دارد و در واقع تریدهای کمتری در آن زمان انجام می شود.
  3. نکته بعدی این است که اسم سشن به این معنا نیست که تنها در آن شهر اتفاق می افتد. مثلا سشن سیدنی در نیوزلند شروع می شود اما نام سیدنی روی این جلسه معاملاتی گذاشته اند.
سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

ساعت شروع فارکس به وقت ایران

اگر ساعت شروع فارکس را بخواهیم به وقت ایران در نظر بگیریم، ممکن است به دلیل تغییر ساعت کشورها کمی این ساعت تغییر کند. اما معمولا ساعت شروع فارکس به وقت ایران ساعت 1:30 بامداد دوشنبه است و این بازار در ساعت 1:30 بامداد روز شنبه هم بسته می شود.

برای اطمینان از ساعت فعالیت و سشن های مختلف به وقت ایران سعی کنید دائما آن را از طریق بروکرها یا پراپ فرم خود پیگیر شوید تا اشتباهی در این میان رخ ندهد.

 

بیشتر بخوانید: مزایای حساب های پراپ بدون محدودیت زمانی چیست؟

ساعت باز و بسته شدن فارکس به وقت محلی و به وقت ساعت جهانی UTC

معمولا ساعت شروع و پایان معاملات فارکس به صورت زیر است که ما سعی کرده ایم به صورت دقیق آن ها بیاوریم.

  • سشن لندن به وقت ساعت جهانی: 7:00 تا 16:00
  • سشن نیویورک به وقت ساعت جهانی: 13:00 تا 22:00
  • سشن سیدنی به وقت ساعت جهانی: 21:00 تا 6:00
  • سشن توکیو به وقت ساعت جهانی: 00:00 تا 9:00

و اما به وقت محلی 4 سشن به صورت زیر عمل می کنند و فعالیت دارند.

  • سشن لندن به وقت ساعت محلی: 8:00 تا 17:00
  • سشن نیویورک به وقت ساعت محلی: 8:00 تا 17:00
  • سشن سیدنی به وقت ساعت محلی: 7:00 تا 16:00
  • سشن توکیو به وقت ساعت محلی: 9:00 تا 18:00

همان طور که می بینیم ساعت شروع فارکس و بسته شدن آن همزمان با ساعت کار محلی است و بین 7 تا 9 ساعت در طول روز فعالیت دارد.

ساعت فعالیت فارکس در تابستان

مسئله ای که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که ساعت شروع فارکس و ساعت فعالیت آن در زمستان و تابستان تغییراتی دارد. چرا که کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا ساعتشان در تابستان تغییر می کند. پس در اواخر اکتبر، اوایل نوامبر، اواخر مارس و اوایل آوریل ساعت شروع فارکس تغییراتی دارد و ساعتشان به عقب برمی گردد. برای آن که در تغییرات ساعت غرق نشوید و تمرکزتان روی ترید باشد بهتر است یا از آپدیت های پراپ فرم خود آگاه باشید یا از تبدیل کننده های ساعت استفاده کنید.

ساعت فعالیت فارکس در زمستان

پس از خروج از تابستان با ورود کشورها به پاییز و زمستان ساعتشان از ساعت تابستانی خارج می شود و همین موضوع باعث تغییر در ساعت فعالیت فارکس می شود. تغییرات سشن های مختلف به وقت جهانی به صورت زیر است:

  • سشن لندن: 8:00 تا 17:00 به وقت ساعت جهانی / 11:30 تا 20:30 به وقت ایران
  • سشن نیویورک: 13:00 تا 22:00 به وقت ساعت جهانی / 16:30 تا 1:30 به وقت ایران
  • سشن سیدنی: 22:00 تا 5:00 به وقت ساعت جهانی / 23:30 تا 8:30 به وقت ایران
  • سشن توکیو: 00:00 تا 9:00 به وقت ساعت جهانی / 3:30 تا 12:30 به وقت ایران

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای پاس کردن و قبول شدن در چالش های پراپ تریدینگ

حجم معاملات فارکس

تریدرها وقتی بازار به بالا حرکت کند می تواند سودآوری کند و حتی این سودآوری در حرکت رو به پایین بازار هم امکان پذیر است. اما وقتی بازار کلا هیچ حرکتی نداشته باشد، کسب سود از معاملات کار سختی می شود و حتی گاهی شدنی هم نیست.

برای آن که بازار حرکت کند باید ترید اتفاق بیفتد و تریدرها فعال باشند. همین موضوع باعث می شود که تریدر انرژی خود را در سشن های معاملاتی خاصی مصرف کند که می داند بازار فعال است و تریدینگ زیاد رد آن رد حال فعالیت است.

ساعت شروع فارکس در این سشن ها به تایم کاری آن شهر یا منطقه بستگی دارد. هر چه تریدرهای بیشتری ترید کنند، حجم معاملاتی هم بالا می رود و بازار هم فعال تر می شود.

حال هر چه بازار فعال تر باشد، اسپرد هم کمتر می شود و لغزش قیمت هم کمتر می شود. در کل ترید موفق تری به عنوان تریدر خواهید داشت.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

چه ساعتی در فارکس ترید کنیم؟

اساسا زمانی بهترین ساعت فعالیت در فارکس است که بازار فعال باشد و حجم زیاد ترید همزمان انجام شوند. در این زمان است که نقدینگی بالا است و اسپرد کمتر. در نتیجه بهترین زمانی که تریدر می تواند در فارکس ترید کند در زمان های همپوشانی جلسات معاملاتی است.

در میان سشن های معاملاتی، سشن لندن از همه شلوغ تر است و این شلوغی را به ویژه در وسط هفته به وقت لندن می بینیم. تریدر با ترید در روز جمعه نوسان کمتری را تجربه می کند و همچنین تعداد تریدرها هم کمتر هستند و در نتیجه نقدینگی هم کم می شود.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

بهترین ساعت شروع فارکس

در طول روزهای هفته همیشه حداقل یک سشن معاملاتی باز است و البته زمان هایی هم وجود دارد که بازار بسیار آرام است و حجم معاملاتی بسیار کم است.
بهتر است زمانی که تنها یک سشن تریدینگ باز است از ترید کردن دوری کنید! اجازه دهید که سشن ها overlap یا همپوشانی داشته باشند. وقتی دو مرکز مالی بزرگ باز هستند تعداد تریدرها به صورت فعال معامله می کنند و به خرید و فروش می پردازند. بیشترین حجم معاملاتی زمانی اتفاق می افتد که سشن های لندن و نیویورک همپوشانی داشته باشند. بیش از 50 درصد از حجم معاملاتی در این دو جلسه معاملاتی اتفاق می افتند.

بهترین ساعت شروع فارکس برای شما به جفت ارزی بستگی دارد که می خواهید ترید کنید. بیشترین فعالیت تریدینگ برای یک جفت ارز خاص زمانی اتفاق می افتد که سشن های تریدینگ هر یک از ارزها با هم همپوشانی داشته باشند.

برای مثال جفت ارز AUD/JPY زمانی بیشترین حجم معاملاتی را تجربه می کند که هر دو سشن های سیدنی و توکیو باز باشند. و جفت ارز EUR/USD حجم معادلاتی بیشتری را تجربه می کنند در صورتی که در زمانی تریدر ترید کند که دو سشن نیویورک و لندن باز باشند.

درست است که بازار فارکس دائما باز و فعال است اما ساعتی که سشن سیدنی باز می شود و تریدرهای آمریکایی دست از ترید کشیده اند و تیردرهای استرالیایی خود را آماده شروع بازار می کنند کمترین حجم معاملات اتفاق می افتد و عملا سودآوری تریدها کم می شود چرا که حرکت در بازار کم است.

پرنوسان ترین جفت ارزها در فارکس کدامند؟

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، بهترین ساعت شروع فارکس به جفت ارزهایی که می خواهید ترید کنید هم بستگی دارد و در واقع این جفت ارز است که به شما می گوید چه ساعتی بهتر است ترید خود را شروع و چه زمانی ببندید.

نوسان به طور گسترده به نقدینگی جفت ارز بستگی دارد و با بررسی میزان تغییر قیمت در یک دوره زمانی مشخص نشان داده می شود. نوسان هم اسپرد را تحت تاثیر قرار می دهد و حرکت قیمت خود را با تعداد پیپ ها نشان می دهد.

جفت هایی هستند که نوسان بالاتری دارند اما عوامل زیادی هستند که باعث می شود یک جفت نوسان بیشتری نشان دهند. ساعت کار فارکس به نوبه خود روی نوسان جفت ارزهای فارکس در طول روز تاثیر می گذارد و نوسان را یا کم یا زیاد می کند.

جفت ارزهای فارکس با نوسان بالا:

  • AUD/JPY
  • NZD/JPY
  • AUD/USD
  • GBP/AUD

بسیاری از جفت ارزها نسبت به جفت ارزهای غیر معمول نوسان کمتری را تجربه می کنند. مثلا زمانی که نقدینگی بالا است، نوسان کمتری از خود نشان می دهند. جفت ارزهای کشورهای توسعه یافته تر اساس نوسان کمتری دارند. چرا که قیمت های ثابت تری دارند. همچنین در بازارهای نوظهور عرضه و تقاضا برای ارزها کمتر است.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

چه چیزی باعث نوسان در فارکس می شود؟

رویدادهای خبری بزرگ، نوسان بزرگی در بازار فارکس ایجاد می کند و اسپرد را افزایش می دهد. تغییر و نوسان در قیمت همچنین می تواند از نرخ بهره تاثیر بپذیرد.

علاوه بر آن ساعت شروع فارکس هم به نوبه خود می تواند روی نوسان بازار تاثیر بگذارد. اما ترید کردن جفت ارزهایی که نوسان کمی دارند ریسک زیادی را برای تریدر می طلبد. و بیشتر برای تریدرهایی پیشنهاد می شود که تجربه و تخصص کافی در بازار فارکس و معاملات دارند و می توانند استراتژی های مدیریت ریسک خود را به خوبی اعمال کنند.

سخن پایانی

ساعت شروع فارکس از جمله چالشی است که ممکن است تریدرهای مبتدی با آن دسته و پنجه نرم کنند و گاهی در این میان گیج شوند. چرا که ساعت شروع فارکس در 4 سشن معاملاتی با هم فرق دارند و انتخاب بهترین زمان برای ورود به ترید و خروج از آن بسیار مهم است.

شما به عنوان تریدر باید به تغییر ساعت کشورها در تابستان و زمستان توجه کنید و از 4 سشن تریدینگ آگاهی کافی داشته باشید: سشن نیویورک، سشن لندن، سشن توکیو و سشن سیدنی. با آن که فارکس 5 روز هفته به صورت 24 ساعته باز است اما توجه به جفت ارزی که می خواهید ترید کنید و همپوشانی سشن ها به شما در داشتن ترید موفق تر کم می کنند.

ما در این مطلب سعی کردیم تمام مفاهیم و مسائل مربوط به ساعت شروع فارکس در ایران و جهان است را پوشش دهیم و عواملی که در داشتن ترید موفق در ساعت های معامله به شما کمک می کنند را بررسی کنیم.

همین حالا حساب خودت رو بخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چالش های انتخاب شده